48 38 14 88 post@dingruppen.no
Call to action

Call to Action

Med en Call to Action eller CTA kan bedriften veilede potensielle kunder gjennom kjøpsprosessen og oppnå økt konverteringsrate. Finn ut hvordan du lager en bra CTA!

Enhver bedrift bør sørge for å ha gode CTA-er på nettsiden sin. En Call to Action kan ikke bare tiltrekke besøkendes oppmerksomhet, den kan også gjøre det enklere for dem å utføre ønsket handling.

Enten du ønsker at nettsidens besøkende skal registrere seg, kjøpe et produkt eller laste ned materiale, kan en Call to Action være gull verdt.

Motta gratis 500 ord!

Hva er Call to Action (CTA)?

En Call to Action (CTA) kan være en tekst eller knapp som er linket til en spesifikk landingsside der et tilbud eller annet presenteres. En CTA kan appellere til både kunder, besøkende og leads, og skal oppfordre dem til å utføre en spesifikk handling.

Handlingen trenger ikke å være et kjøp. En Call to Action kan også oppfordre besøkende på nettsiden til å hente en rabattkode, melde seg på et web-seminar eller lignende.

Med en CTA kan du med andre ord veilede den besøkene i retning av bedriftens mål – enten det er flere salg, flere nedlastninger eller påmelding til et event.

CTA

Slik bruker du CTA i dine artikler

Hvordan bruke en Call to Action i praksis? En CTA kan være alt fra et bilde (grafisk element) eller en tekst, til en knapp. CTA-en bør skille seg ut fra resten av teksten, slik at den er lett å få øye på.

Bruker du for eksempel en CTA-knapp, kan denne gjøres mer synlig ved hjelp av farger, økt skriftstørrelse eller lignende.

Hvor skal en Call to Action plasseres? Her finnes det flere muligheter. Du kan for eksempel ha en CTA i følgende innhold:

  • E-poster og nyhetsbrev
  • Nettsideinnhold
  • Blogginnlegg
  • Innholdstilbud

Tenk også over hvor i innholdet bedriftens Call to Action plasseres. Er den helt nederst i en lang artikkel, er det ikke sikkert den besøkende vil legge merke til den.

Det kan være strategisk å plassere CTA-en langt oppe på nettsiden – og gjerne så høyt oppe at besøkende ikke trenger å scrolle.

Motta 500 ord gratis hos oss

Med en Call to Action kan du oppfordre besøkende og kunder på nettsiden din til å utføre en bestemt handling.

Enten det er snakk om å kjøpe et produkt, registrere seg på nettsiden eller noe annet, kan en CTA øke konverteringsraten.

For at din Call to Action virkelig skal engasjere og konvertere, bør også øvrig tekstinnhold være relevant og interessant for målgruppen.

Er du usikker på hvordan du skal gå frem? Din Tekstforfatter kan hjelpe deg med alle former for tekst til nettsiden, inkludert blogginnlegg og CTA-er.

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!