48 38 14 88 post@dingruppen.no
Business to business markedsføring kan foregå i flere kanaler.

Business to business markedsføring

Business to business markedsføring er markedsføring som rettes fra én bedrift til en annen.

B2B er en forkortelse som står for «business to business», og benyttes hyppig i denne sammenheng.

B2B markedsføring sørger for at du kan synliggjøre merkevaren din for potensielle bedriftskunder.

Vi skal her se nærmere på hvordan du kan markedsføre tjenestene og produktene dine mest mulig effektivt.

Motta gratis 500 ord!

B2B markedsføring for nybegynnere

Dersom du er ny innen business to business markedsføring, kan det hele virke nokså forvirrende og avansert.

Men så snart du får litt oversikt over ulike markedsføringsteknikker og uttrykk, vil du merke at det slettes ikke er så komplisert.

Business to business markedsføring er på mange måter det samme som helt vanlig markedsføring.

Her er det imidlertid ikke privatpersoner som er målgruppen din, men bedrifter og beslutningstaker i bedrifter.

Innen B2B markedsføring er ofte produktene og tjenestene som skal selges mye dyrere enn typiske produkter som markedsføres til privatpersoner.

Dette betyr også at målgruppen tar lengre tid å overbevise, og at du derfor må bruke litt andre markedsføringsteknikker.

 

  • Målgruppen er bedrifter og beslutningstakere i bedrifter
  • Produktene og tjenestene som selges koster gjerne mye
  • Det tar lengre tid å overbevise målgruppen
  • Langsiktige markedsføringsteknikker anvendes
Salgstrakten er viktig innenfor markedsføring.

Inbound marketing

Innen business to business markedsføring er inbound marketing helt sentralt. Dette er en markedsføringsmetode som handler om å konvertere besøkende til kunder så snart de havner på nettsiden din.

Content marketing eller innholdsmarkedsføring er en viktig del av denne prosessen.

Ved å dele verdifullt tekstinnhold som faktisk pirrer målgruppens nysgjerrighet, kan du tiltrekke dem til nettsiden din der du får de til å legge igjen kontaktinformasjon eller lignende.

Kanskje du kan dele spennende og lærerikt innhold som nærmest minner om et kurs? Legg ved en lenke i innholdet der du skriver for eksempel «Klikk her for neste del i kurset».

Kunden tas da til nettsiden din. For å få tilgang til resten av kurset, må kunden gi e-postadressen sin.

Inbound marketing som business to business markedsføring handler enkelt og greit om å tiltrekke potensielle kunder til produktene og tjenestene du selger på nettsiden din. Dette kan gjøres med følgende teknikker:

 

  • Innholdsmarkedsføring
  • Markedsføring i sosiale medier
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Branding
En god markedsføringsstrategi er viktig å ha.

B2B markedsføring krever tålmodighet

Noe av det viktigste å huske på når det kommer til business to business markedsføring, er at du må smøre deg med tålmodighet.

Du må føre potensielle kunder gjennom hele salgstrakten, noe som ofte innebærer mye oppfølgning, e-poster og konverterende innhold.

Mens markedsføring av varer og tjenester til private ofte er en kort prosess, er business to business markedsføring det stikk motsatte.

Dette skyldes altså at varene og tjenestene ofte er langt dyrere enn en sjokolade eller lysestake.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Trenger du tekstinnhold som konverterer bedriftskunder?

Dersom du ønsker å konvertere potensielle bedriftskunder til faktiske bedriftskunder, kan velskrevet tekstinnhold ofte være alt som trengs.

Ved hjelp av søkemotoroptimalisering kan nettsiden din bli mer synlig i Google, og innholdsmarkedsføring vil fange oppmerksomheten til målgruppen din.

Din Tekstforfatter kan skrive tekstinnhold for deg, enten du ønsker blogginnlegg, hjelp med SEO, annonser, innlegg til sosiale medier eller lignende.

Kontakt oss via kontaktskjemaet, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!