Assosiasjon
Assosiasjon er et ord som ofte benyttes i det norske språket. Da blir vi gjerne minnet på en ting av en annen. Men hva er egentlig en assosiasjon rent språklig sett?
I det norske språket har vi en rekke virkemidler. Disse brukes til å gjøre tekster ekstra gode – eller dårlige, avhengig av hvordan en ser på det.
I denne artikkelen skal vi ta for oss det språklige virkemiddelet assosiasjon.
Motta gratis 500 ord!
Assosiasjon definisjon
Av og til hører du et ord (eller noe lignende), og så får det deg til å tenke på noe annet. Når dette skjer, brukes begrepet assosiasjon for å beskrive det som skjer.
Når dette skjer, så er det fordi det er en forbindelse mellom ordet du hørte og det du begynte å tenke på. Dette er en personlig forbindelse, som bare du vet om. Med mindre du har fortalt noen om det, selvsagt.
Assosiasjon er et nyttig virkemiddel for veldig mange fagområder.
Assosiasjon og konnotasjon – hva er forskjellen?
Det er ingen som vet hva du tenker på, når du hører et spesifikt ord. Det er noe som er bare ditt, noe personlig. Det er, som sagt, det en assosiasjon er.
Men vi har også et annet begrep – konnotasjon – og det er ikke kjent for allmennheten på samme måte. Konnotasjon er gjerne noe som brukes i forbindelse med spesifikke fagfelt. Media og kommunikasjon, for eksempel.
Den generelle betydningen av disse begrepene er veldig like. Men der assosiasjon er personlig, er konnotasjon den allmenne oppfatningen av selve assosiasjonen. Her er et eksempel, som inneholder et ord som ofte er forbundet med negative konnotasjoner:
Han tok med bikkja si
Assosiasjoner eksempler
Det finnes utallige eksempler på assosiasjoner. Dette er, som sagt, noe personlig. Det er derfor ikke sikkert at du kommer til å identifisere seg med vårt eksempel, men det er helt normalt:
Strongest
Dette er en sang skrevet av Ina Wroldsen. Den kan assosieres med det å være der for en person, selv om noen andre valgte den samme personen bort.
Assosiasjon og psykologi i markedsføring
Assosiasjon og psykologi brukes også i markedsføring. Det er et av de vanligste virkemidlene i dette tilfellet, selv om du kanskje ikke tenker over det.
Markedsføringsbransjen bruker rett og slett assosiasjon og psykologi for å få deg til å kjøpe noe. I slike tilfeller drar de nytte av nostalgien du føler. Vi har et eksempel på dette:
Pokémon OG
Dette vet vi alle hva er. Pokémon er et gammelt konsept som aldri går av moten. Derfor tok Pokémon GO verden med storm, når det ble lansert i 2016. Pokémon generelt er noe de fleste av oss har vokst opp med. Det høres ut som den perfekte oppskrift på suksess!
Et effektivt virkemiddel for dine tekster
Assosiasjon er et effektivt virkemiddel når du driver med tekstskriving. Det føles kanskje meningsløst, men det er det ikke. Rett og slett fordi du aldri vet hva den som leser teksten din, tenker på når de leser den. Det er jo en 50 % sjanse for at de blir veldig glade!
Men assosiasjon er like fullt et godt virkemiddel når hensikten er den motsatte. Ikke at du vil gjøre den som leser trist. Kanskje er det du har på hjertet en trist historie. Da er ord som har triste konnotasjoner knyttet til seg veldig effektive.