48 38 14 88 post@dingruppen.no
En penn skriver på papir.

Profilmanual

En profilmanual sørger for at bedriften din får identitet. Den kan dessuten bidra til å skape samhørighet blant bedriftens ansatte.

Med en velutviklet profilmanual kan du også sørge for at produkter og markedsføringsmateriale oppnår en gjenkjennelseseffekt blant forbrukerne.

Vi skal her se nærmere på hva en profilmanual er, og hvorfor det er så viktig å ha dette.

Motta gratis 500 ord!

Hva er en profilmanual?

En profilmanual inneholder den informasjonen som trengs for å kunne lage nye produkter, markedsføringsmateriale og lignende.

Den gir enkelt og greit en beskrivelse av hvordan bedriftens logo og design skal se ut, hvilke farger og fonter som skal brukes, og lignende.

Ved å ha en profilmanual vil bedriften kunne spare mye tid. Du har da en klar plan for design på produktemballasje og lignende, noe som ellers kan være tidkrevende å utarbeide.

En profilmanual sørger for at bedriften får et helhetlig design. Det vil si at det er en rød tråd i design av alt fra nettside og arbeidstøy, til skilt, logoer, visittkort og brosjyrer, samt profilering av bygg og biler.

Gjenkjennelse er viktig for din bedrift

Gjenkjennelseseffekt i fokus

Når du skal utarbeide en profilmanual, er det viktig at du har kunden og målgruppen i fokus.

Hva slags design vekker interesse og engasjement hos forbrukerne? Husk at din profilmanual skal være unik nok til at forbrukerne kjenner bedriften igjen med en gang.

Gjenkjennelseseffekt er utvilsomt viktig. Du kan oppnå dette ved å la de samme grafiske elementene, fargene og logoen gå igjen på alt fra biler og visittkort til annonser.

Vi mennesker tiltrekkes av det kjente og kjære. Se for deg at du er på en butikk, og at valget står mellom å kjøpe en vare du kjenner igjen eller en ukjent vare. Da er sjansen stor for at du velger førstnevnte.

Prosess for designmanualer som hjelper din bedrift

Slik lager du en designmanual

En designmanual eller profilmanual kan gjerne lages i samråd med en grafisk designer eller andre som har ekspertise på design.

Da vil du kunne få en bedriftsprofil som samsvarer med bedriftens målgruppe, målsetninger og budskap.

Det trenger ikke være avansert å lage en profilmanual. Du bør imidlertid sørge for at designet er visuelt appellerende og at det skiller seg ut i mengden.

Tenk også over at designet med fordel kan hinte om hva slags varer og tjenester bedriften tilbyr.

Innhold er viktig å benytte seg av, men helst unikt innhold

Like viktig som profilmanual er… innhold!

Så snart du har fått bedriftens profilmanual på plass, er det på tide å tenke på annen markedsføring. Hvordan skal bedriften nå ut til målgruppen?

Benytt gjerne den nye visuelle profilen sammen med reklametekst og lignende, slik at den blir kjent blant forbrukerne.

Kvalitetsinnhold til annonser, nyhetsbrev, innholdsmarkedsføring og lignende er minst like viktig som en god profilmanual.

Helheten er viktig, og du bør sørge for at din profilmanual står i stil med budskapet du ønsker å formidle i annonser og lignende.

En mann og en dame som arbeider med digital markedsføring strategier

Trenger du hjelp med innhold?

Dersom du ønsker å teste ut bedriftens nye visuelle profil sammen med selgende kvalitetsinnhold, er Din Tekstforfatter her for deg!

Vi skriver innhold til markedsføring fra bunnen av, og sørger for at tekst tilpasses målgruppen din.

Vi kan også lage SEO-innhold som sørger for at bedriften din blir mer synlig på nett. Kontakt oss i dag for mer informasjon, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!