Digital kommunikasjon
Digital kommunikasjon er et viktig fokusområde for bedrifter som effektivt ønsker å nå ut med et budskap til målgruppen sin.
Velskrevet innhold og stilig design hjelper nemlig lite dersom bedriften ikke greier å spre budskapet til de riktige personene.
Ved å planlegge digital kommunikasjon gjennom en kommunikasjonsstrategi, kan du nå de rette menneskene gjennom de rette kommunikasjonskanalene.
Vi skal nå se nærmere på ulike digitale kommunikasjonsmetoder, og belyse fordeler med de ulike. Finn ut hvordan din bedrift best kan nå ut til potensielle kunder!
Trenger du hjelp til digital kommunikasjon? Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene hos oss helt gratis!
Motta gratis 500 ord!
Hva er digital kommunikasjon?
Digital kommunikasjon kan beskrives som kommunikasjon som foregår digitalt – det vil si gjennom blogger, nyhetsbrev eller e-post, sosiale medier og diverse fora på nett.
Dette kan sees i motsetning til tradisjonell kommunikasjon, som for eksempel dørsalg eller stands.
Digital kommunikasjon er sentralt innen internettmarkedsføring, og dette benyttes hyppig.
Former for digital kommunikasjon
Når en driver en bedrift er det svært viktig å ha kunnskap om målgruppen sin.
Først når du vet hvem du skal formidle et budskap til, kan du avgjøre hvordan dette best kan gjøres gjennom digital kommunikasjon.
Du bør kjenne til potensielle kunders adferdsmønstre, og vite hvilke plattformer som frekventeres hyppig av målgruppen.
Sosiale medier
I dagens samfunn er nesten «alle» på sosiale medier – enten det er Facebook, LinkedIn, Snapchat, TikTok, Instagram eller Twitter.
De yngste målgruppene er gjerne enklest å nå gjennom Snapchat, TikTok og Instagram, mens litt mer voksne personer lett kan nås gjennom LinkedIn, Twitter og Facebook.
Opprett gjerne en brukerkonto for bedriften i ulike sosiale medier, og publiser engasjerende innhold som målgruppen ønsker å kommentere på eller dele videre med vennene sine.
Dette er en morsom og smart måte å bedrive digital kommunikasjon på! Du kan for eksempel ha konkurranser, der deltakerne kan vinne ved å kommentere og dele innlegget.
E-post
E-post er kanskje den eldste formen for digital kommunikasjon innen markedsføring. Denne kommunikasjonsmetoden benyttes hyppig av mange bedrifter.
Det er for eksempel vanlig å sende ut tilbud og nyhetsbrev via e-post. Dette er en fin måte å kommunisere på, da de aller fleste sjekker e-posten sin med jevne mellomrom.
For å unngå at e-posten du sender ut ikke havner i søppelkurven, gjelder det å ha et lokkende emne og engasjerende innhold.
Pass også på at digital kommunikasjon via e-post ikke overdrives, da dette fort kan oppleves som spam blant forbrukerne.
Blogg
Digital kommunikasjon kan også foregå gjennom en blogg. Mange bedrifter har en egen blogg der de deler spennende og engasjerende innhold som potensielle kunder finner genuint interessant.
Du kan også kommunisere med potensielle kunder ved å skrive et gjesteinnlegg på en allerede veletablert blogg.
Pressemelding
Pressemeldinger er en annen form for digital kommunikasjon. Skriv en interessant pressemelding som kan deles med aviser og medier.
Kryss deretter fingrene for at en redaksjon plukker opp innholdet og deler det med leserne eller seerne sine. Dette kan gi deg god PR!
Vi skriver innhold for deg!
Uansett om du vil bedrive digital kommunikasjon gjennom e-post, sosiale medier, pressemeldinger eller blogger, kan Din Tekstforfatter lage engasjerende tekstinnhold for deg.
Vi skriver både reklametekster, nyhetsbrev, artikler og blogginnlegg som skreddersys for din spesifikke målgruppe!
Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!