48 38 14 88 post@dingruppen.no
En god markedsføringsstrategi krever mye planlegging.

Markedsføringsstrategi

Markedsføringsstrategi er noe enhver bedrift bør ha for mest mulig vellykket markedsføring.

En strategi for markedsføring kan hjelpe bedriften å nå sine salgsmål, og kan i tillegg være kostnadsbesparende.

Les videre for å finne ut hva en markedsføringsstrategi er og hva den bør inneholde!

Kanaler du skal kommunisere i bør inngå i din markedsføringsstrategi.

Hva er en markedsføringsstrategi?

En markedsføringsstrategi kan beskrives som bedriftens planlagte fremgangsmåte for å nå potensielle kunder og konvertere dem til faktiske kunder.

Målet med dette er å få solgt bedriftens varer eller tjenester, omdømmebygging eller å spre et budskap.

Google er uten tvil viktig innenfor digital markedsføring.

Digital strategi for markedsføring

Dagens bedrifter fokuserer spesielt på å ha en digital markedsføringsstrategi, da en stadig større andel av all markedsføring foregår via nett og digitale plattformer.

Det er for eksempel vanlig å benytte markedsføringsmetoder som søkemotoroptimalisering (SEO), content marketing, annonser i sosiale medier og Google, eller nyhetsbrev per e-post.

Fordelen med digital markedsføring er at det er mulig å sikte markedsføringen mot en svært innsnevret målgruppe.

Slik kan du sørge for at du ikke betaler for at dine annonser vises til personer som ikke har interesse av det du selger.

Det er for eksempel ikke en god markedsføringsstrategi å vise annonser for leppestift til menn.

Med en god digital markedsføringsstrategi kan du sørge for at bedriftens markedsføringsmateriell kun rettes mot målgruppen, og at det vises i riktige kanaler til riktig tid.

Dette kan spare deg for mye penger, siden du ikke betaler for at andre enn potensielle kjøpere ser annonser eller lignende.

Virkemidlene i teksten bør tilpasses salgstrakten.

Hva inneholder en digital markedsføringsstrategi?

Din markedsføringsstrategi bør inneholde spesifikk informasjon om hvilke tiltak du ønsker å utføre for å oppnå effektiv markedsføring på nett.

Markedsføringsstrategien bør blant annet si noe om bedriftens målsettinger, aktiviteter som skal utføres, samt hvilke kanaler du skal benytte deg av.

 

Målsettinger

En digital markedsføringsstrategi bør inneholde informasjon om hvilke mål bedriften ønsker å oppnå.

Dette kan for eksempel være å spre et budskap, eller kanskje drive mer trafikk til nettsiden. Din målsetting kan også være å oppnå økt salg av varer eller tjenester.

 

Aktiviteter

Du bør også inkludere informasjon om hva slags aktiviteter bedriften skal utføre for å nå målene.

I en digital markedsføringsstrategi kan du for eksempel nevne aktiviteter som å skrive blogginnlegg, søkemotoroptimalisering, deling av innlegg i sosiale medier som Facebook, eller å avholde webinarer.

Beskriv også fremgangsmåten for disse aktivitetene. Hva skal gjøres, hvem skal utføre jobben, når skal det gjøres og hvordan?

Ved å besvare disse spørsmålene vil det være lettere å få jobben gjort på en god måte.

 

Kanaler

En digital markedsføringsstrategi bør også si noe om hvilke kanaler du skal benytte deg av for å nå ut til målgruppen på en mest mulig effektiv måte.

Dette kan for eksempel være blogg, sosiale medier (spesifiser i så fall hvilke sosiale medier), nyhetsbrev via e-post, søkemotorer, nettaviser, digitale magasiner eller lignende.

Sosiale medier er en del av jobben for et digitalt byrå.

Tips for en vellykket digital markedsføringsstrategi

Det finnes en rekke tips du kan benytte deg av dersom du skal lage en markedsføringsstrategi. Ved å aktivt anvende disse tipsene mens du lager din strategi, øker sjansen for at den blir vellykket!

 

Planleggingsverktøy

For mest mulig effektiv markedsføring er det viktig å publisere markedsføringsmateriell gjennom kanaler der målgruppen ferdes hyppig.

Den gode nyheten er at du ikke trenger å logge deg inn på en rekke ulike brukerkontoer for forskjellige sosiale medier når informasjon skal deles.

Med et planleggingsverktøy beregnet på sosiale medier kan publiseringer automatiseres, og alle dine kontoer kan manøvreres fra ett sted.

Planleggingsverktøy gir deg dessuten oversikt over engasjement hos målgruppen på de ulike plattformene.

Test for eksempel ut Google Analytics eller lignende verktøy for en vellykket markedsføringsstrategi.

 

Timing

Timing er viktig å tenke på når du lager en digital markedsføringsføringsstrategi. Dersom målgruppen din er aktive på sosiale medier, gjelder det å finne ut når på døgnet de er mest aktive.

Publiser markedsføringsmateriell når målgruppen er åpen for å ta til seg informasjon. Her får du en oversikt som viser gunstige tidspunkter for markedsføring i ulike SoMe:

 

  • Facebook: 13:00–17:00
  • Twitter: 13:00–17:00
  • LinkedIn: 07:00–09:00, 16:00–18:00
  • Instagram: 07:00–09:00, 16:00, 18:00
  • Pinterest: 14:00–16:00 (helst i helgedager!)
  • Google+: 09:00–11:00

 

Bruk av bilder

Valg av relevante bilder er viktig for å fange oppmerksomheten til målgruppen mest mulig effektiv.

En markedsføringsstrategi bør derfor inneholde informasjon om hva slags bilder som kan benyttes til annonser, nyhetsbrev og lignende. Husk at det er mulig å finne gratis bilder på nett.

 

E-postmarkedsføring

Du bør inkludere markedsføring på e-post i din markedsføringsstrategi.

Via e-post kan du nå mottakeren på en effektiv måte, enten du ønsker å dele gode tilbud eller invitere vedkommende til et seminar.

Det er en grunn til at bedrifter ofte belønner kundene sine dersom de deler e-postadressen. Mange klesbutikker spør kundene om e-postadresse idet kunden står i kassen for å betale.

I bytte mot å gi fra seg e-postadressen, kan for eksempel kunden motta eksklusive tilbud via e-post. Bygg opp en solid e-postliste, og kommuniser direkte med kunden!

 

Valg av kommunikasjonsmedier

En digital markedsføringsstrategi bør også si noe om hvilke digitale plattformer markedsføringsmateriell skal deles gjennom.

Ønsker bedriften å nå ut til dem som surfer på nett via mobiltelefon? Da bør du for eksempel sørge for at nettsiden din er responsiv og fungerer på alle enheter, slik at markedsføringsinnholdet tilpasser seg ulike skjermstørrelser.

 

Fokuser på egen nettside

Bedriftens egen nettside blir ofte undervurdert som markedsføringsmedium. Gjennom nettsiden din kan du for eksempel samle inn e-postadresser, linke til brukerkontoene dine i sosiale medier, kartlegge hvem målgruppen er via sporingspiksler, og dele spennende innhold (f.eks. for content marketing).

Din egen nettside kan også synliggjøres ved hjelp av søkemotoroptimalisering eller Google-annonser, slik at flest mulig i målgruppen din finner nettsiden.

Sørg derfor for at du ikke glemmer å inkludere din egen nettside i en digital markedsføringsstrategi.

Digital markedsføring inneholder mange muligheter og utfordringer.

Få hjelp med din markedsføringsstrategi!

En markedsføringsstrategi kan være vanskelig å følge i praksis, spesielt om du ikke vet hvordan du skal lage godt innhold til markedsføring.

Din Tekstforfatter hjelper deg i gang! Vi lager alt fra engasjerende innhold til content marketing, til nyhetsbrev og Google-annonser.

Vi kan også hjelpe deg med søkemotoroptimalisering, da vi leverer SEO-innhold.

Ta kontakt i dag dersom du vil realisere din markedsføringsstrategi! Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du dessuten de første 500 ordene helt gratis!

Motta gratis 500 ord!