48 38 14 88 post@dingruppen.no
Regler for digital markedsføring

9 viktige regler for digital markedsføring

Innholdsmarkedsføring, content marketing, inbound marketing – kjært barn har mange navn. Det handler om å tiltrekke seg kunder ved å publisere tekster som hjelper potensielle kjøpere med å finne svar på en utfordring.

Eller rettere sagt: Tekster som får Google til å anse siden din som et av de beste svarene på brukerens søk. I dag starter de fleste kjøp med et søk, og på side to av resultatlisten er du usynlig.

Google forteller ikke hvordan de rangerer søkeresultatene, og de forandrer hele tiden på det. Her deler vi de 9 viktigste regler for digital markedsføring og optimalisering av nettsider for søk i 2020:

Motta gratis 500 ord!

1. Forstå og tilpass deg søkehensikt

Google analyserer hensikten med et søk, og forsøker å matche resultatene. Du må forstå brukerens intensjon og skrive innhold som treffer på en av fire typer søk:

  • Informasjon: Brukeren ser etter spesifikk informasjon av typen «hvordan blir været i dag?» eller «hva er de viktigste digital markedsføring regler?»
  • Navigasjon: Her ser brukeren etter en spesifikk nettside eller app. Et slikt søkt kan for eksempel være «Facebook», eller navnet på tjenesten din
  • Kommersiell: Søkeren ser etter et spesifikt produkt, men har ikke gjort sitt valg enda. Eksempel på søk kan være «beste elbil» eller «billigste mobilabonnement»
  • Transaksjonsorientert: Brukeren har valgt et produkt, og søker kanskje etter «pris Samsung S10» eller «forhandler Volvo Oslo»

2. Skriv en god tittel og metabeskrivelse

Tittel og metabeskrivelse er to av de viktigste metatagene på side din.

Titteltag er den klikkbare overskriften som dukker opp i søkeresultatene. Den hjelper både søkemotoren og brukeren til å forstå hva siden din handler om. Som regel avgjør brukeren hvilken side han skal gå til basert på denne.

Metabeskrivelsen skal informere og interessere brukeren med et kort, relevant sammendrag av hva en side inneholder. De er som en salgspitch som skal overbevise brukerne om at denne siden inneholder akkurat det de ser etter.

Optimalisering av bilder

3. Optimaliser bildene

Du bruker sikkert mye tid på å velge de riktige bildene til siden din, men har du tenkt på optimalisering? Google liker fart, du må sørge for at siden lastes fort: 

  • Velg riktig filformat. Noen ganger er JPEG best, andre ganger PNG, WebP eller andre
  • Komprimer bildene. Det finnes flere gode verktøy som skrumper bildefilene dine.
  • Legg til en konsis og informerende «Alt Text» som beskriver bildet. Bruk nøkkelord forsiktig, «nøkkelordstabling» blir straffet
  • «Lazy load» er en teknikk som venter med å laste bilder og videoer til leseren trenger dem, og dermed gir en mer responsiv nettside

 4. Sørg for at siden laster raskt 

Hvis siden din lastes for tregt, blir brukeren frustrert og hopper tilbake til søkeresultatene. Google straffer deg nådeløst med dårligere rangering.

Det finnes mange gode verktøy for å sjekke hastigheten på nettsiden din, for eksempel Google sin Page Speed Insights. Og det er mange grep du kan ta for å få siden til å bli raskere. Mange av disse er litt tekniske.

Eksterne og interne lenker

5. Bygg eksterne og interne lenker 

I digital markedsføring skiller vi mellom to ulike typer lenker som er viktige for å få høy ranking. Eksterne lenker er lenker på andre domener som peker inn til din nettside, mens interne lenker peker til andre sider på domenet ditt.

God bruk av interne lenker hjelper både brukere og Google å forstå hvilke av nettsidene dine som er viktigst, og hvordan de er strukturert. 

Eksterne lenker er som regel veldig nyttig for å få siden din høyere opp på resultatlisten. Google ser de som en liten anerkjennelse.

Men de må være autorative, altså ligge på en nettside som anses å ha høy troverdighet. Ligger de på en spamside som bare er en stor lenkesamling, kan de ødelegge.

6. Lag brukervennlige og lettleste nettsider

Det er mer enn hastigheten som er viktig for brukervennligheten. Her er noen tips:

  • Sørg for at siden ser bra ut, og er logisk bygget opp
  • Ikke vær redd for hvite områder – korte avsnitt og masse luft mellom gjør det enkelt og tiltalende å lese
  • Bruk overskrifter og underoverskrifter

  • Unngå popups, altså vinduer som spretter opp. De er irriterende for leseren, og Google straffer sider som bruker det mye
Nøkkelord i URL

7. Inkluder nøkkelord i URLen

Det kan synes opplagt, men mange glemmer at en god URL-struktur gir både leseren og Google en god idé om hva siden din inneholder. Google forklarer det omtrent slik:

En sides URL-struktur skal være så enkel som mulig. Prøv å organisere innholdet ditt slik at URLene blir logiske og slik at de er enklest mulig å forstå for et menneske. Bruk ord og ikke lange id-numre.

Tre tips for bedre rangering på søk:

  • Bruk korte URLer
  • Inkluder dine viktigste nøkkelord
  • Eksluder unødvendige stoppord

8. Skriv lengre artikler og overskrifter

Det høres kanskje rart ut, men flere undersøker viser tydelig at lange artikler kommer høyere på listene enn korte:

  • Lange artikler med mer enn 3000 ord får 3 ganger mer trafikk, blir delt 4 ganger så ofte, og får 3,5 ganger så mange eksterne lenker som en artikkel med gjennomsnittlig lengde (900 – 1200 ord)
  • Korte artikler (300- 900 ord) får null delinger 4,5 ganger så ofte som de lange
  • Artikler med lange overskrifter (mer enn 14 ord) får dobbelt så mye trafikk og 5 ganger flere eksterne lenker som artikler med korte overskrifter (7 – 10 ord)
  • Artikler med listeoverskrifter (slik som denne) får dobbelt så mye trafikk og blir delt på sosiale medier dobbelt så ofte som andre artikler. Andre typer som scorer høyt er veiledninger og «hvordan-artikler»
  • 36% av artikler med undertitler (H2 og H3) gir bedre resultat på trafikk, delinger og eksterne lenker
  • Artikler med 5 lister per 500 ord gir 4 ganger mer trafikk og 2 ganger flere sosiale delinger

Kvalitet over tid er viktig

9. Publiser med kvalitet kontinuerlig over lang tid

Hvis ditt selskap et av de som har tatt i bruk innholdsmarkedsføring, så har du kanskje allerede kjent på utfordringen med å produsere godt innhold.

Etter det første skippertaket der alle er entusiastiske og bidrar, så ender oppgaven ofte opp med å bli skjøvet nedover på prioriteringslisten, og publiseringene blir sjeldnere og dårligere.

Og nå er det kanskje ikke noe byrå der lenger til å hjelpe med å optimalisere tekstene slik at Google og de prospektive kundene finner dem.. 

Den viktigste digital markedsføring regel er å jobbe konsistent over tid, slik at man hele tiden publiserer godt og relevant innhold. Men tekstene skal selge, ikke bare underholde.

Det hjelper ikke at den har blitt lest, hvis ikke leseren blir nysgjerrig på mer og følger din call to action.

Din Tekstforfatter kan ta denne jobben for deg. Vårt team av profesjonelle skribenter har bakgrunn fra ulike bransjer. Vi er raske til å forstå din virksomhet, dine kunder og ditt budskap.

Vi vet hvordan vi skriver tekster som fenger leseren og skaper nysgjerrighet, og som gir høy rangering på søk. Ta kontakt med oss for en samtale!

Motta gratis 500 ord!