48 38 14 88 post@dingruppen.no
Annonser er viktig for bedriften

Annonsering

Annonsering er blant de mest populære formene for markedsføring, og har i mange årtier blitt benyttet av bedrifter som ønsker å markedsføre produkter, idéer og tjenester.

Med en velskrevet annonse kan du enklere nå bedriftens mål, enten det er økt salg, flere besøkende til nettsiden eller noe annet.

Vi skal her se nærmere på hva annonser egentlig er, og i tillegg se på noen vanlige former for annonsering.

Annonser begrenser seg nemlig ikke bare til aviser – de kan også publiseres på sosiale medier, blogger og lignende. Les videre for å lære noen nyttige tips om annonsering!

Motta gratis 500 ord!

Hva er annonsering?

Enkelt forklart er en annonse en kunngjøring som blir publisert på en plattform mot betaling fra annonsøren. Annonsen er verdens mest brukte form for reklame, og finnes i mange varianter. Vi kan nevne både salgsannonser, rubrikkannonser og lignende.

Som kommunikasjonsmetode er annonsering utmerket når en ønsker å påvirke mottakeren – enten det er for å selge varer eller tjenester, eller for å endre atferden til vedkommende i en bestemt retning.

Annonser opptrer blant det vanlige eller redaksjonelle innholdet som publiseres i aviser, blogger, magasiner, sosiale medier og lignende.

Det er derfor viktig at annonsen din evner å fange mottakerens oppmerksomhet, ellers er det fort gjort at den forsvinner i mengden av innhold og informasjon.

Ulike plattformer for annonsering er nøkkelen

Plattformer for annonsering

Det er mange plattformer å velge mellom når du skal publisere en annonse. Det første du bør tenke over, er hvilken plattform som frekventeres hyppig av målgruppen din.

Skal du for eksempel nå ut til bedriftsmarkedet, er LinkedIn et supert utgangspunkt. Skal du derimot nå ut til unge forbruker på privatmarkedet, er kanskje Instagram eller Facebook mer nyttig.

Du kan også publisere annonser i aviser – enten det er i papirformat eller på nett. Det samme gjelder magasiner og tidsskrifter. Det er også nyttig med annonsering på blogger.

Skal du for eksempel reklamere for en fiskestang, kan du effektivt nå ut til målgruppen om annonsen publiseres på en blogg om fiske og friluft.

En annen form for annonsering er Google AdWords. Dette handler enkelt forklart om å betale nettleseren Google for å vise treffene til din nettside øverst i trefflisten. Dette øker sjansen for at forbrukerne handler på din nettside fremfor hos konkurrentene.

 

  • Aviser
  • Magasiner
  • Tidsskrifter
  • Blogger
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • Google AdWords
Datamaskin som viser en nettside med målrettet annonse

Målrettede annonser

Når du skal publisere en annonse, er det viktig å vite hvem annonsen er ment for. Først da er det mulig å lage innhold som fenger og engasjerer mottakeren.

Uansett om du driver med annonsering i aviser, blogger eller sosiale medier, må du ta hensyn til målgruppen.

Annonsering i sosiale medier er ofte nyttig når du har behov for å treffe en smal (eller bred) målgruppe. Når du publiserer en annonse i sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, får du nemlig den fordelen at du kan rette innholdet mot en meget spesifikk målgruppe.

Disse sosiale mediene lar deg velge målgruppe basert på informasjon plattformen har registrert om brukerne sine.

Dette kan være demografiske data som alder, språk og kjønn, eller informasjon om geografisk tilholdssted.

Sosiale medier vet også mye om bruksmønsteret og historikken til søkerne sine. Derfor kan bedriftens annonsering også rettes mot grupper mennesker med spesifikke interesser eller adferdsmønstre.

Dette er informasjon som gjerne samles inn gjennom informasjonskapsler, og kan gi deg som annonsør store fordeler.

Annonsering i Google gir deg også mulighet til å nå ut til akkurat de personene eller bedriftene du ønsker. Når du publiserer en annonse gjennom Google AdWords inkluderer du gjerne søkeord i annonsen.

Dersom noen søker på søkeordet, vil annonsen din kunne dukke opp øverst i trefflisten. Pass derfor på å bruke søkeord som er populære blant målgruppen.

Datamaskin med mobil og en bok

Virkemidler i annonser

Uansett hvor du planlegger å publisere din annonse, er det viktig å tenke over selve innholdet. For mest mulig effektiv annonsering er det nemlig smart å benytte seg av diverse virkemidler.

Først og fremst må du fange forbrukerens oppmerksomhet. Dette kan du for eksempel gjøre ved å overraske, sjokkere eller lokke.

Det er også viktig å påvirke mottakeren. Sørg for å skape gode assosiasjoner, for eksempel ved å bruke metaforer, plussord, humor eller lignende. Klarer du å påvirke mottakerens følelser er dette også positivt.

Tenk også over hva slags visuelle virkemidler du benytter i din annonsering. Mange velger å kombinere annonseteksten med bilder eller video, noe som er med å forsterke inntrykkene til mottakeren.

Bilder kan også være med på å fange forbrukernes oppmerksomhet, for eksempel ved hjelp av kontrastrike farger, spennende visuelle effekter eller lignende.

Sjakkbrikker som metaforer for strategi

Hva koster annonsering?

Pris på annonsering varierer veldig fra plattform til plattform. I de fleste tilfeller har du selv mulighet til å bestemme det totale budsjettet, enten det er månedlig eller daglig.

På plattformer som Instagram og Facebook kan du enkelt sette en øvre grense for annonsekostnader, slik at du hele tiden har full kontroll på utgiftene til annonsering.

Du kan ofte velge selv hvorvidt din annonsering skal belastes for antall klikk på annonsen eller for antall visninger, eller basert på andre ting.

I mange tilfeller trenger du kun å betale for effektiv annonsering, altså annonser som har ført til klikk eller handling hos forbrukeren.

På plattformer som Facebook får du dessuten mulighet til å pause din annonsering når som helst, noe som er praktisk dersom du ønsker å spare inn penger en bestemt periode. Annonsering trenger absolutt ikke å koste skjorta!

En mann og en dame som arbeider med digital markedsføring strategier

Vi hjelper deg med annonser

Uansett om du trenger salgsannonser, rubrikkannonser eller bannerannonser, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg med selve tekstinnholdet.

Vi lager annonser som appellerer til din spesifikke målgruppe, og passer på at innholdet er både interessant, selgende og engasjerende. Dette øker sjansen for at din annonsering blir en suksess.

Vi tilbyr nå en gratis prøvetekst, noe som gir deg mulighet til å prøve ut tjenestene våre kostnadsfritt. Bestill gjerne en annonse, slik at du kan se hva du har i vente.

Vi sørger for å alltid levere tekst av høy kvalitet, og bruker et godt, tydelig og korrekt språk i våre annonsetekster. Kontakt oss derfor hvis du har behov for tekst til annonsering!

Motta gratis 500 ord!