48 38 14 88 post@dingruppen.no
Ofte involverer B2B salg lengre dialoger og møter med kunden i person.

Salgsargumenter

Gode salgsargumenter øker sjansen for at du lykkes med salg. Hva er så hensikten med et salgsargument?

Jo – å overbevise en potensiell kunde om at produktet eller varen du selger er løsningen på en utfordring vedkommende har.

Vi kjøper varer eller tjenester fordi vi mener det kan gi oss nytteverdi. Dette kan for eksempel være at hverdagen blir enklere, eller det kan handle om økt sosial status.

Vi skal nå se nærmere på viktigheten av gode salgsargumenter!

Motta gratis 500 ord!

Hva kjennetegner gode salgsargumenter?

Gode salgsargumenter er argumenter den potensielle kunden kan finne nytteverdi i.

Produktet eller tjenestens egenskaper – som utseende, størrelse, vekt eller farge – har gjerne ikke nytteverdi i seg selv.

Mange selgere gjør den feilen at de selger varens egenskaper istedenfor nytteverdien den har. Hva kan varen eller tjenesten gjøre for kunden?

Hvordan vil produktet kunne dekke kundens utfordringer og behov? Her er det viktig å sette seg i kundens sko.

Skriver du for hånd, kan du virkelig skille deg ut.

Hvordan gå frem?

For å kunne lykkes med salgsargumenter, kan det være greit å tenke over argumentets oppbygning. Innledningsvis kan du nevne noen egenskaper ved produktet.

Deretter belyser du noen av fordelene ved produktet. Det er viktig at kunden verdsetter disse fordelene. Kanskje produktet er hurtig, billig eller lignende?

Til slutt finner du nytteverdien ved de nevnte fordelene. Hva er eksempler på nytteverdi? Jo, det kan være at noe gir kunden økt effektivitet, at det er tidsbesparende, at kunden kan spare penger – eller lignende.

Det er smart å første strebe etter å få kundens aksept. Finn ut hvilke behov kunden har, og tilpass deretter argumentene dine deretter.

Deretter presenterer du nytteverdien for den aktuelle kunden. Sammenlign gjerne produktet med et produkt kunden allerede kjenner.

Du bør tenke godt over dine salgsargumenter.

Salgsargumenter – eksempler

Det finnes mange eksempler på gode salgsargumenter. Skal du for eksempel selge en elbil, kan du først belyse noen av bilens egenskaper – som at den har en viss størrelse på batteriet.

Deretter kan du belyse fordelen ved dette. Dette kan for eksempel være at bilen har ekstra lang rekkevidde.

Bilen kan kanskje kjøre dobbelt så langt som andre biler i samme prisklasse.

Kanskje kunden er lei av å måtte lade bilen til stadighet? Bilens gode batterikapasitet kan gi den potensielle kunden nytteverdi i form av at tid spares.

I tillegg kan kunden spare penger på å ikke måtte hurtiglade bilen like hyppig.

Spre dine salgsargumenter i flere kanaler.

Salgsargumenter innen markedsføring

Når varer og tjenester skal markedsføres, er det viktig å inkludere gode salgsargumenter. Enten det er snakk om en annonse, blogginnlegg eller et nyhetsbrev, bør produktets nytteverdi alltid tydeliggjøres.

For å lykkes med salgsargumenter innen markedsføring, er det blant annet viktig å kjenne kundens behov.

For å mestre dette, må du ha kunnskap om målgruppen din. Et tekstbyrå kan hjelpe deg å skreddersy markedsføringstekst til målgruppen din.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Trenger du hjelp med markedsføring?

Salgsargumenter er viktige å få frem når et produkt eller en tjeneste skal markedsføres eller selges. Her er det viktig å belyse produktets egenskaper, fordeler og nytteverdi.

Din Tekstforfatter lager markedsføringsmateriale som kan benyttes både på sosiale medier, i annonser eller lignende.

Vi sørger for at gode salgsargumenter overbeviser potensielle kunder om at produktet eller tjenesten er et godt valg.

Kontakt oss i dag dersom du vil motta en gratis prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!