E-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring er å regne som en av de beste metodene for å markedsføre seg på nett i dag. Det er tross alt verktøy der ute som lar deg sette opp nyhetsbrev på egenhånd, samt at du kan sende e-postene helt gratis.
Naturligvis er det derimot en jobb knyttet til det å samle inn e-poster også. Enten du allerede har en e-postliste, eller skal starte helt fra scratch, vil denne artikkelen hjelpe deg. Vi tar deg gjennom e-postmarkedsføring en gang for alle!
PS: Ønsker du hjelp til e-postmarkedsføring? Fyll ut skjemaet nedenfor og motta hjelp fra oss!
Hjelp til e-postmarkedsføring!
E-postadresser i Norge
Ved oppstart av e-postmarkedsføring, er det beste tipset vi kan gi deg å lese reglementet. Det er nemlig ikke bare fritt frem å sende e-post til hvem du vil. Markedsføringsloven §15 er klar:
Du skal ikke bedrive e-postmarkedsføring mot privatpersoner uten deres samtykke. Ulovlig markedsføring vil skade din bedrift langsiktig.
I praksis betyr dette at du ikke skal sende et nyhetsbrev til en e-postadresse slik som hans@selskap.no, uten Hans samtykke. Sender du derimot samme nyhetsbrev til kontakt@selskap.no, er det fritt frem.
Sørg for å holde en oversikt over mailadresser du har. Skal du virkelig lykkes med e-postmarkedsføring, vil de e-postene du samler opp være bensinen som fyrer opp driften din.
Lag e-post på 1, 2, 3!
E-post har et veldig enkelt format. De består alltid av de samme elementene på et minimum:
- Avsenders e-post
- Emne
- Overskrift
- Innhold
- CTA
- Avmelding
Avsenders e-post
E-postmarkedsføring omhandler oftest e-postens innhold, samt hvordan den skal publiseres. Det mange glemmer er at djevelen ligger i detaljene. Hvilken adresse du selv bruker i e-postmarkedsføring er veldig viktig.
Når du skal sende et nyhetsbrev for eksempel, er det viktig å tenke over hvorvidt en nøytral eller personlig e-post er å foretrekke. Husk på at det første mottaker ser etter, er hvem avsender er.
Emne
Emnelinjen er og blir den viktigste faktoren for åpningsraten. Uansett hvor hardt du jobber med e-postene, er realiteten at mange vil forbli uåpnet. Men du kan gjøre mye for å øke sjansene dine.
Dersom du har en appellerende og spennende emnelinje, vil dette ha en meget positiv effekt. Pass på at du ikke driver click-bait, men vær ikke for defensiv her heller. En balanse er viktig.
Overskrift
En god overskrift fanger oppmerksomheten rett etter at e-posten er åpnet. God e-postmarkedsføring handler om å dra inn leseren med en gang. Kanskje svarer overskriften på spørsmål i emnelinjen?
Der emnelinjen dro leseren inn, bør overskriften nærmest umiddelbart besvare deres behov. Vær konkret og rett på her. Innholdet i e-posten skal uansett bare gi mer informasjon om tilbudet eller annen informasjon i overskriften.
Innhold
Har du gjort en god jobb med emnelinje og overskrift, bør innholdet være enkelt å produsere. Jobben her blir fortsatt å holde interessen til leseren oppe. Del kort og presis informasjon og/eller tilbud.
Her vil det ikke være unaturlig å skrive for eksempel 5 forskjellige forslag. Innholdet skal tross alt ikke være veldig langt, og det lønner seg å bruke mye tid på å forkorte denne delen for eksempel.
CTA
CTA, eller Call to Action, er sannhetens øyeblikk. Har ditt innhold klart å overtale leseren til å ta en handling? Det trenger ikke nødvendigvis å handle om et kjøp – et klikk er ofte en god forespørsel.
For eksempel kan du bruke standard alternativer, slik som «les mer her». Er du derimot i det litt mer kreative hjørnet, kan du bruke emosjoner, tall, og andre faktorer for å overtale leseren.
Avmelding
Ikke glem avmelding! GDPR i e-postmarkedsføring tilsier at brukeren skal kunne avmelde seg nyhetsbrev og annen markedsføring over e-post. Dette er naturlig å inkludere i bunnen av siden.
Avmelding er ikke bare pålagt av reglene for e-postmarkedsføring, men det er også fornuftig. Ønsker du å fremstille din bedrift profesjonelt, vil dette gi en ekstra trygghet for leseren.
E-postmarkedsføring for din bedrift!
Den store fordelen med e-postmarkedsføring, er at det ikke finnes den bedrift dette ikke virker for. Strategien er tross alt klinkende klar: Nå ut til de som har e-post med informasjon om din bedrift!
I dag har tilnærmet alle en e-post, både bedrifter og private. Dette er og blir måten en kommuniserer på i en mer formell setting. Det vil dermed fungere for deg, enten du er digital markedsfører eller advokat!