48 38 14 88 post@dingruppen.no

20 tips til tekstforfatting i 2020

2020 er året for å ta tekstforfatting på alvor. Aldri før har troverdighet gjennom språk vært viktigere. Kundens søken etter informasjon har transformert seg betraktelig, og trender slik som innholdsmarkedsføring har tatt helt av.

For å hjelpe deg med å takle 2020 på en bedre måte, så har vi gått gjennom de 20 beste tipsene til tekstforfatting for dette året. Nedenfor finner du en innholdsfortegnelse med alle tipsene:

1. Identifiser målgruppen for teksten

Det viktigste tipset for enhver tekstforfatter i 2020 er å identifisere målgruppen for teksten. Dette er viktig fordi det definerer hele forholdet til hvordan tekster skal skrives. Dersom målgruppen defineres av parametere som gammel/ung eller menn/kvinner for eksempel, så bør språket blant annet reflektere dette.

Kommunikasjon ved tekst handler om å treffe mottaker. For mange tekstforfattere tar lett på denne oppgaven. En objektivt god tekst er ikke alltid passende. Ord og uttrykk er tross alt forskjellige på kryss og tvers av alder og kjønn. Derfor bør tekstene reflektere disse, og de mange hundre andre demografiske faktorene, når de forfattes.

2. Bruk mer tid på research enn tekstforfatting

Dersom du skal skrive en god tekst, så bør du bruke mer tid på research enn tekstforfatting. Det er fort gjort å gå i fella at en skal skrive hurtig, og teksten kan objektivt sett fortsatt bli god. Allikevel vil den informasjonen som kreves for troverdighet her ofte møte på et kompromiss med tidsbruken.

Et godt tips er å lese om emnene uten å skrive ett ord. Ikke la deg friste til å gå frem og tilbake fra lesing til tekstforfatting – hjernen husker mer enn du tror! Som tekstforfatter skal du ikke bli noen ekspert på emnene, men med konsentrert research fanger du raskt opp hva som er ”greia” med produktgruppen/tjenesten.

3. Lag en kjøreklar mal for din artikkel

Dette punktet kan muligens ikke hamres inn godt nok: Lag for Guds skyld en mal til din tekst! Mange tekstforfattere hopper rett i det og lar teksten gå sin gang. Noen ganger er dette passende, slik som i en kreativ tekst, men veldig sjeldent fører det til en god, rød tråd.

Resultatet blir ofte en tekst som består av 5-6 inspirerte seksjoner som ikke nødvendigvis henger så godt sammen. En kjøreferdig mal som illustrerer hva hvert enkelt avsnitt skal snakke om er et mye bedre alternativ. Her kan du bygge opp gangen i teksten før første ord engang er skrevet!

4. Skriv kreativ tekst når det passer seg

De fleste innser at majoriteten av tekster på nett er rimelig kjedelige. Liten inspirasjon, blandet med nærmest tvang til å skrive tørt, fører til mangel på kreativitet. Det finnes derimot så ufattelig mye en kan gjøre med dette! Språklige virkemidler, slik som metaforer, kan for eksempel heve en tekst raskt.

Humor er også et ypperlig virkemiddel for kreativ tekst. Muligens kan du også blande inn litt storytelling der dette passer seg. Mulighetene her er uendelige! Det koster litt ekstra å skrive en kreativ tekst naturligvis, men denne investeringen vil nesten helt sikkert manifestere seg i bedre resultater.

En kreativ tekst kan gjøre mirakler for resultatene.
Kreativitet er unektelig en viktig del av det å være en god tekstforfatter.

5. Benytt referanseliste for troverdighet

Dersom du bruker fakta slik som ”1 av 3 sliter med søvn”, så er det viktig å vise referanser. Troverdighet til fakta er noe mange har mistet over de siste årene. Selger du en søvnpille, og skal vise til ovennevnte statistikk, så bør du ha en referanseliste. Det finnes mange måter å referere til studier på, slik som for eksempel fotnoter.

Uansett bør altså en referanseliste plasseres på slutten av en artikkel som viser til studier. Mye tyder på at ikke så veldig mange leser studiene, men det bygger allikevel troverdighet. Dessuten er det veldig enkelt, og du trenger ikke følge kompliserte regler slik som ved universitetet!

6. Skriveverktøy kan bedre ditt produkt betraktelig

Enhver tekstforfatter trenger skriveverktøy for å fungere optimalt. For eksempel er noe så enkelt som stavekontroll i Word en livredder til tider. Det er tross alt veldig få som ønsker å gå tilbake til de dager der en måtte korrekturlese grammatikk selv. I dag bør kun generelt språk, fakta, tegnsetting, og logikk korrekturleses.

Det finnes også skriveverktøy som tar seg av mange av de ovennevnte oppgavene, og da spesielt på engelsk. På norsk er utvalget noe magert, men dette vil nok komme seg med årene. Tross alle programmene, så er det fortsatt mange som synder her. En enkel stavekontroll på tekster hos mange bedrifter avdekker helt unødvendige feil.

7. Bruker du akademisk tekst for dine produkter?

En akademisk tekst kan være med på å bygge viktig troverdighet. Spesielt innenfor bransjer der det gjerne er skepsis knyttet til produkt/tjeneste, så vil en akademisk tekst være effektiv. Dette trenger ikke nødvendigvis være en fersk forskningsrapport. Det kan være noe så enkelt som en tolkning av tidligere rapporter.

Som nevnt tidligere kan for eksempel forskning innenfor søvnproblemer drøftes. Dersom du selger søvnpiller, så finnes det garantert tusenvis av rapporter om emnet. Finn en håndfull positive og negative rapporter, og drøft hvordan disse knyttes opp mot ditt produkt. En akademisk tekst kan utføre undre i form av salg!

8. Motta andres meninger om din tekst

En god tommelfingerregel er at det alltid bør gjennomgås korrektur av 2 personer. Dette er faktisk også standard for norske eksamener. Her ser 2 sensorer gjennom, fordi dette dramatisk reduserer sjansen for feilvurderinger. Alle mennesker er forskjellige, og forskjellene betyr at vi oppdager unike punkter til forbedring.

Muligens oppdager en korrekturleser at titlene dine ikke er optimaliserte for SEO, mens den andre mener språket kanskje blir for tøft. Hver for seg hadde du kanskje bare fått 1 av disse tilbakemeldingene. Det går også fint med mer enn 2 korrekturlesere, men en ønsker gjerne ikke for mange kokker – da blir det fort søl!

En god tekst har mange korrekturlesere bak seg.
Spør om tilbakemeldinger fra andre for å identifisere potensielle feil i tekstene.

9. Innholdsfortegnelse for lengre tekster

En innholdsfortegnelse, slik som i denne teksten, hjelper leseren. Kanskje har en ikke lyst til å lese alle 20 tipsene her, og da er det nyttig med en innholdsfortegnelse. Spesielt for lengre tekster gjør dette det enkelt å navigere seg rundt.

Dette er også et godt tips for å gjøre det enklere for returnerende lesere. Kanskje oppdaget leseren et fantastisk punkt, og de ønsker å finne tilbake til dette. I en jungel av tekst kan dette derimot fort vise seg å være vanskeligere enn det bør være. En innholdsfortegnelse tar seg av dette problemet.

10. Blogg mer om det interne livet i bedriften

En firmablogg bør først og fremst være om firmaet. Hold de selgende tekstene til produktbeskrivelser, annonser, kampanjer, og lignende. For mange firmablogger i dag handler om hvilke tjenester som tilbys og hvor fantastisk bedriften er. Det har ikke noe å si om det stemmer eller ei – en firmablogg bør holdes god for den typen tekster.

Vårt tips til din firmablogg er å skrive personlige og engasjerende tekster. For eksempel kan tekster om det interne livet i bedriften være fantastiske. Nyansatte, oppdrag, ekspansjon, nye lokaler, og mye mer er interessant lesning for mange. Spesielt interessant er det nok for potensielle kunder å bedriftens indre liv, og ikke bare besmykkede salgstekster.

11. Fokuser på kvalitetsinnhold først – deretter SEO

SEO er veldig, veldig viktig i 2020. Det kan nesten ikke understrekes hvor viktig dette er om du publiserer tekst på nett. Allikevel anbefaler vi kvalitetsinnhold over SEO når du planlegger innhold. Hvorfor det egentlig? Det er ganske enkelt fordi SEO følger kvalitetsinnholdet du lager.

Om teksten derimot viser seg å ikke være optimalisert etter du har skrevet, så kan du finpusse. Det er enklere å gå inn i en god tekst og optimalisere, enn å ha optimaliseringen som utgangspunkt. Ved sistnevnte fremgangsmetode vil du ganske enkelt inngå kompromiss med kvaliteten i teksten.

12. Skrivesperre fjernes med livsstil

Skrivesperre er et problem alle tekstforfattere støter på. Denne kommer mange også til å møte i 2020. Heldigvis finnes det noen gode råd til hvordan du kan bli kvitt denne. Livsstil er nøkkelordet her, og det handler om alt fra kosthold til trening, og i mange tilfeller også frisk luft.

Et sunt kosthold fremmer et stabilt blodsukker, og dermed også god konsentrasjon. Frisk luft fremmer også konsentrasjonen videre. Dessuten er det viktig med avbrekk slik som trening, eller ganske enkelt bare å gå en tur. Tekstforfattere sitter for mye stille, og det å bevege seg kan få i gang både det fysiske og det mentale.

Hvordan du takler en skrivesperre som tekstforfatter er helt definerende.
Alle tekstforfattere vil møte på en skrivesperre i ny og ne.

13. Prøv ikke-selgende tekster i 1 måned

Det å bli solgt til er noe kunder ikke alltid er så glade i. Selvfølgelig fungerer fortsatt tradisjonell markedsføring, men mange salg i dag kommer heller gjennom innholdsmarkedsføring. Dette er gjerne tekster som utelukkende er informative i sin natur.

For eksempel kan en bedrift som selger søvnpiller lage innhold om ”5 tips til en bedre nattesøvn”. Teksten trenger ikke inneholde noe om søvnpiller. Den kan nevne mobilvaner og trening for eksempel. På denne måten bygger bedriften troverdighet, og kunden får et avbrekk fra de utelukkende selgende tekstene.

14. Ikke vær redd for å endre retning underveis

Dersom du har satt opp en kjøreklar mal, så trenger ikke denne være absolutt. Underveis mens du skriver er det fort gjort å bli inspirert. Da bør du ikke holde denne inspirasjonen inne, dersom den kan tilføre teksten din noe unikt. Sørg heller for å veve det inn naturlig.

Om teksten gjør avvik fra malen, så er det helt greit. Et godt tips kan være å bare endre malen. En vil jo tross alt ikke at teksten skal gå helt på ville veier. Dermed er det å modifisere malen til å passe bedre den ruten du ønsker å gå det beste valget.

15. Finn emner som interesserer både deg og mottaker

Det å skrive om et emne du ikke kan fordra er døden. Allikevel velger mange dette fordi lesergruppen er interessert i det. Da blir ofte resultatet en uinspirert og kjedelig tekst som leser kan oppfatte at ikke ble skrevet med glød. Her kan teksten være mer skadende enn det å ikke skrive noe i det hele tatt.

Innen mange bransjer går det derimot an å finne emner som interesser både deg som tekstforfatter og mottaker. Det er kanskje ikke de emnene med flest søk i Google eller mest salg. Allikevel kan det være et fokus på disse tekstene som til slutt leder til mest mulig salg, dersom du som tekstforfatter er inspirert til å skrive en god tekst.

16. Kortere setninger med mer innhold

Lange setninger kan være gode. Ofte er disse en indikasjon på mye informasjon, noe som gjerne regnes som positivt. Det bygger også autoritet. Allikevel er det i mange tilfeller mulig å kommunisere med kortere setninger. Mange av disse kan også ha mer innhold i sine lengre motparter.

For den gjennomsnittlige leser er det positivt med kortere setninger. Det er helt enkelt fordi kortere setninger er lettere å lese. I kortere setninger får en med seg hele betydningen. Det er uten å måtte lese setningen på nytt, bare fordi en glemte halvparten av faktaene denne inkluderte.

Korte setninger er alltid å foretrekke i gode tekster.
Kanskje har setningene dine godt av å gå ned noe i lengde.

17. Ikke vær en ”Grammar-Nazi”

Vi kjenner nok alle en såkalt Grammar-Nazi. Disse vil påpeke enhver feil relatert til grammatikk. Leser du gjennom denne teksten, så finner du helt garantert noe som ikke stemmer i henhold til det norske språk sine regler. Allikevel vil det neppe endre din mening om kvaliteten på teksten, da den er nær feilfri.

For den gjennomsnittlige leser vil mest sannsynlig teksten fremstå som feilfri. Dette betyr ikke at tekster skal være fulle av grammatiske feil, og disse er tross alt kjedelige. Men hvorfor bruke halvparten av tiden din på å frykte småfeil i teksten? Kunden bryr seg først og fremst om god norsk og informasjonen du kommuniserer!

18. Finn din boble å skrive i

Når du skal bli inspirert, så bør du ta inn mange inntrykk. Skal du derimot skrive, så er det viktig å lukke ut alle former for distraksjoner. Noen klarer å høre på musikk, mens andre må skru dette helt av. Enkelte kan skrive på en kafe, mens andre ikke tåler en eneste lyd. Alle er her forskjellige, og det viktigste er å finne sin boble.

Dette lar deg konsentrere fullt ut, slik at du kan få en god flyt i arbeidet ditt. Det er dessuten enklere å komme på informasjon knyttet til research dersom du jobber i din boble. Ganske enkelt blir tekstene bedre av at du konsentrerer deg. Kanskje ikke så overraskende? Det som nok er noe mer komplisert er å finne denne faktiske boblen!

19. Bygg på tidligere tekst

Dersom du leser disse tipsene, så tenker du kanskje at du har gjort ALT feil tidligere. Det stemmer neppe, men du har nok gjort noen små feil i tidligere tekster. Fortvil derimot ikke, for du kan faktisk ganske enkelt benytte disse fortsatt. Det er ikke verre enn at du bygger på disse tekstene.

Kanskje skal du omrokere avsnittene? Kutte ut et par lange setninger? Fjerne ord som ikke passer målgruppen? Det finnes mange gode tips i denne artikkelen som du kan bruke på dine gamle tekster. Da slipper du å skrive helt på nytt!

20. Oppdater innhold kontinuerlig

I en hektisk hverdag er det vanskelig å prioritere produksjon av informativt innhold. De fleste bedrifter tvinges til å markedsføre seg, slik at noe tekst må naturligvis lages. Men den gode tekstforfatting blir satt på sidelinjen, og bloggen for eksempel tørker ofte helt ut med gammelt innhold.

Det å oppdatere innhold kontinuerlig er viktig både for engasjement og SEO. Et godt tips her er å planlegge innhold for flere måneder fremover. Du kan også sørge for at artiklene publiseres automatisk i fremtiden, selv om du skriver de her og nå. I perioder med lavere aktivitet, så er dette en perfekt investering for god avkastning.

Tekster må oppdateres kontinuerlig for at leserne skal holde seg engasjert.
Oppdater tekstene kontinuerlig for å holde engasjementet oppe hos leserne.

Hundrevis av gode tips til tekstforfatting

Det finnes helt sikkert hundrevis av andre gode tips til tekstforfatting. Muligens oppdaterer vi tipsene våre, og du kan også kommentere dine tips nedenfor. Det viktigste tipset vi kan gi deg i 2020 er å nyte tekstforfattingen. Dersom du liker skrivingen, så vil du også se resultatet i bedre tekster!