SEO Norge
«SEO Norge» er et populært søk blant norske bedrifter som ønsker å bli mer synlige på nett.
SEO kan bidra til at nettsiden din blir mer synlig i søkemotorer som Google, ved hjelp av en rekke ulike metoder.
Mange av disse metodene er ikke mer avanserte enn at du kan klare det på egen hånd, mens andre ting kan være greit å få hjelp med.
Vi skal her se nærmere på metoder for SEO, og forklare hva hver enkelt går ut på.
Følger du disse rådene vil flere potensielle kunder finne nettsiden din neste gang de søker etter produkter du tilbyr.
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er SEO?
SEO er en forkortelse som står for «search engine optimization», og omtales som søkemotoroptimalisering på norsk.
SEO Norge skiller seg ikke fra SEO andre steder i verden, da metodene som benyttes er de samme overalt.
Søkemotoroptimalisering omfatter en rekke tiltak som kan utføres for at en nettside skal rangere høyere i Googles søketreff.
Metodene som utføres skjer både på og utenfor nettsiden. SEO Norge og andre steder i verden utføres også ved å være bevisst på innholdet som publiseres.
Dette handler blant annet om bruk av søkeord, overskrifter, bildetekst, metabeskrivelser og lignende.
SEO utenfor nettsiden
Utenfor nettsiden er det for eksempel mulig å søkemotoroptimalisere siden ved hjelp av eksterne lenker.
Dette går ut på at andre nettsider lenker til nettsiden din. Nettsiden som lenker til siden din bør selvfølgelig være pålitelig, da dette bidrar til at forbrukerne oppnår tillit til bedriften din.
SEO Norge kan for eksempel gjennomføres ved at en annen norsk nettside publiserer en artikkel du har skrevet.
I denne artikkelen finnes det da en lenke som tar leseren direkte til din nettside. Et konkret eksempel er at du er gjesteblogger på en blogg som ligner din egen.
Driver du en matblogg kan du for eksempel skrive et innlegg om matlaging på en annen blogg, og samtidig inkludere en lenke til en oppskrift på din egen nettside.
Et annet tips for SEO Norge utenfor nettsiden din, er å være aktiv i sosiale medier.
Dette gir deg mulighet til å få et nettverk av følgere som deler innleggene dine, og slik driver trafikk til siden din.
SEO Norge | SEO-tiltak på selve nettsiden
De mest sentrale tipsene for SEO Norge handler om tiltakene du utfører på selve nettsiden din. Det å anvende søkemotoroptimalisering på nettsiden sin er enklere enn du kanskje tror, men det kan være tidkrevende. Alle tekster du publiserer på siden bør nemlig lages ved å ta i bruk følgende SEO-tips:
Metabeskrivelser og titler
SEO Norge og resten av verden starter ofte med en god metabeskrivelse og tilhørende tittel. Dette er enkelt forklart teksten som vises i Googles søkeresultater på trefflisten.
Når en potensiell kunde søker på tjenester eller varer du selger, vil som regel mange nettsider dukke opp i Google. Overskriftene er nettsidenes titler, mens metabeskrivelser vises under.
En tittel i Google rommer ikke mer enn ca. 50–60 karakterer, mens metabeskrivelsen gir rom for rundt 160 karakterer. Dette er relativ knapp plass, og du bør derfor tenke nøye gjennom hva du skal skrive.
Prøv å få fram essensen av hva nettsiden tilbyr, og pass på at gode søkeord inkluderes. Dette er et populært tips for effektiv SEO Norge!
Søkeord
For å lage en effektiv tittel og metabeskrivelse bør du inkludere relevante søkeord, altså nøkkelord. Søkeord er ordene forbrukerne søker på når de leter etter varer, tjenester og annet på nett.
Driver du en dyrebutikk på nett, bør du derfor inkludere ord som «beste hundemat», «hundeseng», «leke til hund» og andre ting forbrukere kan tenkes å søke etter.
Det å finne relevante og gode søkeord er ikke alltid like enkelt. Du kan selvfølgelig finne på dine egne søkeord ved å resonnere deg fram til hva folk flest søker etter.
Det er imidlertid lurt å anvende søkeordverktøy som finner populære søkeord for deg.
Poenget med å bruke søkeord er at nettsiden din dukker opp blant søkene når noen søker på det spesifikke ordet.
Overskrifter
Når det gjelder SEO Norge er det også viktig å være bevisst på tekstens overskrifter.
Ha én overskrift av typen H1 per nettside, og sørg for at denne gir de besøkende en idé om sidens tema og essens.
Under nettsidens H1 følger underoverskrifter, altså H2, og eventuelle undertitler – kalt H3. Prøv å inkludere søkeord i inntil 75 % av overskriftene.
Bilder
SEO Norge handler også om gode bildetekster. Dette er tekst som er tilknyttet bilder du publiserer sammen med resten av innholdet på nettsiden.
Husk at bildetekster som «IMG_0101.jpg» ikke gir noen mening for Google. Ved å ha beskrivende bildetekster med søkeord, kan bildet dukke opp i bildesøk som utføres på Google.
Hovedtekst
Nettsiden din skal ikke bare ha overskrifter og bilder – du må naturligvis også ha tekstinnhold som oppleves som verdifullt for leseren.
Selve avsnittene under nettsidens overskrifter bør være interessant og relevant for overskriftene.
Også her bør du forsøke å flette inn noen nøkkelord. Sørg imidlertid for at dette gjøres på en naturlig måte.
For best mulig SEO Norge bør du ikke overdrive bruken av søkeord. Dette vil oppfattes som «keyword stuffing» av Google, og vil derfor ikke gagne nettsiden din på noen måte.
Du risikerer dessuten at teksten din får dårligere flyt dersom den inneholder svært mange søkeord.
Vi utfører SEO Norge
Alle bedrifter som ønsker å bli mer synlig i Google og andre søkemotorer bør anvende SEO-teknikker.
Dette kan kreve mye av tiden din, spesielt siden SEO er noe som bør utføres kontinuerlig.
Dersom du ønsker å heller bruke tiden din på andre nødvendige gjøremål – som kundeservice og salg – kan det lønne seg å benytte et tekstbyrå for SEO-innhold.
Din Tekstforfatter skriver alt fra produktbeskrivelser og forsider, til kategoritekster og reklametekster.
Uansett hva du har behov for, kan vi levere SEO-innhold av høyeste kvalitet. Vi passer selvsagt på å inkludere aktuelle nøkkelord, og kan skrive både metabeskrivelser, titler og overskrifter til teksten din.
Ta gjerne kontakt med oss på e-post eller telefon i dag, dersom du har noen spørsmål om SEO Norge. Vi hjelper norske bedrifter å bli synlige på nett!