48 38 14 88 post@dingruppen.no
Telefonsalg er et eksempel på direkte markedsføring.

Direkte markedsføring

Direkte markedsføring kjennetegnes av at det er direkte kontakt mellom markedsfører og kjøper.

Dette kan være en effektiv måte å kommunisere med kunden på, og kan bidra til å skape en god relasjon med forbrukerne.

Vi skal nå se nærmere på ulike former for direkte markedsføring, og forklare hvordan de fungerer i praksis.

Motta gratis 500 ord!

Hva er direkte markedsføring?

Direkte markedsføring er en vanlig markedsføringsmetode som har blitt hyppig brukt gjennom flere årtier her til lands.

Så lenge markedsføringen foregår via direkte kontakt mellom deg som selger og potensielle kjøpere, kan det betegnes som direkte markedsføring.

Vi definere direkte markedsføring som direkte og målrettet kommunikasjon med spesifikke, individuelle mottakere, der målet er å få rask respons.

Noen betegner dette som en mer «aggressiv» form for markedsføring, for eksempel sammenlignet med content marketing.

De vanligste formene for direkte markedsføring er som følger:

 

  • Telefonsalg
  • SMS
  • E-post (direktereklame / direct mail (DM))
  • Postordresalg basert på kataloger og kuponger
E-post og nyhetsbrev brukes hyppig i direkte markedsføring.

Direkte markedsføring i den moderne verden

Direkte markedsføring kan kanskje virke noe utdatert, da svært mye av dagens markedsføring foregår på sosiale medier, i søkemotorer og via blogger.

De nyeste plattformene for direkte markedsføring er imidlertid elektroniske. E-handel eller netthandel er eksempler på markedsføringsmetoder der direkte markedsføring gjøres via internett.

Selv adressert direktereklame via telefonsalg, postale utsendelser eller e-post er annerledes i dag enn det var for noen tiår siden.

Det er for eksempel vanlig at treffsikkerheten økes ved at adressater plukkes ut fra registre i større online databaser, noe som gjør det mulig å treffe spesifikke målgrupper.

Du bør treffe midt i blink når det gjelder din målgruppe.

Slik blir direkte markedsføring vellykket

Dersom bedriften din planlegger å nå ut til kundemassen ved hjelp av direkte markedsføring, bør du først og fremst ha god kjennskap til målgruppen.

Ved å vite hvem du skal kommunisere med, blir det lettere å lage innhold som overbeviser potensielle kunder.

Kommunikasjon til den eldre garde vil for eksempel formidles på en annerledes måte enn et budskap som skal formidles til yngre mennesker.

Både språk, bruk av visuelle virkemidler og kommunikasjonskanal vil kunne variere basert på målgruppen.

 

  • Kommuniser på en måte som engasjerer målgruppen
  • Kommuniser via riktig kanal
Nyhetsbrev er i grunn bare en moderne form for reklamepost.

IKEA sitt strålende eksempel

Den velkjente IKEA-katalogen er et typisk eksempel på direkte markedsføring. Denne katalogen blir levert direkte i postkassen til husholdninger verden rundt.

Direkte markedsføring via kataloger gir mottakerne tid til å se gjennom produktene før de eventuelt handler.

Muligheten til å se gjennom varene i kataloger er en ypperlig markedsføringsmetode for IKEA, siden mottakerne får tid til å ta mål, finne interiør som matcher resten av interiøret – og lignende.

Det samme gjelder klesbutikker som benytter seg av direkte markedsføring via kataloger. Kundene får her tid til å finne ønsket farge på klærne, ta mål og lignende.

Direkte markedsføring av klær og møbler over telefon ville kanskje ikke fungert like bra. Det ville vært stressende for kunden å måtte ta en raskt beslutning over telefon.

Dette viser viktigheten av å velge riktig kommunikasjonskanal for direkte markedsføring til målgruppen sin.

Du kan i dag kommunisere i mange kanaler!

Trenger du hjelp med markedsføring?

Din Tekstforfatter hjelper bedrifter med direkte markedsføring.

Vi skriver tekstinnhold som engasjerer og interesserer målgruppen din, for eksempel til kataloger eller direktemeldinger.

Kontakt oss i dag, og motta de første 500 ordene helt gratis!

Motta gratis 500 ord!