48 38 14 88 post@dingruppen.no

Bli bransjens innholdskonge i 2021

Godt innhold er den viktigste faktoren for å kapre kunder i de aller fleste bransjer. Hvordan kan du posisjonere deg for å bli bransjens innholdskonge i 2021?

Etter et langt og tungt år, sitter mange med store forhåpninger til 2021. Kanskje var 2020 året der alt skulle klaffe, men så gikk det heller den andre veien.

Utsiktene er lyse for 2021, og den harde jobben mange har lagt ned i år, vil garantert bære frukter. Men det er en jobb til du bør sette i gang med, om du ennå ikke har gjort det – nemlig innholdet.

Ved å bli bransjens innholdskonge, kan du dominere i 2021. I denne artikkelen går vi gjennom våre beste råd for hvordan du lykkes med denne oppgaven.

Motta gratis 500 ord!

Analyser ditt nåværende innhold

Enten du har 10 eller 1,000 artikler på nettsiden, bør du analysere ditt nåværende innhold. Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvilket innhold gir mest trafikk?
  • Hvilket innhold mangler vi i dag?
  • Kan vi resirkulere gammelt innhold i ny drakt?
  • Hvilke nøkkelord rangerer vi for?

Ved å analysere ditt nåværende innhold, identifiserer du ganske effektivt behovet for innhold fremover. Men det er ikke bare analysen av eget innhold du bør gjøre.

En penn skriver på papir.

Hvilken jobb gjør konkurrentene med sitt innhold?

Det er ingenting i veien med å stjele ideer fra konkurrentene dine, så lenge du ikke driver plagiat. Inspirasjonen må komme fra et sted tross alt. Dessuten dekker du et gap på denne måten.

Et tips er å gjennomføre en analyse av innholdsgapet. I Ahrefs kan du for eksempel benytte funksjonen «content gap». Legg inn ditt og konkurrentenes domene.

Denne funksjonen vil vise deg hvilket innhold konkurrentene dine har, som du altså ikke har. Dersom du ikke har Ahrefs, kan vi sende deg denne analysen helt gratis!

Flere av våre konkurrenter har til eksempel artikler som omhandler grammatikk. Her skal vi ta tak i 2021 og publisere alt fra kommaregler til informative artikler om hva konnotasjoner er.

Du bør tenke godt over dine salgsargumenter.

Bruk søkeordsanalyser for alt de er verdt

Gull finner du som en tommelfingerregel hverken i analysen av eget eller konkurrentenes innhold. Det er først i søkeordsanalysene du virkelig kan finne de beste ideene.

Hvorfor er nettopp denne analysen så sterk? Svaret ligger i at søkeordsanalysen gir deg et innblikk i hva folk flest søker på, og ikke minst hvordan de søker på det.

I mange bransjer finnes det tusenvis av søkere som stiller spørsmål til Google. Dessverre er det ofte slik at de får dårlige svar, da innholdet i bransjen ikke er informativt, men heller selgende.

Her har du en gyllen mulighet til å tre inn med treffende innhold som svarer til spørsmål, samt bruker det språket kunden selv bruker. Nettopp det sistnevnte poenget er kanskje den største fordelen her.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Sett opp en innholdsplan for 2021

Underveis i analysene ovenfor, bør du gjøre notater for hvilke temaer, og ikke minst spesifikke søkeord/-fraser, du ønsker å rangere for. Deretter bør du lage en innholdsplan for 2021.

En innholdsplan bør inneholde tittel, publiseringsdato, antall ord, og hvilket søkeord som angripes på et minimum. Se eksempel nedenfor på hvordan hver artikkel kan planlegges:

Tittel: Bokklubb for barn – hvilken er best?

Publiseringsdato: 24.02.2021

Antall ord: 1,000 ord

Søkeord/-frase: Bokklubb barn

Vi setter opp innholdsplanen i Excel, da vi mener dette er mest oversiktlig. Her kan du rangere artikler basert på dato, telle totalt antall ord for planen, og mye mer!

Dersom du trenger hjelp til å sette opp en innholdsplan, hjelper vi deg helt gratis med forslag til 10 artikler. Dette tilsvarer vår minimalt anbefalte frekvens av publisering, som er hver 3. dag.

Hva skal du skrive til kundene for oppfølging?

Deleger artikler for produksjon

Neste steg i prosessen er å delegere artikler for produksjon. Noter gjerne ansvarlig person for artiklene i Excel eller andre løsninger der du har oversikt over innholdsplanen.

Mange firmaer kan produsere mye godt innhold internt, men det er klart at dette krever ressurser. Dersom en skal gjøre det på denne måten, er det viktig at det planlegges godt.

Ingenting er verre enn en blogg som bare støver bort. Når siste innlegg ble publisert for 9 måneder siden, kan det fremstå som om bedriften er useriøs med tanke på innhold.

Et godt alternativ, for enten delvis eller full bistand, er å benytte seg av et tekstbyrå. På denne måten er du garantert at interne ressurser ikke blir frastjålet verdifull tid, og ikke minst at jobben blir gjort.

Å skrive sine tanker i notater kan være nyttig.

Motta gratis 500 ord!

Dersom din bedrift ønsker å sette ut innholdsproduksjonen til et tekstbyrå i 2021, finnes det flere gode alternativer. Hvorfor skal du så velge Din Tekstforfatter?

  • Gratis test på 500 ord
  • Gratis innholdsplan for opptil 10 artikler
  • Gratis søkeordsanalyse
  • Erfarne tekstforfattere med resultater å vise til
  • I motsetning til våre konkurrenter, satser vi på tekst på egne nettsider
  • Flere #1 plasseringer i Google søk

Vi tvinger deg ikke inn i bindende avtaler eller andre ugunstige vilkår. Du vil se verdien vi tilfører, og på den måten bygger vi et samarbeid basert på gjensidig gunstighet.

For alle nye kunder tilbyr vi de første 500 ordene helt gratis. Testen er uforpliktende og risikofri. Alt du trenger å gjøre, er å fylle ut skjemaet nedenfor!

Motta gratis 500 ord!