48 38 14 88 post@dingruppen.no
Effektiv markedsføring

Effektiv markedsføring

Å drive bedrift kan være utfordrende, og det å nå ideal-kunden i nettjungelen kan oppleves tilnærmet umulig.

Men ikke fortvil. Her er tipsene som gjør at bedriften din fort finner veien til toppen av søkeresultatene.

Motta gratis 500 ord!

Hvem ønsker du å nå?

Tenk deg hvordan det er for deg når du scroller på telefonen. Hva fanger oppmerksomheten din?

Mellom innlegg fra kjente og kjære dukker det opp reklame for ting du ikke visste du trengte, til akkurat den jakken du «googlet» tidligere i dag.

Er det tilfeldig? Ikke i det hele tatt. Effektiv markedsføring på nett er godt planlagt – og det gjelder ikke bare når du bruker penger på å annonsere.

De gjelder også når du vurderer hva du skal dele på firmaets nettside og sosiale medier. I disse dager må vi være synlig på sosiale medier og det første å tenke på er; hvor henger kundene mine egentlig?

Er de på Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Tik Tok eller er det andre arenaer hvor de vil være lett å nå.

Det å lage seg en oversikt over hvem kundene er, hvilken alder de er i og hvilken sosial status og liv de har, er uvurderlig når vi lager markedsføringsplan.

Hva er budskapet?

Hva prøver vi egentlig å si? Som bedrift bør vi reflektere over dette, enten vi er store eller små.

Hva er meldingen vår og hva står vi for? Bare tenk deg selv hvordan kjente merkevarer bruker denne taktikken.

«Melkesjokolade – et lite stykke norge», «Maybelline – maybe she is born with it», «Burger king – have it your way».

De skaper en følelse hos oss som forbrukere, og vi føler tilknytning basert på om verdiene passer med våre egne.

Dette er også viktig å ha i bakhodet når vi publiserer på firmaets sosiale medier. Er det jeg er på vei å poste forenlig med firmaets verdier?

Det å ha et klart budskap er viktig, og gjør at mulige kunder fort forstår hvem vi er og hva vi står for.

Husk på at god og velskrevet tekst løfter enhver kommunikasjon med kunden.

Det er viktig å snakke med sine kunder

Snakk med kundene dine

Noe av det heteste akkurat nå er å «gå live» på Facebook eller Instagram. Det vil si at du sender video direkte fra bedriftens konto.

Video konverterer mye bedre enn bilder i 2020. Det fungerer både om du har produkt eller tjenestebasert-bedrift. Vær kreativ!

Send et live foredrag, fortell om hvem dere er og hva dere gjør, hva dere står for, vis hvordan man lager en deilig matrett, ha en aerobic-klasse, la kunder vise frem produkter.

Hva passer å dele fra akkurat din bedrift? Vi alle liker videoer, og de trekker raskt oppmerksomheten vår.

I tillegg går de fort mer viralt enn bilder – spesielt om de er morsomme eller forteller en interessant historie. Prøv det selv og se selv hvor mye raskere du når ut til kundene dine.

Bygg tillit

Om kundene ikke stoler på oss, så vil de heller ikke handle fra oss. Det å ta kundens behov på alvor er alfa og omega. Vær raus og by på dere selv.

Del bevis, i form av kundeomtaler, på at det dere leverer holder kvaliteten dere lover. Vi er sosiale dyr, og om vi ser bevis på at andre er fornøyd med noe, så følger vi raskt etter.

Om du selger online tjenester eller kurs, så gi gjerne bort en såkalt «freebee» eller gratisprøve for å bygge ytterligere tillit.

Dette gjør du ved å be om kundens e-post i bytte mot et minikurs, en opplæringsvideo, en artikkel eller noen annet en kunde kan ha behov for.

Om du driver fysisk butikk kan du heller kjøre en konkurranse eller en «give-away», og på den måten skaffe deg kundens e-postadresse.

Det bringer oss rett til vårt neste råd på veien: bygg en e-postliste.

Bevar kontakinformasjon til kunder

Ta vare på kundenes kontaktinformasjon

Det å ha en liste med e-postadresser til mulige kunder har stor verdi. Dette gjør at du kan nå kundene igjen og igjen. Du kan gi verdi på e-post, og du kan la kundene vite når nyheter er på lager.

Du kan sende ukentlige nyhetsbrev, og på den måten sørge for at du ikke går i glemmeboken.

De fleste av oss har kjøpt noe etter å ha mottatt en velformulert e-post, og det er derfor denne kanalen anses som svært effektiv og brukes aktivt av de fleste store firmaer.

La kunden finne deg

Uansett hvor bra produkter eller tjenester du har, så hjelper det lite om ingen kan finne deg.

Å ha en nettside er viktig, men om ingen kan finne veien gjennom nettjungelen til akkurat din side, så hjelper det lite. I effektiv markedsføring kommer du ikke utenom SEO.

SEO står for «Search engine optimization», og optimaliserer din synlighet på søkemotorene. Det er viktig at siden inneholder søkeord som er aktuelle for det dere tilbyr.

Om en søkemotor som google ikke finner relevant innhold på din side som matcher det kunden ser etter, vil heller ikke kunden finne deg.

Det å ha gode velskrevne tekster, som gjør at du stadig dukker opp i topp-resultatene, vil gjøre bedriften din mer suksessfull.

Du kan enkelt sjekke hvordan du ligger an akkurat nå. Gå inn på google og skriv inn typiske søkeord for din bedrift, og se hvor høyt du kommer opp i søkeresultatet.

Tekster som tar deg til topps

Tekster som tar deg til topps

Gode tekster henger tett sammen med SEO. Ikke alle er et naturtalent når det kommer til skriving. Sjansene er også store for at du har nok med å drive firmaet ditt.

Gode tekster gjør at du dukker opp på toppen av søkeresultatene, at kundene lett finner deg og at bedriften generelt gjør det bedre.

Dintekstforfatter.no skriver alt av tekster enten du trenger blogginnlegg, artikler, produktomtaler, nyhetsbrev, salgssider, landings-sider, relevant hjemmeside-innhold eller noe helt annet.

Alt du trener å gjøre er å fortelle oss hva du ønsker å oppnå, og vi leverer. Kontakt oss for en uforpliktende prat i dag, da vel!

 

Motta gratis 500 ord!