Derfor er SEO for finansielle tjenester viktig markedsføring
Når det er snakk om personlig økonomi, har kundene en tendens til å være mer grundige og skeptiske når de utfører undersøkelser. Selskaper i finanssektoren møter derfor et ekstra press for å fremstå som pålitelige og profesjonelle.
Vi skal derfor fortelle deg litt om hvorfor det er så viktig med SEO og hvorfor det er spesielt viktig for bedrifter som opererer innenfor finanssektoren – enten det er med lån, som bank eller som en investeringsplattform.
pexels.com
Hva er SEO for finansielle tjenester?
SEO en viktig digital markedsføringsstrategi for finans- og banksektoren for å hjelpe potensielle kunder med å finne nettsidene sine via søkemotorresultatsider. Med andre ord hjelper SEO for finansselskaper å drive naturlig trafikk til nettstedet for finanstjenester ved å bruke relevante organiske søk. For å gjøre det bra må du tilby nyttig innhold, sørge for at nettstedet ditt er trygt og godt, og tjene verdifulle koblinger fra nettsteder med høy autoritet.
Som leverandør av finansielle tjenester vil du sannsynligvis møte ekstra gransking fra både besøkende og søkemotorer. Du må gå den ekstra milen for å sikre at innholdet ditt er godt nok for både søkemotorer og kunder. Tross alt forventer du at folk skal betro deg formuen deres. For eksempel om en forbruker sjekker forskjellige lån på Matchbanker, så ønsker nok vedkommende fremdeles å ta en titt på banken på egenhånd. For vi er jo litt ekstra forsiktige når det kommer til penger.
Hva er fordelene med SEO for finansielle tjenester?
Finansielle tjenesteleverandører kan tjene mye ved å forbedre sin organiske synlighet på tvers av søkemotorer. Her er noen av få viktige fordeler.
Økt trafikk
Det mest direkte resultatet av en godt utført SEO-strategi er en økning i antallet organiske besøkende til nettstedet ditt. Etter hvert som du rangerer høyere for viktige søkeord, vil flere og flere mennesker se og klikke seg videre til nettstedet ditt for å lese innholdet ditt.
Bedre konverteringer
Jo flere besøkende på nettstedet ditt, jo flere av dem kan du til slutt håpe og konvertere til betalende kunder. SEO har en tendens til å være en av de best konverterende trafikk-kanalene, fordi den er avhengig av å trekke inn aktivt interesserte personer i stedet for å prøve å fange oppmerksomheten deres med betalte annonser.
Forbedret merkevarebygging
Når finansselskapet ditt begynner å dukke opp for flere søk, vil flere bli oppmerksomme på det. Snart vil de assosiere merkevaren din med å være en stor aktør innen finans. Med tiden, hvis innholdet på stedet virkelig leverer det de leter etter, vil du også styrke merkevaretroverdigheten din ved å posisjonere deg selv som en pålitelig ekspert.
Hvilke utfordringer det med SEO innenfor den finansielle sektor?
Når det gjelder SEO, står finansnæringen overfor en rekke forskjellige utfordringer. Her skal vi fortelle deg litt om to av mange utfordringer sektoren står ovenfor.
Stadig mer konkurransedyktig landskap
Veksten innen Fintech- og finanssektoren viser ingen tegn til nedgang. Finansområdet blir også stadig mer fragmentert etter hvert som mange mindre aktører og programvarer kommer inn på markedet. Å få organisk synlighet her krever innhold som er konsekvent enestående og fullt ut tilfredsstiller behovene til en veldefinert målgruppe.
Økt fokus på SEO for generering av potensielle kunder
SEO har også vist seg som en pålitelig kilde til B2B-kundeemner av høy kvalitet. På grunn av dette henvender et økende antall etablerte aktører innen finansielle tjenester seg til SEO for sin leadgenerering. Dette betyr at et gitt selskap i bransjen må jobbe ekstra hardt for å rangere og fange tankene til potensielle kunder. Her er det viktig å jobbe hardt for å skille seg ut fra mengden og for å kapre flest kunder.