fbpx
Besjeling

Besjeling

Besjeling er et språklig virkemiddel som gir menneskelige egenskaper til konkrete ting, deriblant dyr. Virkemiddelet puster liv i ellers ganske kjedelige objekter i tekster.

Blant de språklige virkemidlene, er besjeling noe vi tidlig lærer. De aller fleste blir lært at dette handler om å gi menneskelig liv til dyra – å sette en sjel inn i dem.

Dette er kun delvis hva besjeling omfatter. Begrepet dekker nemlig diverse ting. Alt fra huset ditt, til potteplanta og hunden din, kan være gjenstand for besjeling i teksten du skriver.

Motta gratis 500 ord!

Besjeling eksempel

Besjeling finner vi overalt, og selv om det er mest populært i skjønnlitterære tekster, er det på ingen måte eksklusivt her. Åpner du enhver norsk avis i dag, er du garantert å finne besjeling.

Nedenfor finner du et godt eksempel på besjeling i en tekst:

Badet skrek etter å bli oppusset.

Alle vet at bad ikke skriver, men ved å tillegge det denne menneskelige egenskapen, styrkes unektelig budskapet. Skriver en bare «badet trenger oppussing», blir teksten rimelig kjedelig.

Personifikasjon og besjeling – er de det samme?

Personifikasjon og besjeling er begreper som ofte brukes om hverandre. De er veldig like, men det er faktisk et skille her som det er viktig å være oppmerksom på:

  • Personifikasjon – menneskelige egenskaper tilegnet abstrakte ting.
  • Besjeling – menneskelige egenskaper tilegnet konkrete ting.

Begge disse språklige virkemidlene har altså som formål å tilegne menneskelige egenskaper. Allikevel er det altså mot forskjellige ting disse brukes – abstrakte og konkrete.

Besjeling i dikt og markedsføring

Besjeling i dikt

Dikt er godt kjent for å benytte seg av besjeling. Poesi skal helst være levende, slik at om en kan sette liv i de konkrete tingene diktet nevner, vil dette være veldig virkningsfullt.

Personifikasjon er for øvrig et minst like attraktivt språklig virkemiddel for en dikter. Det er allikevel mer populært med besjeling, rett og slett fordi det finnes flere konkrete ting i ordforrådet vårt.

Slik bruker du det i markedsføringen

Din markedsføring er godt tjent med å benytte besjeling. Dersom du setter liv på konkrete ting i dine tekster, vil du oppleve en helt ny oppmerksomhet. Husk på å ikke overdrive dette virkemiddelet!

For eksempel kan du som selger kjoler lage reklametekster som sier:

Denne kjolen venter på deg!

Naturligvis venter ikke kjoler – de har jo ikke liv. Gjennom besjeling blir derimot kjolen levende, teksten blir morsom, og kunden stopper opp og tenker. Prøv besjeling i din neste reklametekst!

Motta hjelp nå!

Besjeling krever unektelig en hel del kreativitet. Det kan Din Tekstforfatter hjelpe deg med! Våre tekstforfattere har skrevet tekster med besjeling og personifikasjon for noen av Norges største bedrifter.

Vi puster liv inn i tekstene dine, slik at leseren holdes interessert. Kjedelige og traurige tekster finnes det nok av, og ser leseren dette, går de bare videre til den neste annonsen/reklameteksten/artikkelen.

Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat om hvordan vi kan benytte besjeling for dine tekster!

Motta gratis 500 ord!