48 38 14 88 post@dingruppen.no
CTA

CTA

En CTA eller Call-to-Action er en oppfordring til besøkende på bedriftens nettside om å utføre bestemte handlinger. Med riktig CTA-tekst kan du oppnå økt salg og konverteringsrate!

Dersom du besøker nettsiden til store selskaper og organisasjoner vil du stort sett bli møtt av mange ulike CTA-er. En CTA kan blant annet oppfordre besøkende på nettsiden til å fylle ut et skjema, foreta et kjøp eller laste ned innhold.

Vi skal her forklare nærmere hva en CTA er og hvordan du lykkes med dette smarte verktøyet!

Motta gratis 500 ord!

Hva er CTA?

En CTA kan betraktes som den dominerende eller primære lenken, teksten, knappen eller et visuelt element som ber en besøkende på en nettside om å utføre en handling. CTA-en er i de fleste tilfeller klikkbar, og tar den besøkende videre til en landingsside av et slag. 

Du kan plassere en CTA i innlegg på sosiale medier, i blogginnlegg, på bedriftens nettside (for eksempel på forsiden) eller lignende. Målet er å trigge brukeren til å klikke på knappen, og guide vedkommende i retning av ønsket handling.

Populære CTA-er du ofte finner på nettsider er «Kjøp nå», «Last ned nå», «Registrer deg» og lignende. Handlingen fører som regel mot en konvertering. En konvertering kan defineres som en ønsket handling fra en potensiell kunde eller andre besøkende på bedriftens nettside.

Hver gang ønskede handlinger utføres vil konverteringen telles. Dette gir deg en idé om hvorvidt markedsføringen er effektiv eller ikke. Her er noen eksempler på konverteringer en CTA kan føre til: 

  • Registrering
  • Fylle ut skjema
  • Nedlastning
  • Kjøpe produkter eller tjenester
  • Dele innhold
  • Ta kontakt
CTA

Tips til CTA

For at en CTA skal bli mest mulig effektiv og konverterende, finnes det noen smarte tips du kan dra nytte av.

Det er heller ingenting i veien for å være litt kreativ når du lager CTA-en din. Istedenfor å ha CTA-en «Send inn» på kontaktskjemaet ditt, kan du f.eks. bruke «Motta gratisprøve nå». Kom med et godt tilbud til den potensielle kunden.

Her er en samling av tips du kan ta hensyn til når en CTA skal lages:

  • Start CTA-en med et sterkt og oppfordrende verb
  • Bruk ord som vekker entusiasme eller følelser
  • Gi mottakeren en god grunn til å klikke på CTA-en
  • Dra gjerne nytte av besøkendes frykt for å gå glipp av et godt tilbud («FOMO»)
  • Vær kreativ
  • Inkluder gjerne tall i CTA-en

Vi hjelper deg med bedre tekster

En CTA er en oppfordring til de besøkende på en nettside om å utføre en viss handling. CTA-er finner i form av både lenker, knapper, bilder og lignende, og kan bidra til at bedriften oppnår flere konverteringer.

For å lykkes med en CTA bør den være tydelig og tilpasset målgruppen din. Det kan også lønne seg å være kreativ og ta i bruk effektive virkemidler som sterke verb. Dersom du er usikker på hvordan du lager en god CTA, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg.

Vi lager markedsføringstekster for bedrifter, og kan også hjelpe deg med å lage gode oppfordringer til besøkende på siden.

Ta kontakt i dag og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!