Hvorfor skrive blogg?
Det er mange gode grunner til hvorfor du bør skrive blogg. For privatpersoner kan blogging være en måte å dyrke kreativitet, mens bedriftsblogging er et nyttig verktøy innen markedsføring.
Som bedriftsblogger skriver du om temaer som du har kunnskap om. Er du utdannet kokk, så vil det ikke være naturlig for deg å skrive om hudpleie. En kokk skriver naturligvis om matlaging. På bloggen til et firma som har spesialisert seg innen mote, vil du ikke kunne lese om hvordan spise 5 om dagen.
Bedriftsblogging er et nyttig verktøy innen markedsføring, fordi det fører til at du blir sett. Spesielt hvis du sørger for at innholdet på bloggen din er søkemotor optimalisert. Jo bedre innholdet ditt er, jo flere vil lese bloggen din. Dette vil naturligvis føre til økt søkemotoroptimalisering.
Motta gratis 500 ord!
Slik starter du bedriftsbloggen din
Det å starte en blogg er veldig enkelt, men når du gjør det så er det viktig at du går ‘’all in’’. Det ligger nemlig mye arbeid bak en vellykket bedriftsblogg.
Før du starter en bedriftsblogg, så bør du finne ut om dette er noe kundene dine er interessert i å lese. Det er også en god idé å spørre potensielle lesere om de har spesifikke ønsker om innhold. Det kan gi deg en liten pekepinn på hva leserne er ute etter, og et særdeles nyttig verktøy for deg.
Hvis du allerede er en etablert bedrift, så har du kanskje ansatte. Er det du eller dine ansatte som skal blogge? Det finnes absolutt ingen regler for dette, så dette er kanskje noe dere bør diskutere i plenum. Det å finne ut hvem som har et brennende ønske om å blogge, er et fint utgangspunkt.
Når du har fått alle detaljene på plass, gjenstår det bare å fortelle folk at du skal starte en bedriftsblogg. Hvis bedriften din allerede har en egen nettside, så kan det være veldig lurt å synliggjøre bloggen der. Da vil kundene se at det har kommet noe nytt, og så vil de sjekke det ut.
Trekk trafikk fra Google
Google er et nyttig verktøy for bedriftsbloggere. Som de fleste av oss vet, så er Google en av de mest populære søkemotorene i verden. De lar deg faktisk kjøpe plass til annonsene dine. Vi kan dog forsikre deg om at dette ikke er det samme som å kjøpe følgere på Instagram.
En bedrift som betaler for annonser, vil få masse trafikk til nettsiden i den perioden. Generelt sett vil det kun være slik i den aktuelle perioden når bedriften faktisk betaler for annonseplass. Men det finnes faktisk et lite smutthull.
Hvis du produserer innhold til bloggen din som er søkemotoroptimalisert, så har disse en større sjanse for å ranke høyt i Google. Denne rangeringen vil du beholde selv om du slutter å blogge på et senere tidspunkt.
Søkemotoroptimalisert innhold som ranker høyt i Google, vil faktisk kunne ligge på toppen i veldig mange år. Det er grunnen til at blogg er en veldig god investering for bedrifter.
Lag innholdsplan til bloggen
Når du planlegger lansering av bedriftsbloggen din, er det også lurt å lage en innholdsplan. Det betyr å lage en oversikt over hva du skal publisere til hvilket tidspunkt.
Gjennom en konkret innholdsplan viser de kundene dine og andre potensielle lesere hva de kan forvente av deg og bedriftsbloggen. Forutsigbarhet er noe som skaper tillit, så det er gull verdt.
I tillegg er det også slik at det å vite hva skal skrives og publiseres til enhver tid, er noe som kan hjelpe på motivasjonen. Hvis du likevel velger å gå for en strategi hvor du kun skriver når du føler at du har noe viktig å si, så er sjansen for at bedriftsbloggen din får ønsket effekt veldig liten.
Din Tekstforfatter hjelper deg med bedriftsblogg
Hvis du som bedriftseier har latt være å starte en bedriftsblogg fordi det å skrive ikke er din favorittaktivitet, så har du kommet til riktig sted. Vi i Din Tekstforfatter elsker nemlig å skrive, og hjelper deg gjerne med å produsere innhold til din bedriftsblogg. Ta kontakt med oss i dag!