B2B Norge
B2B i Norge handler om salg og markedsføring mellom norske bedrifter.
Tradisjonelt sett har bedrifter som har kunder på bedriftsmarkedet benyttet seg av markedsføringsmetoder som telefonsalg, møtebooking og løsningssalg.
I dag er situasjonen ganske annerledes, og mye av markedsføringen foregår online. Vi skal nå se på hvordan du kan lykkes med B2B i Norge!
Motta gratis 500 ord!
B2B salg betyr…
B2B er en forkortelse for «business to business», og benyttes hyppig når en snakker om salg og markedsføring som rettes fra én bedrift til en annen.
Mange norske bedrifter lever primært av salg til bedriftsmarkedet, og for disse er markedsføring tilpasset B2B Norge helt essensielt.
B2B-markedsføring utfordringer
Kundene på bedriftsmarkedet kan være tøffe å overbevise, noe som skyldes en rekke faktorer. For det første er det ofte snakk om salg av varer til flere hundre tusen kroner, og slike kjøp krever betenkningstid.
Salgsprosessen for B2B i Norge er med andre ord lang. Innen B2C (business to customer) – altså salg fra bedrifter til privatpersoner – er prosessen som regel mye kortere.
De fleste av oss avgjør relativt kjapt hvorvidt vi skal kjøpe Fanta eller Sprite når vi handler på butikken. Salg på bedriftsmarkedet kan ta flere måneder.
Det er dessuten flere beslutningstagere involvert, noe som forlenger prosessen ytterligere.
Driver du med markedsføring eller salg innen B2B i Norge, er det med andre ord viktig å holde på kundens interesse over lang tid.
Dette kan være ganske utfordrende, men med noen verdifulle knep er du langt på vei. Mer om dette straks!
Noe annet som kan være utfordrende med B2B i Norge, er at målgruppen ofte er nokså smal. Salg og markedsføring på B2C-markedet rettes ofte mot langt bredere målgrupper.
Det gjør TV-reklame og annonser i avisen til effektive kommunikasjonsplattformer. Markedsføring til bedriftsmarkedet må ofte være mer skreddersydd den enkelte kunden.
Smarte markedsføringsmetoder for B2B Norge
For å oppnå effektiv markedsføring av varer og tjenester innen B2B Norge, finnes det flere teknikker som kan tas i bruk.
For å holde på potensielle kjøperes oppmerksomhet over lang tid, kan for eksempel content marketing være et smart verktøy.
Det er også stadig mer fokus på synlighet i søkemotorene, da mange bedriftskjøp starter i Google.
Content marketing
Innholdsmarkedsføring eller content marketing er midt i blinken for deg som ønsker å engasjere potensielle (eller eksisterende) kunder med spennende tekstinnhold.
Poenget med dette er å gi leseren innhold som ikke oppleves som reklame eller markedsføring, noe som kan bidra til økt troverdighet hos bedriften din, og tillitt hos kundene.
Søkemotoroptimalisering
Ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO) kan du sørge for at bedriftens nettside blir mer synlig og dermed hyppigere klikket på i søkemotorer som Google.
SEO gjøres som regel ved hjelp av tilpasning av tekstinnholdet som publiseres på siden (f.eks. bruk av søkeord og god tekststruktur). Dette blir hyppig benyttet som markedsføringsteknikk innen B2B Norge.
Sosiale medier
Ønsker du å nå ut til dagens bedrifter? Da er plattformer som LinkedIn gull verdt!
Her kan du dele innlegg med nettverket ditt, eller poste betalte annonser som vises for spesifikke målgrupper.
Få hjelp med B2B i Norge!
Din Tekstforfatter har god kompetanse innen B2B-markedsføring.
Vi kan levere appellerende annonser, SEO-innhold, innhold til content marketing og mye mer.
Kontakt oss i dag, og motta 500 ord gratis!