48 38 14 88 post@dingruppen.no
Copywriting på norsk

Copywriting norsk

Copywriting er det vi på norsk kaller tekstforfatting, og da først og fremst av markedsføringstekst. Finn ut hvordan en copywriter kan hjelpe bedriften din med å oppnå økt synlighet! 

Markedsføring er viktig for enhver bedrift, enten det er snakk om annonser, nyhetsbrev, SEO-tekst eller innholdsmarkedsføring. Disse tekstene lages som regel av en copywriter.

Er det noen forskjell mellom tekstforfatting og copywriting innen norsk markedsføring? Vi skal nå se nærmere på hva copywriting faktisk handler om.

Motta gratis 500 ord!

Hva er copywriting?

Uttrykket copywriting brukes på norsk om kunsten å lage reklametekst eller annen markedsføringstekst. Ordet har engelsk opphav, der tekstproduktet gjerne omtales som «copy».

Copywriting har med andre ord ingenting med kopi av tekst å gjøre, selv om ordet kanskje skulle tilsi det.

Hva gjør en copywriter?

En copywriter kan hjelpe deg med en rekke ulike former for markedsføringstekst. Enten bedriften din satser på tradisjonell eller digital markedsføring, kan copywriteren lage teksten du trenger.

Markedsføringstekst finnes i alt fra brosjyrer og blader, til blogginnlegg, annonser, sosiale medier og på plakater.

Copywriting av norsk tekst lar deg nå ut til målgruppene dine på en effektiv måte.

Copywriteren sørger for at teksten er tilpasset målgruppen, slik at sjansen for konvertering øker. Tekstforfatteren kan også hjelpe bedriften med å oppnå økt synlighet i søkemotorene, ved hjelp av SEO.

En copywriter jobber gjerne i markedsføringsavdelinger, tekstbyråer, redaksjoner eller lignende. Det finnes også frilansere som jobber med copywriting.

Tekstforfatting

Er det annerledes enn tekstforfatting?

Mange er usikre på om en copywriter og tekstforfatter er det samme. Enkelt forklart er copywriting en form for tekstforfatting, mens tekstforfatting ikke nødvendigvis trenger å være copywriting. 

En tekstforfatter kan arbeide med mer enn bare markedsføringstekst, og skriver gjerne alt fra informative fagartikler til søknadsbrev. For mange tekstforfattere er copywriting én av flere arbeidsoppgaver.

Copywriting av norsk tekst er imidlertid ofte en stor del av arbeidshverdagen til en tekstforfatter. Det finnes også tekstforfattere som jobber med copywriting på fulltid.

Motta hjelp til copywriting nå

Copywriting av norsk tekst handler om å lage markedsføringstekster til bedrifter som har en norskspråklig målgruppe. Dette kan være alt fra annonser og innholdsmarkedsføring, til blogginnlegg og nyhetsbrev.

Ved hjelp av markedsføringstekst kan du nå ut til målgruppen din med et budskap. For å få tekster som faktisk konverterer, er det viktig at teksten din er tilpasset målgruppen.

Er du usikker på hvordan du setter i gang med copywriting og markedsføring? Din Tekstforfatter hjelper deg!

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!