CTA på norsk
CTA på norsk kan beskrives som «oppfordring til handling», og er et viktig verktøy for å konvertere besøkende på siden. En CTA kan være nyttig enten du vil oppfordre til kjøp eller registrering!
Dersom bedriften din har en nettside, gjelder det å guide besøkende i retning av bestemte handlinger – enten det er kjøp, registrering, nedlastning eller lignende. Med en CTA på norsk kan du effektivt oppfordre norskspråklige kunder til spesifikke handlinger på siden din.
Vi skal her se nærmere på hva en CTA er, og hvordan du mest mulig effektivt kan bruke dette markedsføringsverktøyet!
Motta gratis 500 ord!
Hva er CTA?
CTA står for Call-to-Action, og benyttes hyppig innen markedsføring. CTA kan på norsk oversettes til «oppfordring til handling», siden du oppfordrer besøkende på nettsiden til å gjøre noe. Helt konkret er en CTA en klikkbar lenke, et bilde eller en knapp som oppfordrer til en handling.
Målet med en CTA er å øke antallet besøkende, leads og konverteringer på bedriftens nettside. CTA-knapper kan følge den besøkende gjennom kjøpsreisen fra registrering på nettsiden til endeling kjøp.
Hvordan bruker du CTA?
En CTA bør plasseres på et hensiktsmessig sted på nettsiden. Den bør være lett å få øye på, og bør helst skille seg fra øvrig tekst på siden.
CTA-en brukes for å konvertere besøkende på nettsiden din, og det er derfor også viktig å plassere rett CTA på rett sted. Ha gjerne ulike CTA-knapper som treffer besøkende på ulike steder i kjøpsreisen. Her er noen eksempler:
- CTA som genererer leads
- CTA på kontaktskjema («Motta gratisprøve», «Send inn» etc.)
- CTA som oppfordrer til å åpne side («Les mer» etc.)
- CTA som oppfordrer til å dele («Del på Facebook» etc.)
- CTA som konverterer lead til kunde («Start gratis prøveperiode», «Motta gratisprøve» etc.)
- CTA som oppfordrer til direkte kjøp («Kjøp her» etc.)
- CTA som oppfordrer til å delta på arrangement («Gratis påmelding» etc.)
En CTA kan med andre ord brukes til en rekke ulike ting. Det er mulig å lage CTA på norsk som er tilpasset kunder i ulike stadier av kjøpsreisen.
Bruk gjerne personlige CTA-er tilpasset den enkelte kunden, basert på data du samler inn om individuelle kunder.
Lag den perfekte CTA-knappen
En CTA bør tilpasses målgruppen for at den skal ha god nok effekt. En CTA på norsk vil for eksempel ikke appellere spesielt godt til engelskspråklige kunder. Tenk også over tonefall, fargebruk og andre visuelle elementer. En ung målgruppe appelleres gjerne av andre ting enn eldre – og så videre.
Den perfekte CTA-knappen er plassert riktig, har tekst som appellerer til målgruppen og er lett synlig på nettsiden.
Har du en norskspråklig målgruppe bør du ha en CTA på norsk. Sørg gjerne for at knappen er plassert høyt oppe i innholdet, og at den er fargesterk (for eksempel med rød bakgrunn).
Det kanskje aller viktigste å tenke på, er at CTA-teksten skal være kortfattet og treffende. En CTA er typisk sett kun på noen få ord, noe som betyr at du bør velge ordene med omhu. Dette kan et tekstbyrå med markedsføringsekspertise hjelpe deg med!
Motta 500 ord gratis nå
En Call-to-Action eller CTA kan på norsk kalles en «oppfordring til handling». En CTA er typisk sett en knapp, lenke eller et bilde som er klikkbart, og som oppfordrer besøkende på nettsiden til å utføre bestemte handlinger.
Med en god CTA på norsk kan du appellere til norskspråklige kunder, og sørge for økt konverteringsrate og flere salg. En CTA kan blant annet bidra til flere registreringer, påmeldinger, nedlastninger, kjøp eller lignende.
Dersom du er usikker på hvordan du kan lage en god CTA som er tilpasset målgruppen din, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg. Vi har lang erfaring på området, og lager konverterende CTA-tekst som appellerer til kundegruppen din.
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!