Annonsering i Google
Annonsering i Google er svært populært blant både internasjonale og norske bedrifter som vil bli synlig på nett.
Forbrukere som søker på ulike søkeord i nettleseren er potensielle kunder for bedriften, og med annonsering i Google kan du bli synlig for dem.
Vi skal nå se nærmere på hva Google Ads er, hvordan det fungerer og andre relevante annonseringstips!
Trenger du hjelp til annonsetekst? Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene hos oss helt gratis!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er annonsering i Google?
Googles annonsetjeneste kalles Google Ads, og er åpen for at en hvilken som helst bedrift kan legge inn bud på annonseplasser tilknyttet ulike søkeord.
Med annonsering i Google kan med andre ord annonsørene nå ut til forbrukere som aktivt utfører søk etter varene og tjenestene de tilbyr. Google Ads kan også kalles for sponset lenking.
De fleste av oss søker etter produkter, tjenester og annet i søkemotorene med jevne mellomrom.
Som regel vil de øverste treffene i Googles treffliste være sponsede annonser, noe som gjør det mulig for en hvilken som helst bedrift å bli mer synlig i søkeresultatene, så fremt de har råd til annonseplass.
Hva kjennetegner Google Ads?
Annonsering i Google kjennetegnes av at annonsene er merket som «Annonse» eller «Ad» til venstre for nettadressen i søketreffet.
Anses annonsene som særlig relevante, hender det også at de presenteres i en egen ramme øverst i søkeresultatene.
Hvorfor benytte seg av annonsering i Google?
Det finnes en rekke gode grunner til å benytte seg av annonsering i Google. Dette er kanskje den mest effektive formen for markedsføring, spesielt om du har mange konkurrenter i samme bransje.
Jo mer synlig annonsen din er, jo større er sjansen for at kundene velger din nettside fremfor andre.
Bli synlig når det trengs
Den største fordelen med annonsering i Google er at du kan nå ut til dine potensielle kunder idet de søker etter produktene og tjenestene du tilbyr i Google Søk.
Bedriften din vil også bli synlig om forbrukeren søker etter bedrifter tilsvarende din i Google Maps.
Betal for faktiske resultater
En annen fordel er at du kun betaler for resultater. Det vil si – du betaler når noen faktisk klikker seg inn på nettsiden din, eller hvis noen kontakter bedriftens telefonnummer via Google.
Nå ut til mange
Google er dessuten en plattform som benyttes av folk flest, noe som betyr at du kan nå en stor målgruppe via annonsering i Google.
Enten forbrukerne søker etter produkter, reisemål eller noe annet, er som regel Google søkemotoren de benytter til dette formålet.
Det sies at så mange som 3,5 milliarder søk utføres i Google daglig! Annonsering i Google gjør det mulig å få flere klikk på nettsiden din.
Dette kan igjen føre til økt salg og flere registreringer, noe som naturligvis er ønskelig for enhver bedrift.
Google Ads gjør også at flere kunder kan ringe bedriften din, da annonser kan presenteres med bedriftens telefonnummer og en «ringeknapp».
Budsjettvennlig
Det er dessuten mulig å benytte seg av annonsering i Google selv om du har et budsjett å forholde deg til.
Du trenger bare å oppgi en månedlig grense for annonseutgifter, og deretter kan du føle deg trygg på at budsjettgrensen ikke overstiges.
I tillegg er det mulig å pause annonsering i Google om du har behov for å stramme inn på budsjettet.
- Nå ut til forbrukerne akkurat idet de leter etter produktene/tjenestene du tilbyr
- Bedriftsannonsen synliggjør bedriften på kartet
- Betal kun for resultater
- Mulig å nå ut til svært mange potensielle kunder
- Synliggjøring av bedriftens telefonnummer
- Få full kontroll på annonsekostnader
Hvordan lage annonse i Google?
Er du usikker på hvordan annonsering i Google egentlig gjennomføres? Det kan kanskje fremstå som en komplisert prosess, men sannheten er at det er veldig enkelt å sette i gang. V
i skal nå gi deg en enkel forklaring, steg for steg!
- Opprett en Google Ads-konto
Det første du må gjøre er å besøke nettsiden til Google Ads og klikke på hovedmenyen.
Deretter klikker du på «Start nå». Opprett så en brukerkonto.
- Definer mål og målgruppe
Før du lager en kampanje i Google Ads bør du finne ut hva nøyaktig du ønsker å oppnå.
Ønsker du primært at flere skal ta kontakt med bedriften din, eller har du et ønske om høyere omsetning?
Finn også ut hvem målgruppen er. Annonsens utforming og valg av søkeord er nemlig helt avhengig av hvem du skal kommunisere med.
Kommunikasjon bør naturligvis foregå på et «språk» som appellerer til målgruppen.
- Velg søkeord
Før du går videre må du velge søkeord til din annonsering i Google. Husk at søkeordene er viktige, da annonsen din vil bli synlig når forbrukerne søker på disse spesifikke ordene.
Skal du for eksempel selge klær, kan relevante søkeord være «varm genser» eller «t-skjorte».
Søkeord gjør at bedriften din ikke trenger å kaste bort pengene på markedsføring mot mennesker som ikke interesserer seg for varme gensere eller t-skjorter akkurat nå.
Dette gjør annonsering i Google mer gunstig enn annonsering i f.eks. en avis.
For å finne relevante søkeord kan du gjerne benytte Googles egen søkeordplanlegger.
Sjekk gjerne hvor effektive de ulike søkeordene er når det har gått et par dager, noe du kan gjøre ved å klikke på «Søketermer».
Der kan du se hvilke ord forbrukerne faktisk har søkt på i forkant av besøket til nettsiden din.
- Sett opp et budsjett
Neste steg er å oppgi hvor mye penger du er villig til å betale for annonsering i Google. Oppgi hvor mye du kan betale per klikk.
Prisene på søkeord kan variere mye fra bransje til bransje, og er avhengig av hvor mettet ditt marked er, samt konkurranse fra andre tilsvarende firmaer.
Jo mer du betaler, jo høyere havner du i søketreffene til Google.
- Skriv gode annonser
Det kanskje viktigste steget er å lage gode annonser mottakerne faktisk ønsker å klikke seg inn på.
Benytt gjerne en CTA som oppfordrer forbrukerne til å klikke på annonsen, og sørg for at annonsen er relevant for det du faktisk selger.
Vi skriver annonser for deg!
Din Tekstforfatter hjelper deg å skrive annonser som faktisk appellerer til mottakerne.
Vi benytter oss av søkeord og effektive virkemidler, og passer på at din annonsering i Google er relevant for målgruppen.
Vårt team kan dessuten skrive SEO-artikler for deg, slik at du kan havne høyere i Googles treffliste uten betalt plassering.
En god kombinasjon av organisk og betalt innhold er viktig. Kontakt oss for mer informasjon og hjelp!
Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du uansett de første 500 ordene helt gratis hos oss!