48 38 14 88 post@dingruppen.no
skrive annonse

Hvordan skrive en annonse?

Hvordan skrive en annonse som konverterer og overbeviser målgruppen? Dette er en utfordring de fleste bedriftseiere har vært bort i. Vi forklarer deg hvordan du lager effektive annonser på 1-2-3!

Annonser finnes overalt. Enten du leser nettaviser, surfer på sosiale medier eller søker etter noe i Google, vil du kunne se annonser. Både Google Ads, Facebook Ads og bannerannonser er populære markedsføringsmetoder innen digital markedsføring.

Noen bedrifter har egne markedsføringsavdelinger med folk som tar seg av annonser. Det er imidlertid langt fra alle bedrifter som kan ta seg råd til den slags. Er du usikker på hvordan du kan skrive en annonse på egen hånd? Da bør du lese videre.

Motta gratis 500 ord!

Gode og overbevisende annonsetekster konverterer bedre

Bud nummer én når du skal skrive en god annonse, er å sørge for at den appellerer til målgruppen din. Det er svært vanskelig å overbevise mottakerne dersom teksten ikke er tilpasset dem.

Analyser derfor målgruppen din, og finn ut hva slags tonefall, virkemidler og innhold som vil appellere best mulig til dem. Sørg for at budskapet er utformet slik at du fremhever at produktet eller tjenesten vil dekke et behov målgruppen har.

Pass også på at du får frem hvorfor kunden bør handle hos akkurat deg. Er ditt produkt bedre enn konkurrentenes? Eller er det kanskje billigere? Understrek hvilke fordeler kunden kan få.

Det er også viktig at annonsen din har et klart formål. Hva ønsker du å oppnå med annonsen? Med et klart mål blir det lettere å formulere et tydelig budskap. Ellers anbefaler vi å unngå det typiske «reklamespråket» som «Ring oss nå!», «Kjøp i dag!». Dette kan svekke bedriftens troverdighet.

  • Ha målgruppen i bakhodet
  • Fremhev produktet eller tjenestens unike fordeler
  • Få frem at produktet eller tjenesten dekker et behov hos målgruppen din
  • Unngå å være for «selgende» eller aggressiv i markedsføringen

Slik forbedrer du annonseteksten

Har du begynt å skrive en annonse, men er usikker på om den er bra nok? Prøv å sett deg selv i kundens sko, og les over annonsen et par ganger.

Ville du ha klikket på den? Er svaret nei, så vil sannsynligvis ikke potensielle kunder klikke på den heller.

La gjerne noen andre lese gjennom annonsen din også, slik at du kan få noen gode innspill av andre. Det er fort gjort å se seg blind på egne annonser.

Det er også viktig at annonsen din ikke inneholder skrivefeil eller grammatiske feil. Det finnes mange eksempler på reklameannonser og reklameplakater med mindre heldige formuleringer. «Tilbud på rein biff» vil for eksempel gi andre assosiasjoner enn «Tilbud på reinbiff».

Med språkvask eller korrektur av en annonsetekst kan du sørge for at skrivefeil og grammatikkfeil lukes ut.

Artikkel

Skriv en annonse som en kondensert artikkel

Er du usikker på hva slags innhold som bør inkluderes når du skal skrive en annonse? Du vil ofte ha begrenset med plass å skrive på, siden de fleste annonser er relativt korte.

Se gjerne på annonsen din som en kondensert artikkel. Du siler rett og slett ut all den viktigste informasjonen, og tar bort alt som er unødvendig.

Skal du ha en annonse i Google, vil du som regel ha plass til rundt 50–60 tegn i tittelen, og 120–150 tegn i selve beskrivelsen. Merk at vi her snakker om tegn (karakterer) og ikke ord. Tegn inkluderer mellomrom, noe som betyr at du bør være kortfattet. 

Vi skriver annonsene for deg!

Hvordan skrive en annonse som både konverterer og overbeviser? Svaret er sammensatt. Du bør blant annet ha kunnskap om målgruppen og målet med annonsen. Samtidig er det viktig at du velger de riktige formuleringene, og unngår skrivefeil, grammatiske feil eller et altfor «selgende» språk.

Det kanskje mest utfordrende med å skrive en annonse, er at teksten skal være relativt kort. Du skal med andre ord lage en selgende og informativ tekst med kun noen få ord.

Din Tekstforfatter skriver annonser for bedrifter i en rekke ulike bransjer. Enten du driver med datatjenester, bygg og anlegg eller andre ting, kan vi lage en konverterende annonse for deg. 

Kontakt oss i dag for mer informasjon!