48 38 14 88 post@dingruppen.no
Instagram har blitt en av de største plattformene der ute.

Instagram annonsering

Instagram annonsering er en populær måte å markedsføre produkter og tjenester på, spesielt om målgruppen er i aldersgruppen 18 til 40 år.

På verdensbasis er det mer enn 150 millioner mennesker som er registrert på Instagram, og rundt 1,8 millioner av disse er nordmenn.

Her har du med andre ord gode muligheter for å markedsføre bedriften din.

Instagram for Business er bedriftssiden til denne populære bildedelingstjenesten, og lar deg legge ut annonser på en rask og effektiv måte.

Vi skal nå se nærmere på hva Instagram annonsering er, og i tillegg skal vi forklare deg hvordan du kan lage annonser der – steg for steg!

Hva er Instagram annonsering?

Instagram annonsering er enkelt forklart annonser som lages for å deles på Instagram. Dette er supert for deg som driver en bedrift og ønsker å engasjere kundemassen din.

Annonser på Instagram kan dessuten skape økt bevissthet rundt produkter og tjenester du tilbyr.

En Instagram-annonse kan bestå av både tekst, video og bilder, noe som betyr at du får en god mulighet til å la kreativiteten blomstre!

Det er naturligvis et fokus på det rent visuelle, da dette tross alt er en bildedelingstjeneste. Uansett hva slags innhold du skal presentere i din Instagram annonsering, er det viktig at innholdet er av høy kvalitet.

Bilder vil aldri gå av moten.

Hvordan lage en Instagram-annonse?

Det er lett å sette i gang. Det å lage annonse på Instagram gjøres med de samme smarte verktøyene som benyttes på Facebook.

Vi skal her forklare deg hvordan annonsen lages, steg for steg:

 

Opprett brukerkonto

For å kunne opprette bedriftsprofil på Instagram, er du nødt til å være registrert på Facebook.

Det er helt gratis å registrere seg, og selve registreringsprosessen er enkel. Så snart brukerkonto er opprettet, er det bare å logge seg inn på bedriftsprofilen på Instagram.

 

Lag annonsen

Selve konfigureringen av annonsen er også enkel. Din Instagram annonsering blir til ved å følge stegene som oppgis på Instagrams «Annonseadministrasjon».

Først velger en målsetning for annonsen (skal den gi mer trafikk til en nettside, flere kunder til butikken, eller noe annet?). Velg også målgruppen din, så vel som et annonseformat.

 

Oppgi budsjett

Du kan enkelt holde styr på kostnadene for din Instagram annonsering. Du kan sette et tak for hvor mye penger som skal brukes på annonser per måned.

I tillegg er det mulig å oppgi hvor lenge annonsene skal være aktive.

 

Publiser 

Da er annonsen din klar, og den kan publiseres! Instagram sender deg et varsel så snart annonsen er godkjent og klar for publisering.

La dine kunder finne deg på mobilen.

Annonseformater for Instagram annonsering

Instagram er i stadig utvikling. Tidligere var appen hovedsakelig en feed med bilder.

I dag kan du presentere annonsene dine på flere ulike steder i bildedelingstjenesten, inkludert «Instagram Stories», bildestrømmen og i «Utforsk».

Du kan i tillegg velge hvordan annonsen skal presenteres, enten det er via bilder eller video.

 

Instagram annonsering i Stories

Med annonser i Instagram Stories kan du komplettere og sette en spiss på innholdet du publiserer i historien din.

Når noen sjekker din historie, kan du ha en stilig annonse med mulighet for å f.eks. «Swipe up to shop». Dette er en morsom og moderne måte å annonsere produktene sine på.

 

Bildeannonser

Bilder sier ofte mer enn tusen ord, og dette er også noe du bør huske på når du skal drive med Instagram annonsering.

Instagram lar deg blant annet publisere annonser i form av bilder som dukker opp i feeden til forbrukere i målgruppen.

Bildet er merket med «Sponsored» eller «Sponset», og linker gjerne til nettbutikken din.

 

Videoannonser

Instagram annonsering kan også gjøres med video.

Videoannonser gir deg de samme gode mulighetene som bildeannonser, bare at de også åpner for å gi forbrukeren flere sanseinntrykk – gjennom både lyd og det rent visuelle.

Instagram lar deg dele opptil 120 sekunder med video i din annonse.

 

Karusellannonser

Føler du at det ikke holder med bare ett bilde eller én video når du skal planlegge din Instagram annonsering?

Ikke fortvil – med karusellannonser får du mulighet til å dele flere videoer og bilder i én og samme annonse.

 

Annonser i Instagram Utforsk

Instagram har en populær side kalt Utforsk, der brukerne har mulighet til å oppdage nye, spennende kontoer som er tilpasset deres interesser og historikk.

Med Instagram annonsering via Utforsk-siden kan du nå ut til brukere som ønsker å utvide horisonten sin utover kontoene de allerede følger.

Markedsføring og salg kan foregå gjennom mange kanaler.

Nå ut til din målgruppe på Instagram

Instagram gir deg – i likhet med Facebook – mulighet til å markedsføre annonsene dine mot en meget spesifikk målgruppe.

Målrettet annonseinnhold er den kanskje mest effektive måten å nå ut med et budskap på. Dette fordi sjansen øker for at mottakerne interesserer seg for varene og tjenestene du tilbyr.

 

Geografi

Instagram annonsering gir deg mulighet til å rette annonsen mot personer som holder til i spesifikke geografiske områder.

Dette kan for eksempel være land, byer, fylker, kommuner eller lignende. Skal du for eksempel selge manikyrtjenester fra én enkelt salong, er det best å vise annonsen til potensielle kunder som bor i nærheten.

 

Demografi

Når du deler annonser på Instagram får du også mulighet til å rette annonsen mot personer som oppfyller spesifikke demografiske kriterier.

Dette kan for eksempel handle om språk, alder eller kjønn. Pass for eksempel på at mottakerne dine forstår språket du benytter i tekst på bilder eller muntlig i videoer.

 

Interesser og atferd

Instagram annonsering gir deg også mulighet til å tilspisse målgruppen basert på interesser.

Brukernes interesser kan for eksempel baseres på hvilke apper de benytter, kontoer de liker og følger, eller annonser de har klikket på tidligere.

Klarer du å treffe mottakerne med annonser som genuint interesserer dem, så er du allerede langt på vei!

Du kan også velge å rette din Instagram annonsering mot forbrukere som oppfylles visse kriterier til atferd.

Kanskje du vil nå ut til mennesker som er aktive på kveldstid eller tidlig på morgenkvisten?

En god tekst til Instagram annonsering vil være viktig for salget.

Vi hjelper deg med Instagram annonsering!

Er du usikker på hva slags innhold du skal presentere i din Instagram annonsering?

Din Tekstforfatter har lang erfaring med tekst til annonser og markedsføring. Vi lager engasjerende annonser av høy kvalitet som du kan publisere på Instagram.

Vi sørger selvfølgelig også for å ta hensyn til hvem som er din målgruppe. Kontakt oss i dag!