Facebook markedsføring
Facebook markedsføring er ypperlig for bedrifter som ønsker å nå ut til en smal eller bred målgruppe på effektivt vis.
På verdensbasis er det mer enn 1,6 milliarder mennesker som er registrert på Facebook, og av disse finnes det nærmere 3,6 millioner nordmenn.
Dette er en relativt stor andel av befolkningen, noe som gjør Facebook markedsføring veldig praktisk.
Vi skal nå se nærmere på hva Facebook markedsføring er, hvilke fordeler du kan få ved å markedsføre gjennom denne plattformen, samt hvordan du lager en Facebook-annonse.
Markedsfører du produkter og tjenester på en god måte gjennom sosiale medier, kan du oppnå økt konvertering og nye kunder!
Motta gratis 500 ord!
Hva er Facebook markedsføring?
Dersom du har en bedrift med profil på Facebook, er dette i seg selv en form for Facebook markedsføring. Bedrifter bruker dette sosiale mediet til å kommunisere med målgruppen, dele innhold og reklamere for produkter og tjenester.
Facebook har også en egen seksjon beregnet på bedrifter som ønsker å dele annonser via dette sosiale mediet.
Facebook for Business lar deg effektivt markedsføre varer og tjenester på Facebook.
Ved å opprette en konto av typen Business Manager, kan du opprette og administrere kontoer på både Facebook og Instagram (som eies av Facebook), samt styre produktkataloger.
Du kan også spore annonser på Instagram og Facebook på en enkel måte, og se hvor effektive de er.
Facebook Annonseadministrasjon, eller Ads Manager, tillater deg å gjennomføre Facebook markedsføring på en effektiv og enkel måte.
Lag annonser som er kompatible med både desktop, nettbrett og mobil, og nå målgruppen din med kvalitetsinnhold til planlagte tidspunkter.
Fordeler ved å markedsføre på Facebook
Siden nærmere 70 % av alle nordmenn er på Facebook, er det enkelt å nå ut til målgruppen sin her.
En av de største fordelene som fås når du benytter deg av Facebook markedsføring, er muligheten for å rette markedsføringsinnholdet mot en veldig smal målgruppe – basert på geografisk beliggenhet, psykografi og demografi.
Mennesker som registrerer seg på Facebook legger igjen mye verdifull informasjon om hvem de er, noe som gjør det lettere å treffe den eksakte målgruppen sin. Facebook lar deg velge målgruppe basert på alder, kjønn, bosted, interesser og lignende.
Dersom du skal selge hundemat, kan markedsføringen rettes mot mennesker som liker hunde-sider på Facebook.
Annonsene kan med andre ord vises for Facebook-brukere som oppfyller spesifikke krav du har til din målgruppe.
Informasjonen baseres på hva brukerne har registrert av informasjon på profilen sin (sivilstatus, alder etc.), sider de liker og lignende.
En tredje fordel med Facebook markedsføring er at det er enkelt å sette i gang.
Du trenger absolutt ikke å være noen ekspert på annonsering for å lage en annonse, og Facebook guider deg gjennom prosessen steg for steg.
Hvordan lage annonse på Facebook?
Facebook for Business gir deg en rekke tips for vellykkede annonser på Facebook. Prosessen er nokså rett-fram, noe som gjør dette til et nyttig verktøy også for ferske bedriftseiere med lite erfaring på området.
Annonser er kanskje den mest effektive formen for Facebook markedsføring, siden disse kan skreddersys akkurat slik du selv ønsker – både når det gjelder målgruppe, tidspunkt for visning, prisklasse, format og formål.
- Velg mål med annonseringen: Det første steget når du skal opprette en annonse for Facebook markedsføring, er å besvare hva som er det viktigste utfallet ved å annonsere. Målet kan for eksempel være økt salg, flere nedlastninger av en programvare, bevissthet rundt en merkevare – eller lignende.
- Velg publikum: Steg nummer to er å velge et publikum. Her gir Facebook deg mange valgmuligheter. Du kan velge målgruppe basert på interesser, geografi, alder, kjønn og lignende.
- Velg hvor annonsen skal vises: Det tredje steget er å velge hvor annonsen skal vises – enten det er på Instagram, Facebook, Messenger eller Audience Network. Du kan også velge alle, dersom du ønsker det. Det er for øvrig mulig å velge hvilke enheter annonsen skal vises på, noe som legger til rette for mer effektiv Facebook markedsføring.
- Velg budsjett: Steg fire er å oppgi hvor mye penger du er villig til å investere på Facebook markedsføring. Du kan sette opp budsjett for kortere og lengre perioder, slik at annonseringen alltid vil ha en kostnad du kan håndtere.
- Velg format for Facebook markedsføring: Det femte steget går ut på å velge ønsket format for annonsen. Du kan velge mellom seks praktiske formater, og alle fungerer like godt på alle enheter. Velg for eksempel annonse med videovisning, eller annonser med ett enkelt bilde. Husk at innholdet du presenterer i annonsen bør være av høy kvalitet. Få gjerne skrivehjelp av et tekstbyrå, slik at du er sikker på at annonsen din treffer målgruppen best mulig.
- Bekreft bestillingen: Steg seks er å bekrefte bestillingen. Annonsen din vil distribueres til ønsket målgruppe, noe som gir effektiv Facebook markedsføring.
- Analyser og mål annonsens effektivitet: Du har mulighet til å måle annonsens effektivitet gjennom Ads Manager. Finn ut hva som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra, slik at du kan forbedre deg neste gang du legger ut annonser.
Lær mer om målgruppen din!
En annen fordel ved å benytte seg av Facebook markedsføring, er at en får mulighet til å analysere hvor god effekt annonsene har – samt hvem som er mest engasjert i annonsene.
Dette gir deg en god mulighet til å bli bedre kjent med hvem målgruppen din egentlig er. Finn ut hvor målgruppen holder til, hva slags enheter de bruker – og mye mer!
Vi skriver markedsføringstekst for deg!
Før du setter i gang med Facebook markedsføring, er det viktig at du gjør deg kjent med hvem målgruppen er. Først da kan du lage innhold som er tilpasset mottakerne dine.
Din Tekstforfatter hjelper deg med å skrive annonser og annet markedsføringsmateriale som kan deles på Facebook.
Vi har fokus på å lage tekst av høy kvalitet. Dette betyr blant annet at tekstene har god flyt og er engasjerende, samt at de er tilpasset målgruppen din.
Kontakt oss i dag hvis du ønsker hjelp med Facebook markedsføring, eller har andre spørsmål om tjenestene vi tilbyr. Vi hører fra deg!