Stiltone
Stiltone er et språklig virkemiddel som vi ser i sammenheng med hvordan budskapet blir presentert til mottakeren. Dette er et virkemiddel som forteller oss om språket i den aktuelle teksten, og det tar utgangspunkt i faktorer som budskap og målgruppe.
Stiltone er et virkemiddel som vil variere i veldig stor grad. Det er mange faktorer som spiller inn her, deriblant budskap og målgruppe som vi allerede har nevnt. Men en annen faktor som også er viktig her, det er sjanger. Stiltonen i et dikt vil naturligvis være forskjellig fra stiltonen i en novelle.
I denne artikkelen skal vi se på dette virkemiddelet. Vi skal se på hvorfor formuleringen av teksten avgjør hvordan teksten mottas, samt hvordan du kan finne din egen stiltone hvis du jobber innenfor markedsføringsbransjen.
Motta gratis 500 ord!
Stiltone definisjon
Stiltone kan defineres som hvordan forfatteren formulerer seg i teksten. Når du skriver en tekst, er formuleringene dine naturligvis viktige.
En dårlig formulert tekst vil sannsynligvis ikke få den effekten forfatteren ønsket at den skulle ha. Med mindre det er et bevisst valg forfatteren har tatt for å oppnå en spesiell effekt.
Stiltonen er noe du alltid må være bevisst når du skriver en tekst.
Uttrykket i teksten bestemmer mottakelsen
Hvordan du velger å uttrykke deg i teksten din, vil påvirke hvordan mottakeren vil reagere når vedkommende leser det du har skrevet.
La oss ta legen din som et eksempel. Ville du tatt han eller hun seriøst hvis brevet med prøveresultatene dine var fulle av typiske slangord? Antageligvis ikke! Slik er det naturligvis for mennesker i andre yrker også.
Hvis du ønsker å bli tatt seriøst, så må selvsagt opptre på en profesjonell måte. Det er slik det gjøres, hvis avsender og mottaker befant seg i samme rom. Men i en tekst så er det stiltonen i teksten din som sørger for dette. Du må velge ordene dine med omhu, rett og slett.
Slik finner du din stiltone for markedsføringen
Når det gjelder stiltone i markedsføring, så er det naturlig at denne vil variere med utgangspunkt i hvilket budskap og målgruppe den spesifikke reklamen har. En reklame med ernæringsfysiolog Tine Sundfør vil naturligvis være annerledes enn en reklame med tidligere fotballspiller John Carew.
Mens Tine Sundfør er ernæringsfysiolog som fronter viktigheten av det å spise mer frukt og grønt hver dag, så frister John Carew med casinospill hos ComeOn! Casino. Førstnevnte handler om sunn livsstil, mens sistnevnte handler om å ha det gøy. Dette er naturligvis to forskjellige reklamer.
Uavhengig av viktigheten av de to budskapene, så er disse to reklamene perfekte eksempler på at stiltonen endrer seg i forhold til den aktuelle reklamen. Begge fronter et viktig budskap, men den første reklamen krever et litt høyere språklig stil. I sistnevnte vil en språklig lav stil også fungere!
Motta hjelp til tekst
Som ny kunde hos Din Tekstforfatter vil du få et tilbud om 500 ord gratis. Det innebærer at du får muligheten til å se kvaliteten vi leverer, samtidig som det er helt kostnadsfritt for deg i første omgang. Kanskje trenger du en artikkel om stiltone? Ta kontakt for mer informasjon!