Konverteringsoptimalisering
Konverteringsoptimalisering bør være en del av din markedsføringsstrategi, da det kan bidra til at flere av de besøkende på nettsiden din faktisk konverteres til kunder.
Her kan du lære mer om hva konverteringsoptimalisering er, samt hvordan det utføres i praksis.
Motta gratis 500 ord!
Hva er konverteringsoptimalisering?
Konverteringsoptimalisering eller CRO («Convertion Rate Optimizing») handler om tiltak som kan utføres for at en større andel av besøkende på en bedrifts nettside skal gjøre som bedriften ønsker – nemlig å konvertere til faktiske kunder.
Dette kan for eksempel handle om at kunden utfører kjøp på nettsiden din, laster ned filer eller melder seg på nyhetsbrev.
Ved å øke bedriftens konverteringsrate vil du også kunne nå dine målsetninger. I snitt er det kun 2 % av de besøkende til en nettside som faktisk gjør det bedriften ønsker.
Dette betyr at 98 % ikke konverterer. Ved å anvende konverteringsoptimalisering, kan du øke andelen kunder som konverterer.
Hvordan gjennomføres konverteringsoptimalisering?
Ved å identifisere hva som forårsaker lav konverteringsrate på bedriftens nettside, kan du foreta nødvendige endringer. Det finnes mange nyttige verktøy som forenkler denne jobben for deg.
A/B-testing
Dersom du skal utføre konverteringsoptimalisering på nettsiden, er såkalt A/B-testing et nyttig og hjelpsomt verktøy. A/B-testing går ut på at du lager en ny versjon av den allerede eksisterende nettsiden, der det er utført visse endringer (f.eks. i layout eller innhold).
Ved å veksle mellom den opprinnelige siden og den nye siden, kan du se om tiltakene på sistnevnte side hadde gunstig effekt for bedriftens konverteringsrate. Denne prosessen kan gjentas helt til nettsiden er optimalisert.
Ved bruk av ulike analyseverktøy kan du se hvilke versjoner av nettsiden som fremstår som mest attraktiv for forbrukerne. Kanskje den lave konverteringsraten på originalsiden din skyldtes et rotete meny-oppsett, eller dårlig merking av priser?
Tilbakemeldinger
Tilbakemeldinger fra forbrukerne er også gull verdt når du driver med konverteringsoptimalisering. Ved hjelp av spørreundersøkelser eller lignende, kan du samle inn verdifull informasjon om forbrukernes brukeropplevelse (UX) på nettsiden din.
Clickmaps og heatmaps
Ved å implementere heatmaps på nettsiden din, kan du få en visuell presentasjon av forbrukernes bruksmønster på nettsiden. Følg med på hvordan forbrukerne beveger seg på nettsiden ved å følge bevegelsene til musepilen eller lignende. Dette kan gi deg dyrebar informasjon når du jobber med konverteringsoptimalisering.
Sørg for engasjerende innhold
Lav konverteringsrate kan i mange tilfeller skyldes lite engasjerende innhold på nettsiden din, eller innhold med mangelfull informasjon.
Konverteringsoptimalisering kan med andre ord også oppnås ved å fokusere på kvalitetsinnhold. Ha gjerne forklarende guider, interessante blogginnlegg, lærerike artikler og lignende på nettsiden din.
Økt konverteringsrate med vår hjelp!
Dersom du opplever lav konverteringsrate på nettsiden din, anbefaler vi deg å publisere innhold som er skreddersydd for målgruppen din.
Din Tekstforfatter lager tekstinnhold som engasjerer leserne og oppmuntrer besøkende på nettsiden til å gjennomføre en handling. Enten målet ditt er nedlastninger eller salg, vil kvalitetsinnhold ofte gjøre susen.
Vi kan dessuten lage annonser og reklame for nettsiden din, noe som oppmuntrer besøkende til å faktisk handle eller utføre andre ønskelige handlinger.
Kontakt oss i dag hvis du lurer på hvordan vi kan hjelpe deg med konverteringsoptimalisering!