48 38 14 88 post@dingruppen.no
Prospektering handler om å finne frem til potensielle kunder.

Prospektering

Prospektering omtales ofte som det første steget i en salgsprosess, og handler om å kartlegge potensielle kunder – også kjent som prospekter.

Med prospektering kan bedriften din opparbeide nyttige data over aktuelle kunder, og deretter konvertere disse til faktiske kunder ved hjelp av målrettet kommunikasjon.

Med vellykket prospektering i forkant, øker du sjansen for at bedriftens markedsføring treffer riktig publikum.

Vi skal nå se nærmere på hva prospektering er og hvordan du går fram. I tillegg skal vi forklare hvordan du kan kommunisere med potensielle kunder på en mest mulig effektiv måte!

Hva er prospektering?

Prospektering kan beskrives som prosessen å finne potensielle kunder til bedriften.

Dette er lettere sagt enn gjort, og mange selgere påstår at prospektering er den mest utfordrende delen av salgsjobben.

Det finnes imidlertid en rekke tips som kan anvendes for at jobben med å finne gode prospekter skal gjøres enklere!

Kommunikasjon i sosiale medier er en god ide for prospektering.

Hvordan utføres prospektering i praksis?

Prospektering handler om å finne ut hvem som har interesse av å kjøpe bedriftens tjenester eller produkter.

Nøkkelen til vellykket prospektering er å identifisere hvem som matcher bedriftens kundeprofil, og derfor har potensiale til å bli aktive kunder.

Her er noen tips for faktorer som bør tas hensyn til ved prospektering:

 

Demografi

Effektiv prospektering kan oppnås ved å kartlegge hvilke demografiske data som er aktuelle for dine prospekter.

Eksempler på slike data er alder, sivilstatus, kjønn, utdanning, inntekt og lignende.

Skal du markedsføre mot B2B-markedet, kan du finne aktuelle bedrifter og roller basert på utdanning, for eksempel via LinkedIn.

 

Geografi

Finn ut hvor dine prospekter holder til. Skal du selge varer og tjenester fra en lokal sjappe, er det for eksempel mest naturlig å finne potensielle kjøpere i nærområdet.

En nettbutikk som sender varer rundt omkring vil ha et større geografisk spenn for sine prospekter.

 

Psykografi

Tenk også over hvilke personlighetstrekk og hva slags livsstil dine prospekter har.

Dette hjelper deg å nå ut til potensielle kjøpere på en mer målrettet måte.

Teamet bør diskutere hvordan de skal nå ut til kunder.

Hvorfor finne prospekter?

En smart markedsføringsstrategi er å kun markedsføre varer og tjenester til målgruppen – ikke alle andre.

Det er ikke mye vits i å betale for at annonser og annet markedsføringsinnhold skal vises til personer utenfor målgruppen, da disse personene sannsynligvis aldri vil kjøpe varene dine uansett.

Med prospektering kan du løse dette problemet. Finn ut hvem kundene dine er før du markedsfører varer og tjenester, slik at sjansen for salg øker betraktelig. Dette er også det mest gunstige rent økonomisk!

Du bør treffe midt i blink når det gjelder din målgruppe.

Slik kommuniserer du med prospekter

Når du har gjennomført prospektering og har en liste over potensielle kunder, bør neste steg være målrettet kommunikasjon.

Istedenfor å servere prospektene irriterende reklame for produkter og tjenester, kan vi anbefale å engasjere dem med interessant og givende innhold gjennom content marketing.

Lag spennende og lærerike artikler, guider eller morsomme videoer som gjør at dine prospekter får tillitt til merkevaren din.

Du kan også lenke til produkter eller tjenester via innholdet du presenterer, slik at potensielle kunder får mulighet til å utforske det du tilbyr.

Identifiser dine kunder gjennom statistikk.

Trenger du hjelp?

Din Tekstforfatter kan hjelpe bedriften din med tekstinnhold for effektiv kommunikasjon med prospektene.

Prospektering har ikke mye verdi dersom du ikke klarer å konvertere prospektene til faktiske kunder!

Tekst er her perfekt for kommunikasjonen. Våre tekstforfattere er vant til å skrive tekster som overbeviser prospekter til handling!

Fyller du ut skjemaet nedenfor, kan du motta 500 ord helt gratis fra oss i dag!

Motta gratis 500 ord!