Støy i kommunikasjon
Når en bedrift kommuniserer budskap gjennom markedsføring, vil det alltid være en sjanse for at budskapet ikke kommer frem, blir tolket feil eller misforstått. For unngå at kommunikasjonen blir stoppet, må vi begrense støy.
Støy er et av forholdene som hindrer kommunikasjon fra å nå frem til mottakeren. Dette kan være reklamer fra konkurrenter, hverdagslige situasjoner eller følelser. Målet med markedsføring er å eliminere støy, slik at budskapet ditt kommer helskinnet frem.
Uten en aktivt mottaker som lytter, vil ikke markedsføring skaper resultater. Så hvordan får du mottakeren til å virkelig forstå og se det du deler? Du må kommunisere med dem på deres språk, bruke deres verdier og kjenne dem ut og inn.
Motta gratis 500 ord!
Hva er støy i kommunikasjon?
Støy kan være alt fra andre reklamer eller annen kommunikasjon som tar målgruppens oppmerksomhet vekk fra ditt budskap. Jo mer støy, desto mindre plass får ditt eget markedsføringsbudskap.
Men støy kan også være menneskelige følelser og hverdagslige forhold. Hvis mottakeren tenker på helt andre ting og sitter i sin egen verden, vil ikke budskapet ditt nå gjennom. Alle kjemper om oppmerksomheten til forbrukeren, hvilket skaper et enormt reklametrykk.
Vi blir daglig bombardert med markedsbudskap fra alle retninger. Ubevisst har vi utviklet det vi kaller for selektiv oppmerksomhet. Selv om vi ser mye reklame, siler hjernen vår bort de budskapene vi ikke finner interessante – disse forsvinner og blir glemt i mengden.
I kommunikasjon og markedsføring handler det om å være et av de budskapene som ikke siles bort. Men hvordan oppnår du dette? Jo, med fengende kommunikasjon som treffer.
Slik motarbeider du støy i markedsføring
I markedsføring handler det ikke alltid om å bli sett av flest mulig, men av de riktige personene. Dette er målgruppen din, det er disse menneskene produktene dine appellerer til.
For at målgruppen ikke skal sile bort markedsbudskapet og reklamen din, må du sørge for at budskapene du sender ut vekker interesse. Mottaker må umiddelbart interesserer seg for reklamen, slik at de faktisk tar innover seg det du formidler.
Så hvordan oppnår du denne effekten? Du må kjenne målgruppen inn og ut. Hvem er de, hvordan tilegner de seg informasjon, hvilke kanaler befinner de seg på, hvilke verdier og interesser har de?
Med denne informasjonen kan du forme ethvert budskap, slik at det blir treffsikkert og ikke siles bort i mengden. Dette er også en gylden mulighet til å forme hvordan mottaker reagerer på reklamen.
Kommuniserer tydeligere med tekst
Et av de mest effektive verktøyene for å fange oppmerksomhet, er gjennom tekst. Tekst gir deg muligheten til å tydelig formulere et budskap, samtidig som du kan justere formidlingsevne etter målgruppen.
Treffsikker tekst kan publiserer på sosiale medier, bedriftsbloggen, nyhetsbrev eller andre kanaler du vet målgruppen ser og bruker.
Med en god tekst kan du også forme hvordan mottaker reagerer. En tekst kan være selgende, informative, oppfordre til videre lesing, gi verdi eller engasjere leseren. Med den rette kunnskapen får du kontroll på hvordan budskapet tolkes.
Motta 500 ord gratis
Vil du hindre støy og virkelig fange oppmerksomheten til målgruppen? Klart du vil! Men da trenger du gode tekster som er skreddersydd for mottaker, og som formidler budskapet med intensjon om ønsket handling.
Uten den rette kompetansen og ressursene, kan det være tidkrevende å skrive til målgruppen. Men du trenger heldigvis ikke gjøre denne jobben på egen hånd. Din Tekstforfatter former daglig tekster for ulike målgrupper, og vi hjelper deg gjerne!
Din Tekstforfatter skriver tekster til alle formål og til enhver målgruppe. Vi har erfaring fra en rekke bransjer, og vet hvilke ord og teknikker som må brukes for å skape resultater. Nå får du de første 500 ordene helt gratis, ta kontakt med oss i dag.