48 38 14 88 post@dingruppen.no
Bedre synlighet i Google er helt essensielt for din bedrift.

Bedre synlighet Google

Bedre synlighet i Google er et mål for de fleste bedrifter som har en nettside.

For å bli synlig på nett er det spesielt viktig å ha en nettside som er søkemotoroptimalisert, noe som kan oppnås ved å ha et bevisst forhold til innholdet du publiserer.

Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan oppnå bedre synlighet i Google og andre søkemotorer!

Viktigheten av søkemotoroptimalisering

Mange av oss – kanskje til og med de fleste – bruker søkemotorer som Google daglig. Det sies at hele 90 % av dagens totale informasjonsinnhenting begynner med et søk på nettet.

Når noen skal kjøpe varer eller tjenester starter som regel dette også med et nettsøk, faktisk i 74 % av tilfellene.

De fleste av disse søkene foregår i Google, som er Norges desidert mest populære søkemotor. På grunn av dette bør bedrifter og nettbutikker ha et bevisst forhold til innholdet de publiserer.

For å oppnå bedre synlighet Google, er det avgjørende at du synliggjør merkevaren din. Jo høyere opp i Googles treff siden din havner, jo bedre!

De fleste av oss klikker på de øverste treffene i Googles treffliste. Det er delvis fordi vi stoler mest på de øverste treffene og anser disse som mest relevante.

En annen del av oss orker ikke å lete gjennom for mange nettsider. Dagens forbrukere er opptatt av å kunne finne den informasjonen de er ute etter raskest mulig.

Hvor ofte blar du til side to i Googles treff? Sannsynligvis ikke altfor ofte. Dette er nok også grunnen til at følgende sitat har gjort sin farsott på nett:

«Det beste stedet å skjule et lik er på side to i Googles søkeresultater!»

Hver dag søker hundretusener av nordmenn på mobilen sin.

Slik oppnår du bedre synlighet Google

Det finnes en rekke tips for deg som ønsker bedre synlighet Google. Heldigvis er det mange av disse tipsene som er enkle å anvende på nettsiden sin.

Du trenger slettes ikke være rakettforsker for å få en søkemotoroptimalisert nettside. Det kan likevel være greit å få hjelp av et tekstbyrå, spesielt om du ikke har tid til å skrive gode SEO-tekster på egen hånd.

Det å være obs på hvilket innhold du publiserer er faktisk blant de viktigste tingene du kan gjøre for å oppnå bedre synlighet Google.

Dette handler blant annet om å ha overskrifter, titler, metabeskrivelser og bildetekst som inneholder gode søkeord.

Her er noen grunnleggende tips du bør ha i bakhodet når du planlegger en nettside:

 

  • Husk at Google ikke leser bilder, men tekst!
  • Ha gode overskrifter, metabeskrivelser, titler og bildetekst
  • Finn gode søkeord målgruppen faktisk søker på
  • Anvend relevante lenker
  • Ha tekstinnhold som samsvarer med forbrukernes forventninger
Sammensatt innhold, med tekst, bilder, og video, er best for nettsidens synlighet.

Søkemotoroptimalisert innhold

Når du skal oppnå bedre synlighet Google, er det spesielt viktig å fokusere på godt innhold. Tekstinnhold omfatter alt fra metabeskrivelser, titler og overskrifter, til selve teksten du publiserer.

Vi skal nå se nærmere på de mest grunnleggende tipsene for søkemotoroptimalisering av innhold.

 

Titler og metabeskrivelser

Når du søker på noe i Google, vil treffene som listes opp i trefflisten ha en overskrift (tittel) og en mer beskrivende tekst like nedenfor (metabeskrivelse).

En tittel består som regel ikke av mer enn 70 karakterer, mens metabeskrivelsen ikke rommer mer enn ca. 150 karakterer. På relativt knapp plass må du derfor inkludere relevante søkeord og annen informasjon.

Det kan også være lurt å inkludere merkevarenavn eller bedriftens navn i tittel og metabeskrivelse.

Mange velger å lage metabeskrivelser og titler som fungerer som «clickbait». Det gjelder å pirre lesernes nysgjerrighet og interesse, men pass på at innholdet du serverer på nettsiden lever opp til forbrukernes forventninger.

 

Overskrifter, underoverskrifter og undertitler

Innholdet du serverer på en nettside bør ha en overskrift (altså H1) som gir mottakeren oversikt over hva siden handler om. Det anbefales å holde seg til én H1 per side.

Siden din kan også ha en rekke underoverskrifter (H2), noe som bidrar til å gjøre siden mer oversiktlig og ryddig. Under en H2 kan det være undertitler (H3).

For bedre synlighet Google bør du inkludere relevante søkeord i både H1, H2 og H3. Det holder å flette søkeordet inn i noen av disse, og helst ikke i mer enn 75 % av dem.

Overdreven bruk at søkeord i tekstens overskrifter og underoverskrifter kan fort oppleves som unaturlig. Pass også på at avsnittene under tekstens H1, H2 og H3 er relevante.

En SEO tekstforfatter har mange aspekter han eller hun må etterfølge.

Slik finner du gode søkeord

For bedre synlighet Google, er det avgjørende at du benytter relevante og gode søkeord.

Husk at alle søkeord du fletter inn i teksten bør matche ord og setninger målgruppen søker etter i Google.

Heldigvis finnes det en rekke verktøy som hjelper deg å finne gode søkeord.

Vi kan for eksempel nevne Keyword Planner, Google Search Console og Google Analytics.

Dessuten er programmer slik som SEMrush og Ahrefs, med mange flere, gode å ha med på laget!

SEO tekster er en sentral del av søkemotoroptimaliseringen.

Andre tips for søkemotoroptimalisering

I tillegg til å ha fokus på selve innholdet du publiserer på nettsiden din, bør du fokusere på andre faktorer som kan gi bedre synlighet Google.

Husk for eksempel på at nettsider med SSL-sertifisering har en tendens til å rangere høyere i søkeresultatene, og at siden i tillegg bør være responsiv. Du kan med fordel også ha norsk toppnivå-domene, altså .no.

SSL-sertifisering fås som regel gjennom webtjeneren din, og er ofte en integrert løsning. Google favoriserer sider med SSL-sertifisering, da disse anses som sikre for besøkende.

At nettsiden er responsiv vil si at den skalerer seg automatisk til ulike skjermstørrelser, noe som betyr at siden er mobilvennlig.

 

  • SSL-sertifisering
  • Responsiv side
  • Landsspesifikt toppnivå-domene
Når du bygger et nettsted skal hver eneste kodelinje være nøye gjennomtenkt.

Få bedre synlighet i Google!

Dersom du ønsker bedre i synlighet Google, er det med andre ord mange tiltak som kan gjøres. Disse tiltakene er kanskje relativt enkle, men kan også være svært tidkrevende å etterfølge.

Søkemotoroptimalisering er en pågående prosess, og Google endrer til stadighet algoritmene sine. Du må med andre ord sørge for å til stadighet publisere SEO-innhold.

Din Tekstforfatter skriver søkemotoroptimalisert innhold for nettsider, enten det er nettbutikker, blogger eller andre former for sider.

Vi sørger for å inkludere gode søkeord som er skreddersydd for målgruppen din. Våre tekster har alltid høy kvalitet, og vi fokuserer på innhold som engasjerer og interesserer mottakerne.

Kontakt oss i dag dersom du vil oppnå bedre synlighet i Google! Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!

Motta gratis 500 ord!