48 38 14 88 post@dingruppen.no
Markedsføring og prisstrategi henger tett sammen.

Markedsføring og prisstrategi

Markedsføring og prisstrategi er viktig å ta hensyn til dersom du har produkter eller tjenester som skal selges.

Med en god prisstrategi vil du kunne fastsette priser på varene dine uten at de blir hverken for høye eller for lave.

Det å finne en god balanse for pris på varer kan være utfordrende. Er prisen for høy, kan det være at ingen kunder vil kjøpe produktet.

Er prisen for lav derimot, vil du ikke få noe utbytte for salget. Les mer om markedsføring og prisstrategi, her!

Motta gratis 500 ord!

Hvordan finne en passelig pris til produktet?

Majoriteten av bedrifter tar utgangspunkt i produktets innkjøpspris eller importpris, pluss eventuelle kostnader for frakt, og legger deretter på et beløp for å få den endelige prisen.

Om din markedsføring prisstrategi er så enkel, kan du i verste fall gå glipp av mye penger. Det er også viktig å tenke over den psykologiske biten rundt produktpris.

Det er nemlig viktig å ta hensyn til hvordan prisen oppfattes av forbrukerne. Dyrt oppfattes gjerne som mer eksklusivt, mens billig kan oppfattes som at produktet har lav kvalitet.

Konkurrentenes priser er også relevante. Du vil ikke være mye dyrere enn konkurrentene, for da mister du kanskje kunder til dem.

Det er med andre ord mange ting du skal ta hensyn til når det kommer til markedsføring og prisstrategi.

 

  • Importpris og fraktkostnader
  • Psykologisk aspekt
  • Konkurrentenes priser
ROI og markedsføring henger tett sammen.

Hva er en prisstrategi?

En prisstrategi innen markedsføring går ut på at du legger en strategi for hvordan du skal sette pris på produktene dine.

I prinsippet har du her to valg. Du kan selge produktene og tjenestene dine billigere eller dyrere enn konkurrerende bedrifter.

 

Strategi 1: Høyere pris enn konkurrentene

Dersom strategien din er å selge produktene til en høyere pris enn den gjeldende markedsprisen, er det viktig at varene du selger har åpenbare fordeler sammenlignet med konkurrentenes produkter.

Disse fordelene kan for eksempel handle om tilgjengelighet, kvalitet eller enkelthet. Med en høyprisstrategi vil du jobbe med markedsfokusering.

Dette betyr at du satser på en liten og spesifikk bit av markedet – der målgruppen gjerne har god økonomi.

 

Strategi 2: Lavere pris enn konkurrentene

En annen markedsføring prisstrategi du kan velge er markedsspredning. Dette går ut på at du har lavere pris enn konkurrentene.

Dette tillater deg å selge store mengder varer. Dermed kan du ta noe av markedsandelen fra konkurrerende bedrifter.

For at du skal kunne ha så lave priser, må du også ha lavere utgifter enn konkurrentene dine.

Dette kan bety at du har lavere utgifter på markedsføring, færre ansatte eller rett og slett høyere grad av produktivitet.

Markedsspredning er en nokså aggressiv markedsføring prisstrategi, siden du velger å få mindre fortjeneste per solgte produkt.

Derfor er det viktig at den reduserte prisen genererer et økt salg, slik at dette «tapet» tjenes inn igjen.

Markedsfør dine produkter og priser i flere kanaler.

Markedsfør produktene og prisene dine

Uansett om du velger markedsspredning eller markedsfokusering, er det viktig at du markedsfører produktene og prisene dine på en god måte.

Sørg for å dele markedsføringsinnhold som faktisk vekker kjøpelyst hos mottakeren. Et tips er å lage Facebook-annonser eller Google Ads.

Her kan du enkelt treffe selv smale målgrupper. Vi anbefaler også markedsføring gjennom content marketing, som handler om å gi leseren tekstinnhold som faktisk engasjerer potensielle kunder.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Trenger du hjelp med markedsføring?

Dersom du er usikker på hvordan du kan markedsføre produktene dine, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg. Dette bidrar til at markedsføring og prisstrategi blir en suksess for bedriften din.

Vi sørger for at markedsføringstekstene dine holder høy kvalitet og er tilpasset målgruppen, enten det er annonser eller content marketing.

Kontakt oss i dag for å motta en gratis prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!