ELM modellen har blitt populær innenfor digital markedsføring.

ELM modellen

ELM modellen er et nyttig redskap for bedrifter som ønsker å nå ut til målgruppen sin med et budskap.

Modellen handler om hvordan et budskap kan utformes for å kunne påvirke mottakeren mest mulig effektivt.

Finn ut hva ELM modellen er og hvordan den virker, og benytt modellen i egen markedsføring!

Hva er ELM modellen?

Det finnes en rekke kommunikasjonsmodeller og påvirkningsteorier innen markedsføring, og disse kan benyttes når du skal utforme et budskap.

ELM modellen («Elaboration Likelihood Model») er blant de mest populære variantene.

ELM modellen baseres på en teori som handler om sannsynlighet for at forbrukeren vil reflektere over et budskap.

Ifølge modellen er det to ulike veier til påvirkning av forbrukerne, nemlig en sentral og en perifer rute.

Merk at det ikke er «enten eller» når det kommer til hvilken rute budskapets mottaker går. Dette kan gjerne være en mellomting.

 

  • Sentral rute: Denne veien til overtalelse og påvirkning er gjeldende når budskapets mottaker har motivasjon og mulighet til å reflektere over innholdet.

 

  • Perifer rute: Denne ruten for overtalelse og påvirkning gjelder dersom budskapets mottaker har liten interesse eller mulighet til å reflektere over innholdet.
ELM modellen byr på to forskjellige veier du kan velge.

Hvilken rute skal budskapet baseres på?

Dersom du tar i bruk ELM modellen innen markedsføring, er det viktig å utforme budskapet basert på riktig rute.

Generelt sett kan vi si at den sentrale ruten kan bidra til en mer varig og betydelig endring av mottakerens holdning, sett i forhold til perifer rute.

Det er likevel ingen selvfølge å velge den sentrale ruten.

Skulle du bruke ELM modellen og velger å fokusere på sentral rute, kan dette ende med fiasko dersom mottakeren ikke evner eller har interesse for å reflektere over budskapet.

Det er viktig å diskutere veivalg med andre ansatte.

Sentral rute brukes i disse situasjonene

Dersom du har en bedrift som selger dyre eller komplekse produkter og tjenester, er dette ofte en indikasjon på at du bør benytte sentral rute fra ELM modellen.

Er det en beslutningstaker som tar kontakt fordi han eller hun ønsker å kjøpe produktene dine, er det sannsynlig at vedkommende er motivert for refleksjon over et budskap.

Grunnen til at mottakeren i dette tilfellet vil være motivert for å reflektere, er at vedkommende kan gå på en økonomisk smell dersom firmaet investerer i feil produkt.

Den sentrale ruten vil også være riktig å benytte dersom en potensiell kjøper fremstår som over snittet interessert i det du selger.

 

Tekstinnhold for sentral rute

Dersom du skal utforme et budskap basert på sentral rute, kan dette gjøres på følgende måte: Teksten kan med fordel være lang, siden mottakeren din sannsynligvis er motivert nok til å lese gjennom hele budskapet.

Pass også på å inkludere gode og troverdige argumenter som lar mottakeren reflektere over det du formidler. Understøtt gjerne med statistikk.

 

Plattformer for sentral rute

Du kan med fordel velge plattformer som tillater deg å skrive utfyllende tekster – for eksempel bedriftens egen nettside, en blogg eller lignende.

Unngå plattformer hvor målgruppen din ikke har anledning til å reflektere – for eksempel et reklameskilt langs bilveien.

Reklameskilt er ikke det beste valget for de som ønsker å bruke ELM modellen.

Perifer rute: Når skal denne ruten anvendes?

Benytter du ELM modellen kan perifer rute gjerne benyttes når varene eller tjenestene du selger ikke er spesielt dyre eller kompliserte.

Dersom forbrukeren ikke kan gå på en økonomisk smell ved å kjøpe feil produkt, er sannsynligvis vedkommende heller ikke motivert for å lese side opp og side ned om produktinformasjon.

Se for deg at du er på butikken og får øye på en ny type yoghurt. Du har kanskje allerede en favorittyoghurt, men vurderer raskt at du ønsker å prøve nyheten.

Det er ikke så farlig om yoghurten ikke skulle falle i smak, siden den ikke utgjør en stor økonomisk risiko.

 

Tekstinnhold til perifer rute

Dersom ELM modellen forteller deg at perifer rute er veien å ta, bør du fokusere på å holde markedsføringsbudskapet ditt relativt kort, enkelt og konsist.

La innholdets overskrift eller eventuelle bilder gjøre at produktet synliggjøres.

 

Plattformer for perifer rute

Benytter du ELM modellen og går for perifer rute, kan du med fordel bruke plattformer der potensielle kjøpere er i nærheten av et salgspunkt.

Er det for eksempel snakk om en sjokolade, kan reklamen være i nærheten av sjokoladen i butikken.

Har du nettbutikk kan du gjerne ha annonser for varer og tjenester på sosiale medier og lignende.

Anvend gjerne plattformer der forbrukerne kan konsumere store mengder informasjon på kort tid, som for eksempel Facebook.

Disse plattformene er perfekte for kortere annonser som kan fange forbrukerens oppmerksomhet i farten.

Facebook er en fin plattform for en perifer rute.

Hvordan avgjøre mottakers evne?

Hvilken rute du velger når ELM modellen benyttes, avhenger av mottakers evne til å reflektere og la seg påvirke av et budskap.

Så hvordan avgjør du mottakers evne? Dette handler blant annet om mental kapasitet.

Tenk over hvorvidt mottaker har god tid og er avslappet når budskapet mottas, eller om vedkommende er i en hektisk situasjon.

Er for eksempel budskapets mottaker på butikken med to grinete barn, er kanskje ikke sentral rute veien å gå.

Mottakeren er gjerne stresset, og har ikke tid til å vurdere et lengre reklamebudskap.

Prøver du derimot å nå ut til mottakere via plattformer hvor de sannsynligvis er fokusert, kan sentral rute være aktuelt.

Mange leser blogger om ettermiddagen eller kvelden når de slapper av, og da har de gjerne tid og anledning til å tolke et lengre reklamebudskap.

Her må du altså vurdere situasjonen, og finne ut hvilken av ELM modellen sine ruter som passer best for akkurat ditt reklamebudskap og dine mottakere.

Dette bør altså baseres på produktets pris og kompleksitet også!

Det finnes plattformer for reklame i dag.

Vi hjelper deg å anvende ELM modellen

Ønsker du å ta i bruk ELM modellen, men er usikker på hvordan du skal lage godt markedsføringsinnhold?

Da kan du kontakte Din Tekstforfatter. Vi hjelper deg med tekstinnhold til markedsføring, enten du foretrekker perifer eller sentral rute.

Enten du trenger små annonser eller et lengre blogginnlegg, vil våre tjenester være hjelpsomme.

En tekstforfatter vil sørge for å skrive tekster for deg i tråd med ELM modellen, og sørger naturligvis for å skrive innhold med målgruppen din i bakhodet.

Våre tekster lages for å effektivt kunne kommunisere et budskap. Ta kontakt i dag for mer informasjon om tjenestene vi tilbyr, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!