Black Friday – 5 tips til annonsetekstene
Black Friday har med årene blitt en velkjent dag for nordmenn. Nå skal netthandelen nok en gang sprenge de umulige grensene. Hvordan lykkes din nettbutikk best mulig med salget i år?
Det er mange faktorer som spiller inn for hvorvidt en nettbutikk lykkes med salget på Black Friday. Vi skal ikke late som at hverken annonser eller deres tilhørende tekster er eneste ingrediens for suksess.
Allikevel vil vi ha inn vårt ord blant mengden guruer med tips til Black Friday. Vi mener at annonsetekstene spiller en enorm rolle for hvorvidt din nettbutikk lykkes eller ei.
Fredag 27. november vil titusener av nordmenn være i skikkelig «kjøpshumør». Har du spisset inn annonsetekstene dine til å konvertere så mange som mulig? Her er 5 gode tips!
PS: Trenger du hjelp til annonsetekster? Vi gir deg nå de første 500 ordene helt gratis og uforpliktende. Alt du trenger å gjøre, er å fylle ut skjemaet nedenfor.
Motta gratis 500 ord!
1. Referer til Black Friday i annonsen
Det høres kanskje åpenbart ut, men du bør nevne Black Friday i annonsen. Med en gang en forbruker ser disse to ordene, vet de at et tilbud er på vei. Husk at kundene er i kjøpsmodus denne dagen!
Ved å referere til Black Friday, gjør du kundene interesserte i akkurat hva din nettbutikk har å by på. Eksempel på overskrift til annonsetekst: «Black Friday er her – motta 50 % på hele nettbutikken».
2. Fokuser på at det haster
Hastverk er ikke lastverk på Black Friday. Gjør kunden bevisst på at tilbudet kun varer denne dagen. Du kan selvfølgelig levere lignende tilbud ut helgen og på Cyber Monday.
Allikevel anbefales det å finspisse tilbud for hver av dagene. Når kunden «presses» opp i et hjørne, tvinges det frem avgjørelser. Eksempler: «skynd deg», «tidsbegrenset», «så lenge lageret rekker», osv.
3. Gå rett til tilbudet
Annonseteksten bør kommunisere tilbudet med en gang. Sørg for at kunden ikke mister interessen og scroller videre før ditt uimotståelige tilbud har blitt lest gjennom.
Mest sannsynlig bør tilbudet kommuniseres allerede i overskriften. Dersom du har is i magen, kan derimot overskriften brukes til å fange interesse, før du i første setning forklarer tilbudet.
4. % eller kr i rabatt?
Et vanlig tilbud på Black Friday kan se slik ut: «Vi gir deg x %/kr i rabatt». Skal du velge % eller kroner? Her er det viktig å overveie det psykiske elementet. Hvilket av alternativene gir mest verdi?
Ja, vi forstår at 10 % rabatt av 10,000 kr er 1,000 kr, og 1,000 kr rabatt av 10,000 kr er 10 %. Allikevel spiller hjernen triks med oss. Hvilken av de to annonsetekstene under vil friste deg mest?
Motta 10 % rabatt på våre sofaer.
Motta 1,000 kr rabatt på våre sofaer.
Majoriteten vil nok svare at sistnevnte frister mer. En god tommelfingerregel er at jo høyere pris, jo større er sannsynligheten for at en rabatt i kroner vil fungere best!
5. Ikke overtenk annonseteksten
Vårt beste tips er å ikke overtenke annonseteksten. Ikke glem at tekstene skal spille på de fleste prinsippene andre annonsetekster spiller på.
Du trenger ikke gjenoppfinne hjulet for å lykkes på Black Friday. Bruk de suksessformlene du ellers benytter, og modifiser disse noe i henhold til omstendighetene rundt denne handelsdagen.
Trenger du hjelp til annonsetekst?
Din Tekstforfatter skriver annonsetekster for en rekke nettbutikker. Vi kjenner til en hel del språklige triks som sørger for økte salg, spesielt på dager som Black Friday.
Dersom du trenger hjelp til annonsetekst, hjelper vi deg mer enn gjerne. Hos oss er de første 500 ordene helt gratis. Fyll ut skjemaet nedenfor, så setter vi i gang med en uforpliktende test!