48 38 14 88 post@dingruppen.no
Bannerannonsering fanger blikket til forbrukerne.

Bannerannonsering

Bannerannonsering er blant de mest tradisjonelle formene for markedsføring på nett.

Annonsemetoden kan dessuten være veldig effektiv, siden annonsene ofte har et ukomplisert budskap og forklarende bilder eller andre visuelle virkemidler.

Samtidig stilles det høye krav til bannerannonsens innhold, da forbrukere ofte får «bannerblindhet».

Det vil si at mange automatisk ignorere bannere, og filtrerer dem ut siden de oppfattes som klassisk reklame.

Ved å følge noen enkle tips kan imidlertid bannerannonsering bli like effektivt og enkelt som du hadde håpet på.

Vi skal nå se nærmere på hva en bannerannonse er, og hvordan din annonse kan bli så effektiv som mulig!

Annonser er en av de beste måtene å markedsføre bedriften din på.

Hva er en bannerannonse?

En bannerannonse – eller displayannonse eller banner som det også kalles – er en annonse med lav høyde og lik bredde som hovedartiklene på en nettside.

Det er for eksempel vanlig med bannerannonser i nettaviser og på blogger. Ved bruk av bannerannonsering er det ofte et enkelt budskap som presenteres, som for eksempel et tilbud på en kjent vare.

Bannerannonsering er i mange tilfeller tilknyttet informasjonskapsler (altså cookies). Dette for at annonsøren skal kunne holde oversikt over antall visninger, samt for å unngå at samme annonse vises til de samme menneskene gang på gang.

Bannerannonser inneholder som regel også en lenke til et produkt eller en tjeneste på nettsiden til annonsøren.

Du kan spre dine tekster til flere medier og enheter.

Tips for vellykket bannerannonsering

For å unngå bannerblindhet, er det svært viktig at du planlegger din annonse godt. Sørg for at både bilder og tekstinnhold er tilpasset målgruppen, og at annonsen er tilpasset alle enheter.

Språket bør være positivt og engasjerende, uten å være overdrevent selgende. Her er noen av våre beste tips for vellykket bannerannonsering;

 

Ha responsive bannerannonser

Responsivt design er viktig for deg som skal ta i bruk bannerannonsering på digitale plattformer.

I dag er det veldig mange forbrukere som besøker nettsider som nettaviser gjennom mobil og nettbrett, i tillegg til desktop og laptop.

Med responsivt design er du sikker på at din bannerannonse tilpasser seg de ulike enhetene. En bannerannonse som ikke skaleres etter ulike skjermstørrelser og formater vil heller ikke nå ut til så mange forbrukere som ønskelig.

Responsivt design sørger for at annonsen strekkes og krympes slik at den tilpasses alle enheter. Slik kan du spare mye tid, da du slipper å lage egne annonser for hver enhet. Bli synlig på alle annonseplattformer!

 

Engasjerende og tydelig innhold

Minst like viktig som responsivt design, er bruken av tydelig og engasjerende innhold. Bannerannonsering blir alltid mest effektivt når en bruker et språk som skiller annonsen ut i mengden.

Det kryr av annonser der ute, så for at forbrukerne skal legge merke til din annonse må du fange oppmerksomheten deres.

Annonsen din bør være korrekt og beskrivende, slik at forbrukerne ikke kan misforstå hva annonsens budskap er.

Bruk et engasjerende og positivt språk som inneholder plussord – og gjerne en oppfordring.

Pass også på at tekstinnholdet er grammatisk korrekt og fritt for skrivefeil, og unngå bruk av store bokstaver.

 

Passende bilder og visuelle virkemidler

Foruten bra tekstinnhold og responsivt design, er det viktig at din bannerannonsering inneholder gode visuelle virkemidler.

Bilder og farger kan bidra til å fange forbrukerens oppmerksomhet, og bidrar i tillegg til gjenkjenning av merkevarer.

Det er en fordel om de som ser annonsen umiddelbart kobler den med merkevaren eller bedriften din.

Pass også på at bildene du benytter i bannerannonsering er relevante for det du markedsfører.

Bilder sier ofte mer enn tusen ord, og vil i mange tilfeller oppfattes raskere av hjernen vår enn tekst. Husk at bilder kan skape assosiasjoner, noe som kan trigge både følelser, nostalgi og engasjement hos forbrukeren.

Programmatisk annonsering kan sende dine annonser ut i mange kanaler.

Valg av landingsside

Det er også viktig at landingssiden du linker til er relevant for annonsen. Se for eksempel for deg at du har en butikk som selger mobiltelefoner.

Har du bannerannonsering som reklamerer for tilbud på en mobil, bør det linkes til den spesifikke mobilen på nettsiden din.

Sørg også for at annonsen din har samme ordlyd, budskap og visuelle virkemidler som landingssiden. Dette vil skape et mer helhetlig inntrykk, og fremstå som mer tydelig markedsføring.

Pass på at landingssiden du linker til har et tydelig formål og et brukervennlig oppsett. Dette tilrettelegger for at forbrukeren faktisk kjøper produktet eller tjenesten, dersom formålet med bannerannonseringen er salg.

Er målet å skape merkevarebevissthet, bør linken føre forbrukeren til en side som forklarer nærmere hva bedriften din gjør og står for.

 

Sikt på målgruppen

Bannerannonsering blir alltid mer vellykket dersom du har en klar formening om hvem målgruppen er. Dette tillater deg å lage skriftlig og visuelt innhold som appellerer til mottakerne dine.

Både søkeord, bilder og formuleringsmåte bør avhenge av hvem du snakker til – enten det er eldre damer, unge menn, syklister eller hobbygartnere!

Målgruppen din kan defineres ut fra en rekke faktorer, inkludert geografisk tilholdssted, alder, interesser, kjønn, atferd og lignende.

Målrettede annonser fanger mottakerens oppmerksomhet mer effektivt, og øker dermed sjansen for at bannerannonsering fører til økt salg eller bevissthet rundt noe.

 

Kom med en oppfordring!

Effektiv bannerannonsering kan oppnås ved å inkludere en «Call to Action», altså en CTA, enten i annonsen eller på landingssiden.

En CTA oppfordrer kunden til å gjennomføre en handling, og bidrar til å gjøre prosessen enklere for forbrukeren.

En CTA-knapp som sier «Kontakt oss her», «Kjøp her», «Last ned appen her» eller lignende, kan være nyttig!

Hukommelse og tankesett er viktig for transkripsjon.

Få innhold til din bannerannonse!

Ønsker du å benytte deg av bannerannonsering, men er usikker på hvordan du skal gå fram?

Et tekstbyrå hjelper deg med å lage annonseinnhold som fenger og engasjerer mottakerne dine, noe som er spesielt viktig med bannerannonsering.

Din Tekstforfatter har lang erfaring med innhold til annonser, og skriver selgende, interessant innhold tilpasset målgruppen.

Vi skriver alltid annonseinnhold av høy kvalitet, og sørger for å inkludere en gunstig CTA, plussord og andre smarte virkemidler.

Dette øker sjansen for at målgruppen din fatter interesse for din bannerannonse, slik at du oppnår ditt ønskede mål.

Enten ditt mål er økt salg, nedlastning av programvare eller merkevarebevissthet, kan vi hjelpe deg.

Kontakt oss i dag for flere gode tips om bannerannonsering, og få mer informasjon om tjenestene vi tilbyr innen markedsføring!

Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du dessuten de første 500 ordene gratis hos oss!

Motta gratis 500 ord!