48 38 14 88 post@dingruppen.no
E-bok er nyttig å benytte seg av

E-bok

E-bok er kanskje den beste kilden til underholdning og informasjonsinnhenting for den moderne mediebruker.

Har du en forfatter i magen, og planlegger å gi ut en e-bok? Da har du en morsom, men samtidig krevende prosess foran deg.

Heldigvis kan vi skrive din e-bok for deg, slik at du kan konsentrere deg om publikasjon og markedsføring av boken!

Hva er en e-bok?

En e-bok er enkelt forklart et digitalt medium, og tilsvarer på mange måter den tradisjonelle, fysiske boken.

Den største forskjellen er at en e-bok kan leses på plattformer som nettbrett, mobiler og PC-er, samt lesebrett som for eksempel PocketBook, Kobo og Kindle.

En e-bok kan enten lastes ned eller nytes direkte i nettleseren, avhengig av hvilken plattform som benyttes.

En elektronisk bok kan i mange tilfeller være en gammel bok som allerede finnes i papirutgave. Det finnes imidlertid også e-bøker som ikke har noen trykt ekvivalent, noe som betyr at de kun er lansert digitalt.

En e-bok er både praktisk og brukervennlig, og er perfekt for alle lesehester på farten.

Hvordan skrive e-bok?

Dersom du planlegger å gi ut en e-bok, er både tekst, design og utforming viktige elementer å tenke på.

Det er imidlertid teksten som er e-bokens hovedingrediens. Uten tekst av god kvalitet vil ikke din e-bok fange oppmerksomheten til leserne.

Du risikerer tvert imot at bedriften eller navnet ditt havner i dårlig lys, dersom innholdet ikke prioriteres.

En velskrevet e-bok kjennetegnes av de samme elementene som en hvilken som helst annen bok.

Hvordan din e-bok bør bygges opp, avhenger av både sjanger og tema. Det som er felles for alle velskrevne e-bøker, er imidlertid et godt språk uten grammatiske feil eller skrivefeil. I tillegg er det viktig at språket har god flyt.

En e-bok bør også ha et ukomplisert og lettlest språk, slik at så mange som mulig kan få glede av publikasjonen.

Kompliserte ord og interne sjargonger vil ikke fange oppmerksomheten til allmennheten, og kan i verste fall virke avskrekkende.

Sørg for å ha lettleste setninger og et forståelig språk – så er du langt på vei.

Skal du gi ut en e-bok bør du også vurdere muligheten for å inkludere lenker. En bedrift som gir ut en bok om et spesielt produkt eller tjeneste, kan med fordel inkludere lenker til disse i boken.

Det er likevel viktig å ikke overdrive dette, da boken fort kan fremstå som ren reklame. Inkluder lenker der det er naturlig at leseren vil ønske mer informasjon.

Tema og målgruppe

Før du begynner å skrive en e-bok, er det smart å lage et tankekart. Finn ut hvem leseren din er. Å kartlegge målgruppen vil gjøre det lettere å skrive selve innholdet.

Da vet du nemlig mer om hva leseren ønsker å lese om, enten det er en roman eller en faktabok om et produkt. Bokens tema bør være tilpasset målgruppen best mulig.

Er for eksempel målgruppen barn eller ungdom, kan din e-bok med fordel ha et enkelt og lettlest språk med enkle formuleringer.

Temaet bør da vinkles slik at det fenger barn og unge. Handler barneboken om matematikk, bør du kanskje bruke epler og appelsiner istedenfor tall – for å sette det litt på spissen.

Gode fordeler med E-bøker på nett

Fordeler med e-bøker

Det finnes mange fordeler ved å velge e-bøker fremfor tradisjonelle bøker trykt på papir. Først og fremst er det et mer miljøvennlig alternativ, da det ikke trengs mengder av papir for å trykke boken.

En tradisjonell bok utgis gjerne i svært mange eksemplarer, og hver av disse papirbøkene leses ofte kun én gang av forbrukerne som kjøper dem.

Det er naturligvis en viss klimabelastning knyttet til produksjon av elektroniske duppedingser som nettbrett og mobiler også, men fordelen er at disse enhetene kan brukes i mange år. Leser du mange bøker, kan derfor e-bøker gi deg et mindre klimaavtrykk.

Tenker du på miljøet, er nok en e-bok et godt alternativ til den tradisjonelle boken.

En annen fordel med e-bøker, er at du slipper å bære på vekten av vanlige trykte bøker i sekken eller bagasjen.

Skal du for eksempel reise på ferie, kan du spare mange kilo bagasje ved å ta med et nettbrett istedenfor fysiske bøker.

E-bøker kan nytes når og hvor som helst! Husk at e-bøker kan lastes ned, så du er heller ikke avhengig av internett for å kunne lese.

Andre fordeler som kan oppleves om du velger e-bok-formatet, er at e-bøker gjør det enklere å søke etter fraser eller ord.

Kanskje du vil undersøke noe du leste tidligere i boken litt nærmere? Da kan du enkelt navigere deg fram til dette – uten å måtte bla side opp og side ned.

Det er dessuten mer økonomisk å lese e-bøker i mange tilfeller. Dette skyldes blant annet at du slipper å betale for papir, blekk og omslag.

Disse kostnadene er med på å øke prisen på fysiske bøker du finner i butikken. Du slipper også å betale fraktkostnader for eventuell frakt, eller å dra hele veien til en bokhandler for å kjøpe boken.

Tilpasset den moderne forbruker

En e-bok er på mange måter tilpasset dagens moderne forbrukere. En e-bok kan, i motsetning til tradisjonelle bøker, ha lenker inkludert i teksten.

Dette muliggjør enkel navigering til nyttig informasjon mens du leser. E-bøker kan også inneholde lydfiler, noe som kan gjøre leserens opplevelse ekstra minneverdig.

I dagens moderne samfunn er folk på farten fra morgen til kveld, og da er det også mer praktisk å kunne finne fram mobiltelefonen fra lomma når en ønsker å lese en bok.

Å drasse på en tykk bok er ikke like fleksibelt og lettvint i en travel hverdag. Dersom du sverger til e-bøker, kan du i prinsippet ha med deg tusenvis av bøker hvor enn du går!

Hvem lager e-bøker?

Det er lett å tenke at det kun er kjente romanforfattere og novelleforfattere som gir ut e-bøker. En e-bok kan imidlertid gis ut av hvem som helst, da publisering er lettere enn noensinne.

Selvpublisering gjør at både hobbyskribenter og profesjonelle forfattere kan dele e-bøkene sine raskt og effektivt med omverdenen.

Mange bedrifter ønsker også å lansere e-bøker. Dette gjøres gjerne for å dele informativt innhold med potensielle eller allerede eksisterende kunder.

Da bør teksten overveies nøye, slik at e-boken ikke fremstår som amatørmessig eller useriøs. Her er innhold av høy kvalitet helt avgjørende for at bedriften skal kunne ivareta navn og rykte.

I prinsippet trenger du heller ikke å være ekspert på skriving for å kunne gi ut en egen e-bok. Du kan nemlig få mye drahjelp av et profesjonelt tekstbyrå som skriver teksten for deg.

Det eneste du trenger å gjøre er å dele idéen og informere om hvem målgruppen skal være. Deretter får du teksten klar til publisering. Enklere blir det knapt!

Det er flere fordeler med e-bøker

Hvordan publisere e-bok?

Visste du at du med noen få tastetrykk kan lansere din helt egne e-bok? Plattformer som ebok.no gjør det enklere enn noensinne å publisere eget tekstinnhold.

Når en e-bok skal publiseres finnes det hovedsakelig to muligheter å velge mellom; selvpublisering og publisering gjennom forlag. Vi skal nå se nærmere på de to.

Selvpublisering

Veien via et forlag kan ofte være lang og komplisert, og det er i tillegg ikke sikkert forlagsredaktøren liker idéen din. Heldigvis kan du gi ut din e-bok på egen hånd, takket være såkalte selvpubliseringstjenester.

Selvpublisering av e-bok går ut på at du skriver boken din i EPUB-format. EPUB er en åpen og fri standard for e-bøker, og kjennetegnes av filendelsen .epub.

Fordelen med EPUB-formatet er at din e-bok blir tilpasset både lesebrett, mobil, PC og nettbrett takket være justerbar skriftstørrelse og flytende spaltebredde.

Så snart du er fornøyd med teksten, kan den lastes opp i en app eller på en nettside for e-bøker, som for eksempel ebok.no.

Når e-boken er lastet opp, vil du selv kunne bestemme bokens endelige pris. Her er det lurt å legge seg på et prisnivå som hverken er skremmende høyt eller pinlig lavt.

Sammenlign gjerne med andre lignende e-bøker. Når din e-bok er lastet opp, vil den være tilgjengelig for kjøp på lik linje med alle andre e-bøker på markedet.

På enkelte av plattformene for selvpublisering kan du finne funksjoner for promotering og deling av din e-bok.

Dette gjør det lettere for deg å markedsføre din e-bok, spesielt hvis du har en veldefinert målgruppe.

Husk at plattformen du benytter deg av når du publiserer boken din selv, ofte krever en liten prosentandel av eventuelle salgsinntekter.

Publisering gjennom forlag

Dersom du ønsker å publisere dine e-bøker gjennom et forlag, må du først og fremst kontakte det aktuelle forlaget og dele en prosjektbeskrivelse.

Denne trenger ikke å være hverken fullstendig, lang eller veldokumentert. Det viktigste er at forlaget kan danne seg et inntrykk av idéen din.

En prosjektbeskrivelse bør inneholde informasjon om din e-bok sin tittel, temainndeling, målgruppe, sjanger og lignende.

I tillegg kan du med fordel informere forlaget om eventuell faglig bakgrunn du besitter, og fortelle dem om hvor lang tid ferdigstilling av boken vil ta (sånn omtrentlig). Sjekk også om det finnes lignende bøker på markedet fra før!

Finner forlaget din idé interessant, vil du bli kontaktet av en forlagsredaktør for videre planlegging av din e-bok.

Sammen vil dere blant annet avtale arbeidsmetode, bruk av ressurser og deadline. Du blir sannsynligvis også bedt om å levere et prøvekapittel, dersom dette ikke ble levert sammen med prosjektbeskrivelsen.

Dersom du allerede er godt i gang med skrivingen, kan hele manusutkastet leveres. Din forlagsredaktør vil da ta utgangspunkt i manusutkastet eller prøvekapittelet, og vurdere om din e-bok er noe som bør satses på.

Vær forberedt på avslag, da det kun er de færreste som slipper gjennom nåløyet. Derfor anbefaler vi å optimalisere teksten mest mulig på forhånd.

Korrektur av din e-bok

En e-bok bør aldri publiseres før den har gjennomgått korrekturlesning. Selv den mest drevne tekstforfatter kan slippe gjennom et par skrivefeil, og derfor er det lurt å la noen andre gå over teksten før den sendes videre.

Språkvask og korrekturlesning av e-bøker kan være utfordrende om du ikke jobber med språk til daglig.

Derfor bør du la et profesjonelt tekstbyrå ta seg av korrekturlesningen, slik at du er sikker på at resultatet blir best mulig.

Da slipper du å bekymre deg for at pinlige skrivefeil kommer med i publikasjonen, noe som kan sette din e-bok i et dårlig lys. En velskrevet e-bok vil dessuten være lettere for leserne å fordøye.

Det er mange vanlige skrivefeil blant nordmenn – til og med blant dem som i utgangspunktet er flinke til å skrive.

Uansett hvor selvsikker du er på at teksten din er bra nok, bør du derfor la andre gå gjennom teksten din før boken eventuelt publiseres.

Aller helst bør du la et tekstbyrå med kunnskap om norsk rettskrivning ta seg av denne intrikate jobben.

En mann og en dame som ser på innhold sammen

Vi hjelper deg å skrive e-bok!

Dersom du planlegger å gi ut en e-bok – eller en vanlig bok for den saks skyld – og ikke helt vet hvor du skal begynne, finnes det heldigvis hjelp å få.

Din Tekstforfatter har lang erfaring med utforming av tekster i alle sjangre, og kan derfor hjelpe deg med din e-bok uavhengig av tema eller fagfelt.

Med vår hjelp kan din e-bok bli den suksessen du alltid har drømt om. Våre tekstforfattere vet hvordan de skal skrive tekster som appellerer til akkurat din målgruppe, enten det er bedrifter eller privatpersoner.

Slik kan du være sikker på at e-boken din fenger mottakerne, og samtidig vite at teksten har høy kvalitet.

Våre tekstforfattere fokuserer på å lage tekster til e-bok av beste kvalitet, noe som blant annet inkluderer god flyt i teksten.

I tillegg passer vi på at teksten er fri for skrivefeil eller grammatiske feil. På toppen av alt dette er selvfølgelig selve innholdet et viktig fokusområde. Teksten skal være både interessant og engasjerende for leseren.

Dersom du ønsker å teste tjenestene våre før du får hjelp med din e-bok, kan du få en gratis prøvetekst på 500 ord.

Da vil du kunne se hva vi mener med utmerket kvalitet, helt uforpliktende. Vi kan hjelpe deg både med selve skrivingen og korrekturlesning.

Kontakt oss i dag for mer informasjon om hvordan vi kan gjøre din e-bok til en suksess!

 

Motta gratis 500 ord!