Titler – slik bør du skrive dem
Titler forteller leseren hva en tekst kommer til å handle om. Disse deler også opp en tekst, slik at leseren kan finne frem til den delen av teksten de ønsker å lese til enhver tid.
Når du skal skrive en tekst, er det mye du skal tenke over. Språk, formuleringer, grammatikk, budskap, målgruppe og mye mer må tas høyde for. Men alt starter med et «skjelett».
Dette skjelettet har gjerne titler som skal forme teksten. Vi anbefaler alltid å sette opp teksten slik, for da blir det enklere å skrive til slutt. Men hvordan bør du skrive dine titler til å begynne med?
Motta gratis 500 ord!
Gode titler setter tonen
Gode titler setter tonen i en tekst. Fra den første overskriften, bør du vite hva en tekst skal handle om. Er det en sint tone? Glad tone? Eller kanskje stilles det et mystisk spørsmål i tittelen?
Uansett tonen, vil du som skriver forsøke å gjøre et inntrykk på leseren gjennom dine titler. Vi anbefaler alltid å skrive hele teksten din før du til slutt skriver en passende tittel.
Da har du nemlig selv fått følelsen av tonen i teksten som en helhet. Plukk ut essensen av din tekst, samt hvilken emosjon du spiller på, og form dine titler etter dette.
La leseren skumme gjennom teksten
Den største fordelen med titler, er at de gir leseren oversikt. Ved hjelp av gode titler, kan leseren skumme gjennom teksten og finne frem til akkurat den underdelen av emnet de ønsker å lese om.
La oss si du produserer en stor guide til fiske. Da er det slettes ikke alle som ønsker å lese innledningen der du snakker om hvilke fiskestenger som i dag er best i markedet.
Kanskje ønsker leseren din kun å finne frem til informasjon om fluefiske. Da kan leseren finne denne seksjonen i form av titler. Enkelt og raskt kan hen gå til for eksempel tittelen «fluefiske tips».
Eksempler på gode titler
Det finnes mange eksempler på gode titler som følger disse rådene. Din Tekstforfatter har selv mange titler på bloggen vår som vi er særlig fornøyde med.
Her er eksempler på gode titler:
5 tips til hvordan du lykkes som innholdsskribent
9 viktige regler i digital markedsføring
E-postmarkedsføring er vinn-vinn for deg og dine kunder
Titlene ovenfor setter tonen og kommuniserer hva artiklene vil handle om. Merk nøkkelord i titlene, slik som «lykkes», «viktige» og «vinn-vinn» – disse ordene setter alle tonen i titlene våre.
Vi hjelper deg med tekst
Vi vet at titler kan være vanskelige å forme. Dersom du trenger hjelp til å forme gode titler, bistår vi deg gjerne. Vårt team har skrevet tusenvis av titler, slik at vi kjenner til de beste triksene.
Kontakt oss gjerne på e-post i dag, så kan vi ta en prat over en kopp kaffe!