Merkevare for nettbutikk
Dersom du skal lykkes med salg i nettbutikken, må den i seg selv bli en merkevare. Men hvordan sørger du får å lage merkevare av din nettbutikk? Veien dit kan være veldig lang.
Det å utrette merkevare av en nettbutikk er ingen enkel oppgave. Dersom du tenker på giganter som Komplett, Blivakker, og Netthandelen blant annet, har merkevaren bygget seg opp over mange år.
Her er det nemlig ikke bare gode priser, god service, og god nettbutikk generelt som leder til salg. Nettbutikkenes merkevare er med på å gjøre dem mer attraktive enn andre alternativer.
I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan du styrker og opprettholder merkevare for nettbutikk.
Motta gratis 500 ord!
En lang kamp om å bli best
Innenfor netthandel i dag, vil det helt klart være en lang kamp om å bli best. Din merkevare spiller en stor rolle, da kunder fort kan velge deg basert på denne, dersom mye annet er likt.
Det skjer til stadighet at nettbutikker har bedre priser, bedre fraktbetingelser, og bedre produkter, uten at de blir valgt. En annen nettbutikk kan nemlig ha en merkevare som appellerer til kunden.
Å ranke nummer 1 hos kunden vil ta lang tid, og dermed er merkevare for nettbutikk akkurat slik som ved annen merkevarebygging. Smør deg med tålmodighet, for dette kan virkelig ta sin tid!
Vær bevisst i markedskommunikasjonen
Den viktigste tjenesten du kan gjøre deg selv, er å være bevisst i markedskommunikasjonen. Velg ut navn, farger, og design som komplementerer hverandre, slik at merkevaren kan bygges opp.
Sakte, men sikkert, vil målgruppen, og andre potensielle kunder, huske deg på bakgrunn av dette. Du kan også bygge opp god merkevare basert på kundeservice, frakt, og andre elementer.
Uansett hva du gjør, bør derimot markedskommunikasjonen være bevisst for å bygge videre på den merkevaren du ønsker for nettbutikken. Dette gjelder både intern og ekstern kommunikasjon.
«Kunden har alltid rett»
Mantraet som sier «kunden har alltid rett» er ikke lett å leve ved. Mange kunder vil ha skikkelig feil. Allikevel sier mantraet noe om hvor langt du bør strekke din kundeservice i praksis.
En gruppe kunder som blir skikkelig misfornøyde, kan potensielt bli sure epler som ødelegger merkevarens styrke. Dette vil koste deg dyrere enn å bite i det sure eplet med en gang!
Gi kunden din rett, så får du kanskje til og med en positiv tilbakemelding fra dem. I verste fall vil de ikke etterlate dårlige tilbakemeldinger som fraber andre kunder fra å kjøpe hos deg.
Bruk SoMe til markedsføring av nettbutikken
Nettbutikken din bør markedsføres i SoMe, uansett hva det er du selger. Her får du nemlig tilgang til et mer personlig og uformelt forhold til dine kunder og potensielle kunder.
Du kan dessuten drive merkevarebygging i SoMe gjennom kontinuerlige og engasjerende poster. Ofte tar for øvrig dine egne kunder seg av merkevarebygging her, gjennom Word of Mouth.
Godt innhold er viktig for merkevaren
De beste rådene til å bygge merkevare for nettbutikk, relaterer til produksjon av godt innhold. Det er for øvrig her mange av dine konkurrenter mest sannsynlig også hviler på laurbærene sine.
En blogg som for eksempel tilbyr informativt innhold, eller annonser som virkelig fremmer personligheten til nettbutikken, fungerer særdeles godt.
Godt innhold er viktig for merkevaren din. Uten produksjon av dette, skal det mye til å endre meningene til folk flest. Derfor er investeringen her meget viktig.
Trenger du hjelp til å bygge merkevaren gjennom innhold?
Dersom du skal bygge merkevare for din nettbutikk, er innhold en av de viktigste punktene. Din Tekstforfatter har hjulpet flere nettbutikker med merkevarebygging gjennom innhold.
Våre profesjonelle tekstforfattere tar tak i essensen av nettbutikken, og kommuniserer denne gjennom alt av tekst. På den måten bygges det opp en konsis og sterk merkevare.
Trenger du hjelp med innhold? I dag mottar du de første 500 ordene helt gratis!