5 tips til hvordan du lykkes som innholdsskribent
Innholdsskribent er blitt et populært yrke. Siden algoritmene hos søkemotorene verdsetter innhold mer enn noensinne tidligere, har flere bedrifter investere i dette yrket i sine egne rekker.
Stillingen kan være litt av en utfordring, uansett din bakgrunn. For hva gjør du når du møter på en helt ukjent bransje for din del og skal skrive fantastisk og engasjerende innhold?
Utfordringene kommer som perler på en snor, men det finnes gode løsninger. I denne artikkelen går vi gjennom 5 tips til hvordan du som innholdsskribent kan lykkes!
Motta gratis 500 ord!
Hva er en innholdsskribent?
Å jobbe som innholdsskribent handler om å skrive gode og informative artikler med søkemotoroptimalisering i tankene hele tiden. Kundene man skriver for ønsker å oppnå bedre «ranking» på søkemotorenes resultatsider, og dermed bli mer synlige og få mer trafikk.
Internett blir en stadig større del av vår hverdag. Innholdsskribenter trengs på jobbmarkedet, men for å skille deg ut og lykkes må du være god!
Jobbe hjemmefra?
Det siste året har mange blitt oppfordret til å arbeide hjemmefra grunnet COVID-19. Noen har i fraværet av en arbeidsplass kjent på at hjemmekontor er en måte de ønsker å jobbe på videre.
Hvis du er glad i å skrive og jobbe innenfor gitte tidsfrister, kan det å jobbe som innholdsskribent være veien å gå for deg.
Så hvordan lykkes som innholdsskribent? Her får du 5 tips.
1. Ha fokus på rettskriving
For å skape en troverdig og lettleselig tekst, er det viktig å fokusere på god grammatikk. Rettskrivning vil på ingen måte være nok til å vinne kunden, men større feil kan til motsetning tape kunden.
Sørg for at du bruker verktøy til å avdekke stavefeil og dårlig grammatikk. Husk allikevel på at alle gjør en feil innimellom, og er ikke feilen grov, kan det fort hende du slipper unna med disse.
2. Skriv for gjennomsnittsmennesket
Unngå å skrive for eksperter. De fleste mennesker som søker er gjennomsnittlige. Skriv for rett målgruppe, og tenk over hvilken sjanger du skriver i.
Dette inkluderer blant annet å bruke kundens språk. Se på søkeordsanalyser hvilke ord din målgruppe faktisk bruker. Det er ikke nødvendigvis de samme ordene bransjen selv bruker.
3. Gjør god research
Når man skal gjøre research som en SEO innholdsskribent, handler det om å finne ut av hvilken målgruppe som søker mest på nøkkelordet man fokuserer på. Kjønn, alder, og geografisk område er blant annet viktig.
Men det handler også om å undersøke hvilke tidligere artikler som er skrevet på temaet og hva man selv kan gjøre bedre. Er det mer informasjon man kan legge til for å få søkere til å bli lenger fremfor å lete et annet sted?
Man må vite hva kunden som ønsker artikkelen skrevet for seg vil få frem og hva slags termer de bruker.
4. Bruk korte avsnitt
Det er viktig at artikkelen er lettleselig og oversiktlig. Dette oppnår du ved å lage en luftig tekst med korte avsnitt og setninger. Gjør leseropplevelsen så behagelig for søkeren som mulig.
Søkemotorene har begynt å verdsette dette i større grad. Vi i Din Tekstforfatter anbefaler alle å skrive kortere, enklere, og mer leselig – rett og slett!
5. Bruk nøkkelordet naturlig
Ikke overdriv bruken av nøkkelordet. Legg det til i teksten der det naturlig hører hjemme. Mange presser det inn slik for eksempel: «Det er mange forbrukslån Norge har.» Nøkkelfrasen i fet tekst ser ikke bra ut her.
For hyppig bruk vil også avsløre for søkemotorene hva du prøver å oppnå. Bruk synonymer og andre relevante, relaterte nøkkelord som søkere også kan søke på. Se relaterte søk hos Google blant annet.