48 38 14 88 post@dingruppen.no
Digital markedsføring

Digital markedsføring

Digital markedsføring er nødvendig for de fleste av dagens bedrifter, og sørger for at informasjon om merkevarer, tjenester og produkter effektivt når ut til målgruppen.

Digital markedsføring er et bredt fagområde, om omfatter markedsføring gjennom alt fra sosiale medier til e-post, samt søkemotoroptimalisering.

Vi skal her se nærmere på hva digital markedsføring er, samt viktigheten av å ha en god digital strategi.

Ved å følge disse tipsene er sjansen større for at du lykkes med markedsføring på nett, og at målgruppen din får verdifull informasjon om produkter og tjenester!

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring omfatter ulike former for markedsføring som utføres via elektroniske enheter.

Dette kan være alt fra mobiltelefoner og nettbrett til PC-er, altså enheter de fleste av oss benytter jevnlig.

Selve markedsføringen kan foregå gjennom kanaler som e-post, sosiale medier, annonser på nettsider, eller gjennom søkemotorer som Google.

Bakgrunnen for digital markedsføring

På 1990- og 2000-tallet var det en rivende digital utvikling på verdensbasis, og mange har for eksempel gått fra å lese avis i papirformat til å lese nettaviser på PC, mobil og nettbrett.

Samtidig er det stadig flere som handler varer på nett fremfor å besøke fysiske butikker. Bruken av internett har enkelt forklart gjort varer og tjenester mer tilgjengelig for alle.

Dette har medført at bedrifter har måttet endre markedsføringsmetode, og sikte etter målgruppene sine via digitale medier.

Før den digitale revolusjonen var det gjerne fokus på reklameplakater og trykte annonser i papiraviser, eller brosjyrer som ble sendt direkte i postkassen til målgruppen.

I dag er dette i stor grad byttet ut med digital markedsføring. 

I dag er mer enn 3,4 millioner nordmenn å finne på sosiale medier som Facebook, og det sier derfor seg selv at dette bør utnyttes når varer og tjenester skal markedsføres.

Har du kunder på bedriftsmarkedet kan LinkedIn være minst like nyttig. Her finnes det mer enn 1,1 millioner norske brukere, inkludert 76 % av bedriftenes beslutningstakere. 

Ved hjelp av digital markedsføring har du med andre ord mulighet til å nå nesten hvem som helst – hvor som helst og når som helst!

Enten du fokuserer på B2B-markedsføring eller kunder på privatmarkedet, finnes det en rekke spennende muligheter for markedsføring.

Former for digital markedsføring

Former for digital markedsføring

Markedsføring på nett byr på mange muligheter, og det finnes derfor mange former for digital markedsføring. Det er for eksempel vanlig å benytte seg av søkemotoroptimalisering (SEO), markedsføring i sosiale medier, søkemotormarkedsføring (SEM), content marketing, og influenser-markedsføring via blogger og lignende.

Selv om digital markedsføring kanskje først og fremst forbindes med markedsføring på internett (via e-post, nettsider og søkemotorer), finnes det også digital markedsføring utenfor nettet.

Eksempler på dette er markedsføring via MMS, SMS, TV og telefon. En mer presis beskrivelse for markedsføring via internett blir derfor «online markedsføring».

  • Sosiale medier (Facebook, Twitter, Snapchat, LinkedIn, Instagram…)
  • Blogger
  • Søkemotorer
  • E-post
  • SMS
  • MMS
  • TV
  • Telefon
Spesifisering av målgrupper

Enklere å nå spesifikke målgrupper

En av de største fordelene med digital markedsføring, er at du lettere kan rette markedsføringsinnholdet mot smale målgrupper som ellers er vanskelige å nå.

Ved å segmentere markedet kan du nå akkurat de menneskene som bør være interesserte i produktene og tjenestene du tilbyr. 

Gjennom Facebook er det mange bedrifter som benytter seg av «lasermarkedsføring», noe som betyr at du retter budskapet ditt direkte mot snevre målgrupper som er spesielt interesserte i å kjøpe bedriftens varer og tjenester.

Digital markedsføring tillater deg å begrense målrettingen av annonsene basert på både geografi, demografi og psykografi.

Geografi

Det første laget med segmentering bør være å snevre inn målrettede annonser på Facebook til et visst geografisk område.

Driver du for eksempel en frisørsalong bør markedsføringen rettes mot dem som bor innenfor en viss radius.

Kundene dine finnes neppe i India, USA eller Belgia. Tenk også på hvilket språk du benytter – mottakeren skal forstå innholdet. 

Demografi

Digital markedsføring gjennom kanaler som Facebook kan også segmenteres etter demografi.

Husk at det er nærmest umulig å markedsføre et budskap som treffer «alle».

Til og med et så universalt produkt som tannkrem blir oftere kjøpt av voksne kvinner, enn av yngre eller menn.

Facebook tillater deg å markedsføre produkter og tjenester mot enten kvinner eller menn, eventuelt begge deler.

I tillegg kan du enkelt velge hvilke aldersgrupper du ønsker å rette innholdet mot. Du kan for eksempel markedsføre barnemat-produkter mot foreldre med barn i visse aldersgrupper. Dette gjør digital markedsføring svært effektivt! 

Psykografi

En av de største fordelene ved å annonsere via Facebook, er at du også kan segmentere etter mottakernes adferd og interesser. Skal du for eksempel selge fôr til hest, er det mulig å rette annonsen din mot dem som har interesse for nettopp hest.

På Facebook er det mange som «liker» spesifikke sider, enten det er varemerker, filmer eller konsepter.

Facebook baserer også interessesegmentet på hva forbrukerne tidligere har klikket seg inn på, eller innhold disse personene har respondert på.

Dette gjør det mulig å finne ut hva slags interesser mottakerne har, på en pålitelig og presis måte.

Skal du selge sminkeprodukter kan det for eksempel være lurt å rette annonsen din mot personer som følger med på rosablogger, eller dem som liker sminke-videoer.

Toveiskommunikasjon

Åpner for toveiskommunikasjon

En annen fordel med digital markedsføring er at det muliggjør kommunikasjon i begge retninger.

Med tradisjonell markedsføring, for eksempel utsendelse av brosjyrer i postkassen til mottakerne, er det ikke mulig å få tilbakemelding i sanntid fra forbrukerne.

Denne formen for enveiskommunikasjon gjør det vanskeligere å se om markedsføringen har effekt.

Med digital markedsføring kan du få respons fra forbrukerne i sanntid, slik at du lettere kan se om markedsføringsmetoden har ønsket effekt.

Har du for eksempel postet et innlegg på Facebook der du reklamerer for et produkt eller en tjeneste, kan de som ser innlegget legge igjen kommentarer i kommentarfeltet.

Hvem passer markedsføring på nett for?

Digital markedsføring er aktuelt for de aller fleste bedrifter. Dersom bedriften din ikke har en egen nettside, er sjansen stor for at den i det minste er på Facebook eller andre sosiale medier.

Digital markedsføring og innhold på nett er nå så vanlig at forbrukerne nærmest forventer å finne informasjonen de er ute etter online.

Ønsker du at bedriften din skal holde tritt med markedet, er det med andre ord nødvendig å benytte digital markedsføring.

Heldigvis byr digital markedsføring på svært mange muligheter, noe som betyr at du kan markedsføre produkter og tjenester uavhengig om budsjettet ditt er stort eller lite.

En digital strategi løfter deg opp

Ha en digital strategi!

En digital strategi er smart å ha dersom bedriften din planlegger digital markedsføring.

Med en digital strategi vil du få god oversikt over hvilke tiltak og oppgaver som må utføres for å nå bedriftens digitale målsettinger.

Strategien din sier blant annet noe om hvordan virksomheten din kan tilpasses kundens adferdsmønster på internett. 

En digital strategi kan også inneholder informasjon om hvor stort budsjett bedriften din har øremerket digital markedsføring.

Husk at Google-annonser kan koste flesk, men at det finnes mange rimelige alternativer. Digital markedsføring i form av bloggposter trenger for eksempel ikke å koste så mye.

Fordelen med å ha en digital strategi for digital markedsføring, er at du også kan måle de ulike tiltakenes effekt.

Dette kan for eksempel gjøres med Google Analytics, og gjør det enklere å endre på din markedsføringsstrategi etter hvert som resultatene viser seg. Her er noen av punktene en digital strategi bør inneholde;

  • Målsettinger
  • Tiltak for å nå mål
  • Visjoner og forventninger
  • Nøkkeltall og budsjett
  • Ansvarsfordeling 

En god digital strategi gjør det mulig å enklere nå målgruppen, og du vil også kunne konvertere leads til faktiske kunder.

Strategien kan hjelpe deg med innsamling av nyttig informasjon om leads og kunder, slik at du får bedre oversikt over markedet.

Søkemotoroptimalisering er viktig

Søkemotoroptimalisering

En av de mest populære formene for digital markedsføring, er å lage kvalitetsinnhold som er søkemotoroptimalisert.

Dette betyr at innholdet du publiserer er laget for å rangere høyest mulig i Googles treffliste.

Når noen googler visse søkeord, vil med andre ord ditt innhold kunne være blant de første treffene som presenteres for brukeren i Google. 

De fleste av oss klikker på de øverste treffene i trefflisten, og tar oss sjelden tid til å bla videre til side to eller tre.

Derfor er det helt essensielt for bedriften din å ha SEO-innhold. Dette kan oppnås ved hjelp av en rekke metoder, som å anvende metabeskrivelser, titler, unikt tekstinnhold og bildetekster. I tillegg bør du anvende relevante søkeord. 

Søkeord bør flettes inn i innholdet på en mest mulig naturlig måte. Inkluder søkeord både i metabeskrivelse, tittel, overskrifter, underoverskrifter og i selve teksten.

Du skal ikke overdrive bruken av søkeord, men inkluder det gjerne i opptil 75 % av tekstens overskrifter.

Søkemotoroptimalisering er genialt for bedrifter som vil satse på digital markedsføring.

Ved å ha unikt SEO-innhold vil flere kunder finne produktene og tjenestene dine på nett, noe som igjen vil kunne føre til økt salg.

Dette er en organisk måte å havne høyere i søkemotorens treffliste på, og er langt billigere enn å betale Google for annonseplass. 

Fokuser på din egen nettside

Det er lett å glemme mulighetene bedriften din har gjennom sin egen nettside. Ved å publisere søkemotoroptimalisert innhold på siden din, øker sjansen for at siden når ut til målgruppen.

SEO-innhold kan for eksempel publiseres på bedriftens egne blogg, som gjerne er å finne på selve nettsiden.

En blogg på nettsiden er ikke bare SEO-vennlig. Bloggen vil også kunne by på engasjerende innhold som genererer leads.

Det sies at å blogge kun et par ganger i måneden kan bidra til at bedriften får hele 70 % flere leads enn ellers.

Derfor bør du fokusere på å ha en blogg med interessant innhold som fenger målgruppen din.

Husk at engasjerende innhold også kan deles videre av målgruppen din på sosiale medier. Slik kan innholdet nå enda flere – og ballen begynner å rulle.

Skriv spennende og interessante bloggposter der du gjerne fletter inn fordelene ved å anvende produktene og tjenestene bedriften tilbyr.

Husk at nettsiden er din bedrifts ansikt utad, og at den derfor bør være selve fundamentet for all digital markedsføring du utfører.

En nettside bør – i tillegg til å ha søkemotoroptimalisert innhold – være responsiv og SSL-sertifisert. Google favoriserer nemlig sikre nettsider som er tilgjengelige på alle plattformer.

En responsiv nettside skalerer seg automatisk til ulike skjermstørrelser. Skal du bedrive digital markedsføring, er det naturligvis en fordel at innholdet kan sees både via mobiltelefon, nettbrett, laptop og desktop.

Har du for eksempel en WordPress-nettside, vil innholdet være lett tilgjengelig fra alle enheter.

Nyhetsbrev og e-post

Nyhetsbrev og e-post

Skal bedriften din satse på digital markedsføring er også nyhetsbrev via e-post et smart tiltak.

Har du for eksempel et godt tilbud på varer og tjenester, kan du la forbrukerne få øynene opp for dette ved å sende e-poster direkte til innboksen deres.

Her må du naturligvis ha en e-postliste med potensielle kunders e-postadresser på forhånd. 

Det sies dessuten at nyhetsbrev og markedsføring via e-post er verktøyet med høyest grad av ROI (return on investment).

Du har med andre ord gode muligheter for å selge produkter og tjenester ved å markedsføre dem via e-post.

Få gjerne hjelp av et profesjonelt tekstbyrå med erfaring innen markedsføring dersom du er usikker på hvordan et nyhetsbrev bør se ut. 

Trenger du innhold for digital markedsføring?

Uansett om du planlegger digital markedsføring gjennom e-post, sosiale medier, blogger, Google eller SMS, er det viktig at du har engasjerende og målrettet innhold.

Dette kan være utfordrende å lage, spesielt om du ikke har mye erfaring med å skrive markedsføringsinnhold fra før.

Din Tekstforfatter skriver innhold for digital markedsføring, og hjelper deg gjerne med dine tekster!

Vi sørger for å skrive reklametekster, nyhetsbrev, blogginnlegg og annet innhold av høy kvalitet.

En tekst av høy kvalitet skal ikke bare ha god flyt, være fri for skrivefeil og grammatiske feil – den skal også ha innhold målgruppen finner interessant.

Digital markedsføring handler i stor grad om å treffe riktig målgruppe gjennom riktig kanal, og dette kan vi hjelpe deg med.

Ved å skrive innhold som fanger mottakerens oppmerksomhet, sørger vi for at flest mulig får øynene opp for dine tjenester og produkter.

Kontakt oss i dag hvis du har behov for kvalitetsinnhold for digital markedsføring!

Motta gratis 500 ord!