48 38 14 88 post@dingruppen.no

5 tips til å skrive bedre webtekster

Webtekster skal formidle et klart budskap så raskt og effektivt som mulig, være korrekte, selgende, relevante, fengende og alt mulig annet. Selv om tekstforfatting er et vanskelig håndverk, kan du bli en bedre tekstforfatter med få virkemidler. Her på siden kan du få med deg 5 tips som garantert vil styrke dine webtekster.

Forstå situasjonen og svar på spørsmål

For å komme i gang kan du begynne med å stille deg selv spørsmål som: Hva får jeg ut av det? Hvordan fungerer det? Lønner det seg sammenlignet med andre alternativer? Tenk på mennesker, situasjoner og mulige innvendinger / spørsmål og ikke minst hva brukerne søker etter på Google. 

Husk overskriftene

Når vi ser på bransjene som er de beste på webtekster, som for eksempel reisebransjen, klesbransjen og casinoindustrien, så behersker de det hele, blant annet det å skrive overskrifter. Overskriftene er avgjørende uansett tekstformat, og undersøkelser viser at fire ganger så mange leser overskriften i forhold til selve teksten. Overskriftene fungerer som åte, og er uunnværlige hvis man ønsker å vekke folks nysgjerrighet. Hvis en for eksempel ser på reklame for et casino på nett, så er de fristende, relevante og nøyaktige.

Kontroll på språket

Det er ingen som er født gode tekstforfattere, men hvis du kan stille spørsmål og få en idé til strukturen i teksten din kan du komme langt. Til sist kan du velge å få en språkinteressert til å gå gjennom teksten, og eventuelt komme med rettelser og kommentarer. 

Husk at språk- og stavefeil forstyrrer. Det svekker troverdigheten og er generelt bare slurvete. Les derfor gjerne gjennom teksten din noen ganger før du legger den ut på nettet.

Kort og presist er bra!

Budskapet og situasjonen er med på å bestemme hvor lang teksten skal være. En tommelfingerregel er: Jo kortere, jo bedre. De fleste tekster på nettet får ikke mange sekunders oppmerksomhet, så det handler om å forklare seg kort og presist. Se kritisk på hver setning, og tenk nøye gjennom om den skal være med eller ikke. 

Det er også en god idé å gjøre teksten så tydelig som mulig ved å lage flere og kortere avsnitt med overskrifter. Sitater, bildetekster og punktoppstillinger er det man vanligvis ser først, og det gjør det lettere å danne seg en oversikt over innholdet. 

Ikke glem metatekstene

Når du skal søkeordsoptimere teksten, da er det viktig å ha punkt 2 friskt i minne. Dessuten er det viktig at du inkluderer flere forskjellige varianter av søkeordene i selve brødteksten. Sørg for at forskjellige variantene av søkeordene dine er inkludert i teksten. 

Det er også veldig viktig å være oppmerksom på hvordan søkemotorenes roboter leser teksten din. Her er tittel- og metatekstene utrolig viktige, og du skal huske at den første teksten i disse kodene vanligvis veier høyere hos f.eks. Google, akkurat som det er smart å ha overskrifter som inneholder de forskjellige søkeordene.