48 38 14 88 post@dingruppen.no
Content marketing foregår gjennom kommunikasjon i mange forskjellige kanaler.

Content marketing

Content marketing er en markedsføringsteknikk som handler om å fange interessen til potensielle kunder og interessenter ved hjelp av innhold.

Dette innholdet har i mange tilfeller mange likhetstrekk med journalistiske tekster.

Ved hjelp av content marketing kan bedriften på en effektiv måte publisere innhold som engasjerer og fenger oppmerksomheten til mottakerne.

Dette gjør content marketing til et svært nyttig verktøy innen markedsføring.

Vi skal nå se nærmere på hva content marketing er, og forklare hvorfor denne markedsføringsteknikken er så effektiv.

I tillegg skal vi se på hvordan du kan lage tekstinnhold for content marketing best mulig.

Mestrer du disse prinsippene, er sannsynligheten stor for at du får mange klikk på siden din.

Hva er content marketing?

Content marketing – eller innholdsmarkedsføring som det ofte kalles på norsk –  er en form for markedsføring der medieinnhold rettes mot spesifikke mottakere.

Dette gjøres med mål om å skape gode kunderelasjoner. Svært ofte vil content marketing etterligne virkemidler og sjangre som benyttes innen journalistikk.

Content marketing handler i stor grad om historiefortelling, og gir bedrifter og merkevarer en gyllen mulighet til å vise kompetanse (uten at det fremstår som «skrytete»).

Mange forbrukere ignorerer det som fremstår som ren reklame, og derfor beveger mange bedrifter seg bort fra klassisk markedsføring for å nå denne «kresne» målgruppen.

Ifølge enkelte undersøkelser mener faktisk to tredjedeler av bedriftene som arbeider med content marketing som markedsføringsteknikk, at dette er veldig viktig for merkevaren deres.

I dagens samfunn er effektivt innhold og god PR kanskje bedriftens mest sentrale verktøy for å kommunisere med markedet.

Godt innhold selger bra på nett.

Journalistikk kontra innholdsmarkedsføring

Hvor grensen mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring går kan være noe forvirrende ved første øyekast.

Content marketing skiller seg imidlertid fra reklame ved at sistnevnte i de fleste tilfeller er mer salgsorientert.

Innen journalistikk finnes det en rekke spesielle virkemidler som effektiviserer kommunikasjon via tekst, lyd, video og bilder.

Medier har opparbeidet troverdighet hos mottakerne ved å følge spesifikke journalistiske retningslinjer og idealer.

Content marketing kan – ved å etterligne slikt innhold – overføre troverdigheten til markedsføring.

Content marketing bærer likheter til journalistikk.

Hvorfor er innholdsmarkedsføring effektivt?

Siden journalistikkens troverdighet dras nytte av ved content marketing, vil innholdet ofte oppleves som mer troverdig hos målgruppen.

Dette fordi innholdsmarkedsføringens journalistikk-inspirerte natur gjerne fremstår mindre selgende enn ren reklame.

Content marketing benyttes dessuten ofte på troverdige og respekterte plattformer, og troverdigheten forbrukerne har til disse plattformene smitter i mange tilfeller over på innholdet.

Innholdsmarkedsføring i VG.no vil for eksempel oppleves som troverdig for mange av avisens lesere, siden de allerede har tillitt til denne nettavisen.

Når forbrukerne har tiltro til innholdet og plattformen det publiseres på, er naturligvis sjansen større for at innholdet leses og oppfattes.

Slik kan en merkevare eller bedrift nå ut med ønsket kommunikasjon – enten det handler om å selge et produkt, eller om å skape et spesifikt omdømme.

Innhold bør formes etter målgruppen.

Native annonsering

Blant de mest kjente former for content marketing finner vi native annonsering, eller «native ads» som det heter på engelsk.

Native annonsering fremstår enkelt forklart som ikke-kommersielt innhold ved første øyekast, og glir naturlig inn blant annet redaksjonelt innhold i en avis eller lignende.

Et eksempel er reklame som presenteres som en nyhetslignende sak, gjerne i nyhetsstrømmen til en avis.

Det er viktig å merke seg at annonsen skal være merket som «reklame» eller «annonse», for å ikke villede forbrukerne.

Likevel vil annonsen fremstå mer som en nyhetssak, gjerne ved å bruke lik font og likt design som ekte nyhetssaker.

Native annonsering begrenser seg ikke bare til nettaviser. Markedsføringsteknikken er også populær på sosiale medier som Twitter, LinkedIn og Facebook.

En tweet på Twitter kan for eksempel fremtone seg som brukerens personlige mening om et produkt eller en tjeneste. Ser du litt nærmere på tweeten er den kanskje merket som «reklame».

Dette er en populær markedsføringsteknikk, også blant bloggere og andre influensere som fronter produkter og tjenester.

Ofte får influensere kritikk for å ikke ha merket innholdet tydelig nok som reklame. Det er med andre ord veldig viktig å følge regelverket for innholdsmarkedsføring, ellers kan en i verste fall straffes med bøter.

En influenser kan dele innhold som fremstår som det ikke er reklame, men er nettopp det.

Regelverk for content marketing

Det kan kanskje friste å presentere kommersielt innhold som fullstendig ikke-kommersielt, for å effektivt få mottakerne til å kjøpe produkter og tjenester. Det er imidlertid viktig å forholde seg til lovene som gjelder på dette området.

Ifølge markedsføringslovens tredje paragraf, skal markedsføring presenteres og utformes på en måte som tydeliggjør at innholdet faktisk er markedsføring.

Vær Varsom-plakaten er også tydelig på dette området, og sier at forsøk på å ignorere det klare skillet mellom redaksjonelt innhold og kommersielt innhold skal avvises.

Dette kan enkelt etterfølges ved å merke innhold for content marketing med «annonse» eller «reklame».

Det er ikke meningen å villede forbrukerne, men å presentere innhold som er interessant og fengende – på lik linje med journalistisk innhold og nyhetssaker.

Kanaler slik som Facebook er flott for content marketing.

Content marketing historie

Innholdsmarkedsføring har lang tradisjon i Norge, blant annet i trykte medier som papiraviser.

Allerede på slutten av 1800-tallet benyttet markedsførere media når kommunikasjon skulle spres på en effektiv måte.

Etiske utfordringer og konflikter i forbindelse med slik markedsføring dannet grunnlaget for faglig organisering innad i pressen.

I dag gir sosiale medier markedsførere mange flere muligheter enn tidligere, og praktisk talt alle brukere på nett kan spre innhold.

Den lave terskelen for deling av informasjon innad i digitale nettverk (for eksempel Facebook), har stimulert til stadig økt bruk av content marketing.

Innhold i en bloggpost kan for eksempel deles videre på Twitter og Facebook.

Aviser har vært med oss i en årrekke for å levere innhold.

Hvordan lage innhold for content marketing?

Dersom du ønsker å markedsføre varer eller tjenester ved hjelp av content marketing, er det helt avgjørende å ha tekstinnhold av høy kvalitet.

For at mottakeren skal fatte interesse for teksten, hjelper det ikke å bare ha en lokkende tittel.

Målet ditt er at leseren faktisk skal finne innholdet interessant, og gjerne dele budskapet videre med venner og bekjente.

Du bør også passe på at teksten har god flyt. Dette gjør det lettere for leseren å lese gjennom hele teksten uten stans.

Pass dessuten på at kvaliteten på språket er høy. Ikke ødelegg godt innhold med irriterende skrivefeil eller grammatiske feil – dette vil bare ha en negativ effekt.

Content marketing handler tross alt om interessant innhold med journalistisk preg.

Sørg også for at innholdet du benytter innen content marketing har et tydelig og tilspisset budskap som er tilpasset målgruppen.

Dette bidrar til å gjøre innholdet verdifullt for de som er på jakt etter akkurat den løsningen du kan tilby.

Godt innhold kan bety store inntekter.

Kartlegging av målgruppen

Det kanskje første du bør gjøre – før selve innholdet produseres – er å kartlegge hvem innholdet er laget for.

Skal teksten appellere til ungdom, småbarnsforeldre, single, eldre eller en annen gruppe?

Ved å kjenne målgruppen blir det enklere å tilpasse innholdet, slik at mottakerne finner innholdet interessant og engasjerende.

Det kan være smart å utarbeide og kartlegge «personas» – altså en dybdeprofil av bedriftens typiske kunder.

Finn ut hvilke utfordringer, mål og interesse målgruppen har av ulike produkter og tjenester. Når du gjør et godt forarbeid på dette området, slipper du å gå på en smell der du markedsfører mer eller mindre i blinde.

Husk at det ikke finnes noen magisk oppskrift på markedsføringsinnhold som fenger absolutt alle.

Er du ikke sikker på hva slags utfordringer målgruppen din har, kan du med fordel høre med salgsavdelingen din.

Selgerne har sannsynligvis oversikt over hvilke spørsmål som hyppigst dukker opp blant kundene.

 

Hva ser mottakerne etter?

Forbrukere er sjelden på jakt etter tjenestene eller produktene du tilbyr. Det mottakerne hovedsakelig leter etter, er løsninger på utfordringer de står overfor.

Content marketing handler om å overbevise mottakerne om at merkevaren eller bedriften din har løsningen på akkurat den aktuelle utfordringen.

Du bør klare å overbevise mottakerne om dette uten å måtte ty til prangende reklamer og salgsbudskap.

Dette er nemlig innhold mottakerne i mange tilfeller har lært seg å ignorere. Mange klikker bort reklame av ren vane, mens andre snur seg vekk når det er reklame på TV.

Dette er grunnen til at mange bedrifter beveger seg bort fra tradisjonell reklame, og heller fokuserer på content marketing.

Ved å presentere nyttig og interessant innhold som faktisk er av verdi for mottakerne, greier du å nå fram med budskapet ditt på en mer effektiv måte.

En salgstrakt kan brukes til å definere hvor i kundereisen målgruppen for teksten befinner seg.

Innhold er nøkkelen til suksess

Content marketing er en stor og viktig del av mange bedrifters markedsføringsstrategi. Mange virksomheter investerer faktisk mer enn 50 % av markedsbudsjettet sitt på nettopp tekstinnhold.

Godt innhold har nemlig mange fordeler for bedrifter i dag. Du kan blant annet vise forbrukerne hvordan tjenestene og produktene dine kan løse akkurat deres problemer eller utfordringer.

Skal du for eksempel selge en elektrisk sykkel, kan du ved hjelp av content marketing overbevise mottakerne om at dette er en billig, enkel og miljøvennlig måte å komme seg til og fra jobb på.

Content marketing og tekstinnhold lar deg også tilrettelegge for dialog og diskusjon rundt produktene, tjenestene og merkevaren din.

Når innhold deles i sosiale medier vil for eksempel mange kunne kommentere på innlegget, samt at de får mulighet til å tipse venner og bekjente om produktet.

Godt innhold lar deg også bygge en god relasjon mellom bedriften, interessenter og kunder. Bygg opp et trofast publikum som liker produktene og tjenestene du tilbyr.

Med følgere på sosiale medier har du også et godt grunnlag for videre deling av tekstinnhold på Facebook, LinkedIn og lignende.

Sosiale medier er et flott sted å starte innholdsmarkedsføring.

Hvorfor benytte seg av innholdsmarkedsføring?

Hele poenget med content marketing er å danne lojalitet og merkevarebevissthet rundt bedriftens varer og tjenester, eller en spesifikk merkevare.

Hvis du er bevisst på å dele kvalitetsinnhold på en jevnlig basis, vil bedriften på sikt tiltrekke et definert og tydelig publikum. Slik kan bedriften din bygge langsiktige relasjoner med omverdenen!

Disse relasjonene er ikke til å kimse av. Det har nemlig vist seg at langsiktige relasjoner gir bedriften en målbar og tydelig forretningsverdi.

Som bedriftseier eller markedsfører bør du derfor tenke over at godt tekstinnhold er et nyttig verktøy som bidrar til å gi økt salg, bedre kjennskap til merkevaren din, så vel som et godt forhold til målgruppen din.

Content marketing er også fordelaktig fordi det åpner for å engasjere kunder, prospekter og en rekke andre interessenter i merkevaren din.

Innholdsmarkedsføring byr med andre ord på en lang rekke fordeler for bedriften din. Du bør derfor ikke være i tvil om at velskrevet og interessant tekstinnhold er veien å gå om du vil oppnå suksess.

Skal du gå den ene eller den andre veien med markedsføringen din?

En langsiktig investering

Du kan med fordel la et profesjonelt tekstbyrå ta seg av innholdsproduksjonen i forbindelse med content marketing.

Det er kanskje billigere å skrive innholdet selv, men det er samtidig lett å tråkke feil. Godt innhold er helt avgjørende for at innholdsmarkedsføring skal ha tiltenkt effekt.

Det å lage innhold som virkelig er av betydning for mottakerne er med andre ord en langsiktig investering.

Sjansen for at mottakeren vil handle dine tjenester og produkter øker når teksten har høy kvalitet, da dette bidrar til å overbevise vedkommende.

Husk også at innholdsproduksjon er en omfattende jobb dersom du ikke har erfaring, så du bør sette av mye tid til dette om du skal gjøre det selv.

Profesjonelle tekstforfattere skriver markedsføringstekster raskt og effektivt, slik at du kan få store mengder tekst til content marketing på kort tid.

Content marketing handler om å treffe blink med tanke på målgruppen din.

Vi skriver innhold for content marketing!

Synes du content marketing viker interessant, men er usikker på hvordan du skal sette i gang? Din Tekstforfatter kan hjelpe deg med innholdsmarkedsføring!

Vi kan skilte med dyktige tekstforfattere som har lang erfaring med markedsføringstekster. Vi skriver enkelt og greit innholdet for deg, slik at du kan bruke tiden din på andre viktige ting.

Din Tekstforfatter leverer tekst til bruk innen content marketing av høy kvalitet. Dette innebærer naturligvis at teksten har feilfri grammatikk, god flyt og en gunstig oppbygning.

I tillegg har vi fokus på at selve innholdet skal være bra, og selvfølgelig søkemotoroptimalisert. Vi tar hensyn til din målgruppe, og sørger for at innholdet fenger og engasjerer mottakerne i høyest mulig grad.

Lurer du kanskje på hvordan tjenestene våre fungerer? Da kan du motta 500 ord kostnadsfritt og helt uten noen form for forpliktelser.

Test tjenestene våre, og se med egne øyne at våre tekster innen content marketing lever opp til dine høye forventninger.

Kontakt oss i dag dersom du har spørsmål om innholdsmarkedsføring, eller trenger skrivehjelp!

Motta gratis 500 ord!