Digital historiefortelling
Digital historiefortelling hjelper din bedrift med å fortelle historien deres i digitale medier. Her får bedriften en unik sjanse til å knytte et mer personlig forhold til ansatte, kunder og investorer.
Markedsføring handler i det store og det hele om å fortelle en historie. Allikevel skiller vi markedsføring som en helhet og historiefortelling – ofte kalt storytelling.
Digital historiefortelling er videre en konkret gren av disiplinen, der alt foregår i det digitale landskapet. I denne artikkelen skal vi se nærmere på disiplinen og hvorfor den er viktig for deg.
Motta gratis 500 ord!
Hva er digital historiefortelling?
Digital historiefortelling er en forgreining av markedsføring som handler om å fortelle bedriftens historie gjennom digitale medier. Dette kan være historier om bedriften, ansatte, kunder og mer.
Egentlig finnes det ingen begrensninger for hva en kan lage en digital historie om rundt en bedrift. Mange velger å dokumentere sin reise gjennom såkalt documarketing.
Fordelen med digital historiefortelling, er at innholdet når bredt rimelig raskt. Mange elsker å konsumere innhold, og da spesielt fra de merkevarene som de ellers har et nært forhold til.
Hvordan lage en digital fortelling?
Identifiser først og fremst hvilke gode fortellinger bedriften har tilgjengelig. Kanskje er det en suksesshistorie blant de ansatte? Eller hva med de kundene bedriften jobber med?
Sikre deg at samtlige i bedriften din får komme med innspill til historier. Filtrer ut de beste, og benytt digital historiefortelling for å sikre at disse gode historiene blir spredt for mer eksponering.
Dette vil skape et mer personlig forhold til dine kunder og potensielle kunder. Sjansene er store for at de ønsker å få bedre innsikt i hvordan den daglige driften faktisk foregår.
Digital historiefortelling eksempel
Det finnes mange gode eksempler på digital historiefortelling. For eksempel vil du kunne se dette hos oss i Din Tekstforfatter. Vi har laget vår egen gründerblogg, der vi dokumenterte det første året i drift.
Videre har vi vært aktive i sosiale medier, der vi blant annet har delt vår vekst i organisk trafikk. Det har vært viktig å kommunisere trafikken vi har mottatt fra Google over tid.
Vårt mål med SEO-tekster er tross alt å øke trafikken fra søkemotorene. Når vi så forteller en historie om vår suksess her, viser det våre kunder at vi faktisk selv bruker de strategiene vi selger til kundene.
Vi hjelper deg med historiefortelling
Trenger du hjelp til digital historiefortelling? Som nevnt har Din Tekstforfatter god erfaring med dette. Det gjelder ikke bare fra egen bruk, men også for de kundene vi har jobbet med.
Ta kontakt i dag dersom du trenger hjelp til digital historiefortelling!