48 38 14 88 post@dingruppen.no
B2B markedet krever blant annet mye digital kommunikasjon.

B2B markedet

B2B markedet er brennhett, og mange bedrifter er på jakt etter effektive markedsføringsmetoder som kan benyttes til B2B-salg.

Salgsmetoder som møtebooking og løsningssalg er ikke lenger like effektivt som det en gang var.

I dag foregår mye av markedsføringen på nett. Finn ut hvordan du effektivt kan nå ut til B2B-markedet!

Motta gratis 500 ord!

Hva gjør B2B markedet så spesielt?

B2B (business to business) handler om markedsføring og salg fra én bedrift til en annen.

Dette skiller seg fra B2C (business to customer) – som foregår mellom bedrifter og private kunder.

B2B markedet er som regel smalere enn markedet for B2C, og består ofte av snevre målgrupper.

Salgsprosessen på B2B markedet er dessuten tregere enn innen B2C, noe som blant annet skyldes at det ofte er større salgsbeløp involvert.

Å selge tjenester og varer til kanskje millioner av kroner gjøres ikke over natten.

I tillegg er det flere beslutningstakere involvert på B2B markedet, noe som betyr at mange hoder skal overbevises.

 

  • Smalere målgruppe
  • Tregere salgsprosess
  • Større beløp involvert
  • Flere beslutningstakere
Du kan tjene mye om du selger bra på nett.

Hvordan nå ut til B2B markedet?

B2B markedet er kanskje tøft, men det finnes en rekke markedsføringsteknikker som lar deg kommunisere effektivt med målgruppen.

Mange kunder ignorerer ren reklame helt ubevisst, og mange er også skeptiske til å ta telefonen dersom en selger ringer.

Dette har ført til at markedsføring og salg mot B2B markedet handler stadig mindre om telefonsalg og løsningssalg, og mer om kvalitetsinnhold!

Vi skal nå se nærmere på markedsføring mot B2B markedet der innhold spiller hovedrollen.

 

Content marketing

En av de mest effektive måtene å nå ut til B2B markedet på, er via content marketing eller innholdsmarkedsføring.

Dette går kort og godt ut på å dele verdifullt innhold som faktisk er av interesse for målgruppen.

Dette kan for eksempel handle om å dele en lærerik artikkel eller bloggpost av typen «How to…», der potensielle kunder får verdifull informasjon.

Du kan gjerne lokke med at den potensielle kunden kan få enda mer nyttig informasjon ved å klikke på en link og registrere seg på nettsiden din – eller lignende.

Deretter kan du dele enda mer verdifullt innhold via e-post. Dette bidrar til at det skapes et tillitsbånd mellom bedriften din og bedriften som er din potensielle kunde.

Innhold til content marketing er ikke typisk reklame, men har heller fokus på interessant innhold.

Du kan gjerne lenke til varer og tjenester gjennom innholdet, slik at den potensielle kunden kan handle varene og tjenestene dine.

Å nå ut til B2B markedet på denne måten blir stadig mer populært!

 

SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om metoder som gjør nettsiden mer synlig i Google.

Ved å synliggjøre nettsiden din ved hjelp av søkeord, gunstig struktur, overskrifter og lignende, sørger du for at potensielle kunder finner deg!

 

Annonser i sosiale medier og Google

Du kan også nå ut til B2B markedet ved å ha betalte annonser via LinkedIn, Google eller Facebook.

Via disse plattformene kan du skreddersy hvem som skal kunne se annonsene, og markedsføre produkter og tjenester på en effektiv måte.

Virkemidlene i teksten bør tilpasses salgstrakten.

Motta hjelp til tekst!

Din Tekstforfatter skriver tekstinnhold du kan benytte for markedsføring på nett rettet mot B2B markedet.

Vi lager alt fra SEO-innhold og Google-annonser, til spennende innhold for content marketing.

Ta kontakt for en gratis prøvetekst på 500 ord om du er nysgjerrig!

Motta gratis 500 ord!