48 38 14 88 post@dingruppen.no
Frampek

Frampek definisjon

Definisjonen på frampek er at mottakeren blir tipset om at det kommer til å skje noe på et senere tidspunkt i fortellingen. Det er altså et hint. Frampek er et virkemiddel som ofte blir brukt i litteratur, men det kan også brukes i andre formater som film.

Hensikten med et frampek er å skape spenning i den aktuelle historien. Grunnen til at forfatteren bruker dette virkemiddelet, er for å piffe opp handlingen. Enhver forfatter vil holde på oppmerksomheten til mottakeren så lenge som mulig.

Spenning er noe av det viktigste for at mottakeren skal føle at det er verdt å bruke tiden sin på noe. Her er altså frampek et veldig nyttig verktøy.

Motta gratis 500 ord!

Hva er frampek?

Et frampek er et virkemiddel som går ut på at forfatteren har integrert tips om at noe kommer til å skje senere i fortellingen. Frampeket kan komme tydelig frem i teksten, men hintet kan også være indirekte.

Det er altså et veldig vanlig virkemiddel som kan være ganske vanskelig å få øye på.

Frempek blir presentert til mottakeren på ulike måter. I en bok vil frampeket sannsynligvis formidles skriftlig, mens i en film kan det være noe som blir sagt halvveis i filmen. Hvordan frampekene formidles avhenger altså av det aktuelle formatet.

Frampek eksempler

Det finnes egentlig ingen grenser for hvor du kan bruke frampek som virkemiddel, og derfor finnes det også veldig mange eksempler på dette. Det er også slik at frampek kan komme i ulike former, deriblant atmosfære og dialog.

Hvis forfatteren beskriver et dystert miljø, så er sjansen for at den aktuelle historien er en solskinnshistorie veldig liten. Da fungerer atmosfæren som et frampek.

Frampek kan også komme til gjennom dialog mellom to av karakterene i historien. ‘’Jeg har en dårlig følelse angående dette’’ og ‘’Det kommer til å gå bra’’ er to gode eksempler på frampek i dialog.

Frampek

Frampek funksjon

Frampek er et virkemiddel, og funksjonen til dette virkemiddelet er å skape spenning. Det skal altså bidra til å holde på interessen til mottakeren.

Hvis den generelle historien er kjedelig, så kan det være at mottakeren ikke følger så godt med. Men et frampek her og der vil derimot få mottakeren til å holde både øyne og ører åpne.

Dette virkemiddelet er nyttig uansett om mottakeren vet om eksistensen til frampek eller ikke. For selv om vedkommende ikke kan selve fagbegrepet, så har de kanskje lagt merke til det som noe gjentagende. Da er det veldig gøy når man ser sammenhengen, og det kan føre til ny interesse.

Slik bruker du virkemiddelet i markedsføringen

Det er ikke alltid like lett å registrere bruk av frampek, og det gjelder også for markedsføringen. Også i markedsføring er dette et veldig nyttig virkemiddel. Et eksempel på hvor de har brukt frampek er reklamen for Telenor hvor karakterene Arnhild og Arnfinn har giftet seg.

Under talen sin sier Arnfinn til Arnhild at ‘du sier det best når du ikke snakker’’. Både bryllupsgjestene og seerne blir litt perplekse, for vi vet ikke hva vi kan forvente oss videre. Generelt sett er ikke dette noe noen ville sagt når man akkurat har giftet seg, men så tar det hele en vending.

Det viser seg nemlig at Arnhild har et spesielt forhold til sangen ‘’You say it best when you say nothing at all’’ av Ronan Keating, og Arnfinn har fått han med på en videosamtale direkte under bryllupsfesten deres.

Dette var altså et tydelig frampek. Fortegnet var imidlertid litt usikkert, men det gikk heldigvis bra til slutt!

Motta gratis 500 ord!