48 38 14 88 post@dingruppen.no
Facebook er en plattform de fleste nordmenn kjenner til.

Annonsering på Facebook

Annonsering på Facebook blir hyppig benyttet av virksomheter og organisasjoner som vil nå ut til målgruppen sin på en effektiv måte.

Mer enn tre millioner nordmenn er registrert som brukere på Facebook, noe som gjør dette sosiale mediet til en anvendelig plattform der du kan nå ut til nesten hvem som helst.

Før du setter i gang med annonsering på Facebook, kan det være greit å ha en viss oversikt over hvordan dette gjøres.

Vi skal her se nærmere på fremgangsmåte for annonsering på Facebook, samt hva slags fordeler slik markedsføring kan by på.

Hva er annonsering på Facebook?

Tradisjonelt sett har mange bedrifter publisert annonser gjennom plattformer som aviser og magasiner.

I dag er det kanskje enda mer effektivt å nå ut til målgruppene sine gjennom sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat.

De fleste av oss er innom sosiale medier som dette daglig, noe som betyr at vi er mottakelige for informasjon gjennom disse kanalene.

Når du blar nedover nyhetsfeeden din vil du ofte se at det dukker opp annonser med jevne mellomrom. Det er ikke tilfeldig hvilke annonser som vises heller – noe du sikkert har lagt merke til. Facebook er ypperlig for målrettet reklame.

Annonsering på Facebook er perfekt for dagens bedrifter, da det er både enkelt og effektivt. Gjennom Facebook for Business kan du uproblematisk markedsføre produkter eller tjenester via Facebook og Instagram.

Få en «Business Manager»-konto, og få tilgang til enkel opprettelse og administrasjon av bedriftskonto på disse populære sosiale mediene.

Annonsering på Facebook kan gjøres ved hjelp av Facebook Annonseadministrasjon, også kjent som Ads Manager.

Dette verktøyet er enkelt å bruke, noe som betyr at det ikke er nødvendig med mye erfaring. Annonsene du lager kan vises på samtlige enheter, som nettbrett, mobil og PC eller Mac.

Facebook for bedrift benyttes med en kaffekopp i hånda.

Derfor er annonsering på Facebook fordelaktig

Det finnes mange gode grunner til å benytte seg av annonsering på Facebook.

Dersom bedriften din ønsker å markedsføre en idé, vare eller tjeneste, er ofte Facebook det foretrukne mediet – av flere grunner.

 

Nå effektivt ut til målgruppen

Rundt 70 % av Norges befolkning har Facebook-konto, noe som betyr at du kan nå ut til praktisk talt hvem som helst via dette sosiale mediet.

Uansett om du skal markedsføre mot privatpersoner eller bedriftsmarkedet, er Facebook et godt utgangspunkt.

Den kanskje største fordelen med annonsering på Facebook, er at du ved hjelp av smarte funksjoner kan rette markedsføringen mot en nokså snever målgruppe.

Dette er mulig siden Facebook samler inn mye informasjon om brukerne sine, og derfor har oversikt over både kjønn, alder, bosted, interesser og lignende.

Dette betyr at annonsering på Facebook kan rettes mot en svært spesifikk målgruppe, der du kan velge selv hvilken geografisk lokalitet mottakerne skal ha.

Du kan også tilspisse målgruppen basert på alder, livssituasjon (single, gifte, småbarnsforeldre…) og lignende.

Samtidig kan du rette markedsføringen mot personer med visse interesser – for eksempel trening, sminke, jakt, hundehold eller lignende.

 

Verdifull analyse

Annonsering på Facebook er også fordelaktig fordi det er enkelt å måle hvor effektiv annonseringen er.

Ved hjelp av verktøyet Ads Manager kan du med et kjapt blikk finne ut hvilket innhold som er mest effektivt å markedsføre. Vi hjelper deg gjerne med markedsføringsinnhold til annonser.

 

Enkelt å sette i gang

En annen fordel med annonsering på Facebook, er at det er enkelt å sette i gang. Facebook forklarer deg steg for steg hvordan annonsen skal lages, slik at den tilfredsstiller alle dine kriterier.

Nedenfor finner du en kjapp gjennomgang av hvordan du lager annonse på Facebook og Instagram.

Sosiale medier er et flott sted å starte innholdsmarkedsføring.

Slik lager du annonse på Facebook

Det å lage annonse kan virke både komplisert og skremmende, i hvert fall for uerfarne bedriftseiere som ikke har mye erfaring med markedsføring.

Heldigvis er det nokså enkelt å starte med annonsering på Facebook, og vi skal her ta deg gjennom prosessen steg for steg.

 

  1. Hva er målet med annonsen?

Det første du må gjøre når du skal lage en annonse på Facebook, er å velge hva som er målet med markedsføringen din.

Oppgi hva ønsket utfall er, enten det er økt inntjening og salg, nedlastning av et program, merkevarebevissthet eller noe annet.

 

  1. Hvem er publikummet ditt?

Det andre punktet du må spesifisere, er hvem målgruppen din er.

På dette området er Facebook genialt, da du får mulighet til å ikke bare velge publikum basert på geografi og demografi, men også psykografi.

 

  1. Hvor skal annonsen din publiseres?

Steg nummer tre er å velge hvor din annonsering skal publiseres. Facebook eier både Messenger og Instagram, og du kan derfor velge hvorvidt annonsen skal vises på én eller samtlige av disse plattformene.

Du kan også spesifisere om annonsen skal vises kun på mobil, kun på desktop eller lignende.

 

  1. Hvor stort budsjett har du?

Det fjerde steget er å velge hvor mye penger du ønsker å investere i annonsering på Facebook eller de andre tilgjengelige plattformene.

Facebook gir deg mulighet til å ha et langsiktig eller kortsiktig budsjett, noe som gjør det lettere å ha oversikt over kostnadene.

 

  1. Hvilket format skal annonsen ha?

Annonsering på Facebook og tilhørende sosiale medier kan presenteres via seks ulike formater.

Disse formatene er tilpasset samtlige enheter, og er derfor like gunstig for mobil, nettbrett og desktop eller laptop. Det er mulig å lage annonser med videovisning, bildevisning og lignende.

Sørg uansett for å ha tekstinnhold av god kvalitet, da en velskrevet markedsføringstekst øker sjansen for suksess.

 

  1. Bekreftelse av bestilling

Når de overnevnte punktene er bestemt, er det bare å bekrefte bestillingen.

Annonsen vil nå bli synlig for personer i målgruppen din. Annonsering på Facebook er med andre ord enkelt!

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Trenger du innhold?

Uansett om din annonsering på Facebook handler om å selge en vare, idé eller tjeneste, er det helt grunnleggende at innholdet er selgende og tilpasset målgruppen.

Dette kan være utfordrende å mestre, spesielt om bedriften din ikke har en egen markedsfører eller ekspert på sosiale medier. Så hvorfor ikke få hjelp av et tekstbyrå når behovet er der?

Din Tekstforfatter skriver annonser, reklametekster og annet markedsføringsinnhold for bedrifter.

Vårt fokus har alltid vært å lage tekst av høy kvalitet som treffer bedriftens målgruppe.

Kontakt oss nå dersom du ønsker mer informasjon om innhold for annonsering på Facebook!