Brand management
Brand management, eller merkevareledelse, er et viktig konsept innen markedsføring.
Enkelt forklart handler det om analyse og planlegging relatert til hvordan bedriftens merkevare oppfattes på markedet.
Vi skal her forklare brand management nærmere, og forklare deg hvordan du går fram!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er brand management?
Brand management starter ofte med at bedriften utfører en analyse. Målet med denne er at analysen skal avdekke hvordan merkevaren til bedriften tas imot blant forbrukerne på nåværende tidspunkt.
Deretter handler brand management om å planlegge hvordan merkevaren kan markedsføres for at bedriftens mål skal nås.
Det er her avgjørende at bedriften fokuserer på merkevarebygging og god kommunikasjon med målgruppen.
Du kan betrakte brand management som en av bedriftens fremste virkemidler når verdier skal ivaretas og bygges opp for interessenter – som kunder eller eiere.
Det er avgjørende at en merkevare ivaretas og videreutvikles i takt med kundenes behov. Det er tross alt forbrukerne som avgjør hvorvidt et produkt lykkes på markedet!
Brand management skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved at fokuset er på merkevarenavnet.
Dette kan være navnet på et spesifikt produkt, eller et helt spekter av produkter fra en spesifikk bedrift.
Ivareta verdier merkevaren skaper
Et viktig element innen brand management, er at bedriften kan dra nytte av verdi av merkevaren sin dersom den allerede blir tatt vel imot av målgruppen.
Dette kan potensielt spare deg for mye arbeid. Se for deg at bedriften din produserer dusjsåpe under et spesifikt merkevarenavn.
Dersom forbrukerne mener at denne dusjsåpen er blant markedets beste, kan du utvide merkevaren ved å lansere ytterligere varer under samme merkevarenavn – som for eksempel sjampo og balsam.
Dette ville betydd at bedriften ikke hadde trengt å markedsføre de nye produktene i like omfattende grad, siden merkevaren allerede er kjent.
Siden forbrukerne allerede har tillitt til dusjsåpen, vil de også automatisk ha tillitt til de nye produktene.
Hvordan lykkes med brand management?
For at merkevaren til en bedrift skal bli godt mottatt og husket blant forbrukerne, er det flere elementer som må tas hensyn til.
Brand management er blant annet lettere å lykkes med dersom merkevarenavnet velges med omhu.
Finn et godt merkevarenavn
Innen brand management er det ofte fokus på å finne et merkevarenavn som er enkelt å huske blant forbrukerne.
Navnet bør i tillegg være enkelt å uttale, og unikt nok til at det ikke blandes med andre merkevarer.
Dette er grunnen til at mange bedrifter har copyright på navnet sitt, slik at ikke andre bedrifter kan benytte et veldig likt merkevarenavn.
Lag en appellerende logo
Så snart merkevarenavnet er på plass, bør bedriften finne en appellerende logo. Denne kan gjerne inneholde merkevarenavnet og/eller symboler.
Innen brand management er det fokus på at logoen skal være lett gjenkjennelig. Med en gang forbrukerne ser logoen, skal de få positive assosiasjoner til den. Dette kan oppnås ved hjelp av merkevarebygging.
Tenk på målgruppen
For at en merkevare skal slå an hos forbrukerne, er det avgjørende at bedriften bak har kjennskap til målgruppen.
Innen brand management er det derfor fokus på å sørge for at merkevaren lages med målgruppen i tankene.
Hvordan bør merkevarens design, lukt, smak eller lignende være for at målgruppen skal like og huske den?
Det er også viktig å ha kjennskap til målgruppen sin med tanke på markedsføring. Hvordan skal du på en mest mulig effektiv måte nå ut til målgruppen?
Er sosiale medier som Snapchat og Instagram gunstige plattformer, eller bør du heller satse på bannerannonser i aviser?
Gjør deg kjent med målgruppens demografiske, psykografiske og geografiske aspekter.
Effektiv markedsføring
Innen brand management er også effektiv markedsføring avgjørende for suksess. For at en merkevare skal få et best mulig omdømme, er det blant annet nødvendig å være bevisst på hvordan den markedsføres.
Content marketing
Innholdsmarkedsføring eller content marketing er en markedsføringsteknikk som har blitt svært populær de siste årene, også innen brand management.
Istedenfor å fremstå som typisk reklame, handler content marketing heller om å gi forbrukerne verdifullt innhold som er interessant og engasjerende.
Content marketing er derfor med på å bygge tillitt og et godt forhold mellom forbrukeren og merkevaren din.
Dette skyldes blant annet at forbrukeren vil forbinde merkevaren din med mer enn bare et produkt, men også kunnskap og en kilde til engasjement.
Annonser
Markedsføring via annonser er veldig populært, også innen brand management. I dag er annonser mye mer enn bare bannerannonser i magasiner og aviser.
Du kan nå lage målrettede annonser som vises til en meget spesifikk målgruppe. Dette kan blant annet gjøres gjennom Instagram, Google, Facebook, LinkedIn og lignende plattformer.
En Google-annonse kan for eksempel være gunstig, da dette betyr at nettsiden din dukker opp helt øverst i søkemotorens treffliste.
Dette bidrar til at merkevaren din blir svært synlig i søkemotorene, noe som bidrar til at målgruppen får kjennskap til navnet.
Søkemotoroptimalisering
Du kan også gjøre merkevaren din mer synlig i søkemotorer som Google ved å være bevisst på søkemotoroptimalisering (SEO).
Innen brand management kan SEO være svært nyttig, da du ved hjelp av relativt enkle metoder kan havne høyere opp i Googles treffliste.
Husk at forbrukere ofte har mer tillitt til de øverste treffene i Google, da disse stort sett er populære.
SEO-innhold kan lages ved å implementere relevante nøkkelord i teksten, altså søkeord forbrukerne benytter når de leter etter en spesifikk type varer eller tjenester.
Disse søkeordene kan inkluderes i alt fra overskrifter og selve teksten, til metabeskrivelser, bildetekster og titler. Linking til nettsiden fra andre nettsteder er også effektivt.
Få hjelp med brand management!
Brand management handler i stor grad om vellykket markedsføring, da dette er med på å forme merkevarens omdømme blant forbrukerne.
Dersom du er usikker på hvordan du skal skrive gode markedsføringstekster, anbefaler vi at du får hjelp av et tekstbyrå med erfaring på området.
Din Tekstforfatter leverer ferdigskrevet innhold til markedsføring, slik at din bedrift kan nå målene sine.
Vi lager alt fra blogginnlegg og nyhetsbrev, til annonser og artikler. Uansett hva slags markedsføringsmateriell du har behov for, passer vi på at innholdet skreddersys målgruppen din.
Kontakt oss i dag om du ønsker skrivehjelp, og motta 500 ord gratis!