Direkte salg
Direkte salg og markedsføring handler om å selge varer og tjenester gjennom direkte kundekontakt.
Dette gir bedrifter mulighet til å markedsføre merkevaren sin på en enkel og effektiv måte, så fremt kommunikasjonen er optimal.
Vi skal nå se litt nærmere på hvordan direkte salg foregår!
Hva er direkte salg?
Direkte salg er en markedsføringsmetode der bedrifter oppsøker direkte kontakt med kunden.
Selgeren oppsøker med andre ord kunden. Dette kan for eksempel foregå gjennom telefonsalg, dørsalg eller møter.
Direkte salg foregår i de fleste tilfeller utenfor faste utsalgssteder, og kan sånn sett være et greit alternativ for nettbutikker.
- Telefonsalg
- Dørsalg
- Homeparties
Hvordan lykkes med direkte salg?
Det viktigste en bedrift kan gjøre for å lykkes med direkte salg, er å ha en god markedsføringsstrategi.
Finn for eksempel ut hvem målgruppen til bedriften er, da dette gjør det mulig å gjennomføre direkte salg på en mer målrettet måte.
Ved hjelp av databaser er det mulig å finne adresser og telefonnumre tilhørende personer som passer til bedriftens kundeprofil.
Ved å gjennomføre direkte salg til mennesker som kan tenkes å ha behov for varene og tjenestene du selger, vil sjansen for suksess øke betraktelig.
Noen bedrifter som driver med oppsøkende og direkte salg finner kunder på en mer tilfeldig basis.
Et eksempel på dette er dørselgere som ringer på alle dørene i et nabolag. Dette vil som regel føre til mange avslag og dører som smelles igjen.
Fordeler med direkte salg
Direkte salg har sine fordeler. Dersom det er snakk om homeparties eller dørsalg, vil for eksempel kundene kunne prøve og se på produktene før de kjøper dem.
Forbrukerne får også mulighet til å spørre selgeren direkte dersom de har noen spørsmål, og vil da få umiddelbart svar.
Direkte salg kan også føre til at produktene som selges er billigere, noe som kan forklares med at bedriften typisk sett ikke har noe utsalgssted og leiekostnader.
Forbrukerne har dessuten angrerett, på lik linje med andre kjøpsformer.
Ulemper
Det finnes også noen ulemper ved direkte salg. For det første kan salgsmetoden oppfattes som aggressiv og påtrengende for forbrukeren.
Pass derfor på å ikke gi forbrukeren inntrykk av at vedkommende må kjøpe noe.
Direkte salg er også en mer tidkrevende markedsføringsmetode, spesielt om vi sammenligner med markedsføring på nett.
Slik får du et godt utgangspunkt
Planlegger du å arbeide med direkte salg? Da bør du ha en god salgspitch. Dette kan et tekstbyrå hjelpe deg med å lage.
Et tekstbyrå kan også hjelpe deg med annen markedsføring, for eksempel å skrive e-poster som kan sendes direkte til kunder.
Et tekstbyrå med kompetanse innen markedsføring vet hvordan du kan lykkes med direkte salg, og kan hjelpe deg med å ta i bruk effektive virkemidler som øker sjansen for salg.
Trenger du hjelp?
Dersom du ønsker hjelp med direkte salg eller annen markedsføring, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg.
Vi lager alt fra nyhetsbrev og annonser, til SEO-artikler og lignende. Vi hjelper din bedrift å bli sett, og vi skreddersyr alt innhold slik at det treffer målgruppen din.
Kontakt oss i dag hvis du ønsker å motta en gratis prøvetekst på 500 ord! Alt du trenger å gjøre, er å fylle ut skjemaet nedenfor!