48 38 14 88 post@dingruppen.no
God kundeoppfølging sikrer din bedrift flere salg.

Kundeoppfølging

God kundeoppfølging er viktig for bedrifter som ønsker å ivareta kundenes tilfredshet og lojalitet.

Kundedialog sikrer at kunden får mulighet til å si sin mening, og at eventuelle feil kan rettes. Ris og ros er viktig for enhver bedrift, og gjør det mulig å utvikle produktene.

Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan mestre god kundeoppfølging. Det trenger ikke være så avansert som du kanskje tror.

Motta gratis 500 ord!

Hva er kundeoppfølging?

Kundeoppfølging handler om å ta kontakt med kunder etter at et kjøp av en vare eller tjeneste er gjennomført. Poenget med dette er å sikre at kunden er fornøyd, og at varen levde opp til kundens forventninger.

Det finnes flere tilnærmingsmetoder for kundeoppfølging. Hvilken som passer best for akkurat din bedrift, kommer litt an på hva slags varer eller tjenester du selger. Her er noen eksempler på hva kundeoppfølging kan være:

 

  • Kundeundersøkelse
  • Spørsmål om bedriften har levd opp til forventningene
  • Spørsmål om det er mer som kan gjøres
  • En hyggelig e-post som viser at bedriften er der om kunden skulle ha spørsmål
E-post er et fint medium for kundeoppfølging.

Hvordan gjennomføres oppfølging av kunder?

Den vanligste formen for kundeoppfølging er å sende en e-post til kunden. Dette tillater kunden å lese beskjeden din når det passer han eller henne. Dersom du ringer for å følge opp kunden, kan dette fort oppfattes som litt pågående.

Mange bedrifter sender ut automatiske e-poster et visst antall dager etter at et kjøp er utført. Andre (helst mindre bedrifter) sender ut e-poster som er skreddersydd den enkelte kunden.

Uansett hva slags kundeoppfølging din bedrift har, er det viktig at budskapet er velformulert og tydelig. Kunden skal føle seg ivaretatt og verdsatt, og da gjelder det å ha en e-post som gjenspeiler nettopp dette.

Kommunikasjon begge veier er viktig i et kundeforhold.

Hvorfor er kundeoppfølging så viktig?

Kun en liten andel (litt mindre enn 3 %) av alle bedrifter følger opp kundene sine. Bedrifter som ikke har kundeoppfølging vil gjerne ikke få kunnskap om eget forbedringspotensial. Tilbakemeldinger fra kunder er viktig både for bedriften og kunden.

Mangel på kundeoppfølging er faktisk også en av de vanligste årsakene til at kunden klager. For å unngå en negativ kundeopplevelse, er altså oppfølging svært viktig.

Hva skal du skrive til kundene for oppfølging?

Hva skal du skrive i e-posten?

Det kan være utfordrende å finne ut nøyaktig hva du bør skrive i en e-post beregnet på kundeoppfølging. Her bør du blant annet ta hensyn til hvem målgruppen er, slik at du kan kommunisere best mulig.

Hva slags varer eller tjenester du selger vil også ha betydning for hva slags kundeoppfølging du gir.

Et tekstbyrå kan hjelpe deg med å lage e-poster til kundeoppfølging, enten du ønsker skreddersydde e-poster til enkeltkunder eller én e-post som kan sendes til alle.

Vi kan gjøre tekstoppdrag mens du slapper av.

Gode e-poster kan gi deg fornøyde kunder

Kundeoppfølging handler om å følge opp kunden i etterkant av et kjøp. Dette kan for eksempel være et tilbakemeldingsskjema, eller bare en hyggelig e-post som spør kunden om han eller hun er fornøyd.

Ved hjelp av kundeoppfølging kan du sikre fornøyde kunder, og oppdage eventuelt forbedringspotensial.

Din Tekstforfatter lager gjerne tekstinnhold som du kan sende til kunden. Vi sørger for at din kundeoppfølging tilpasses målgruppen og er velformulert. Kontakt oss i dag for en prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!