48 38 14 88 post@dingruppen.no

En guide til finansiell copywriting

I en bransje med fokus på tall er ikke finansiell copywriting et hyppig diskusjonstema. Det kan være en kostbar feil, fordi finansiell copywriting er et av de mest effektive verktøyene for å få deg lagt merke til i dagens overfylte digitale markedsplass.

Copywriting kan oversettes til tekstskrivning, men det gir ikke helt det samme. For copywriters skriver ikke bare hvilken som helst tekst. Her handler det om å forstå, dele og skape noe som andre kan forstå, og som samtidig skaper nysgjerrighet eller fokus rundt en merkevare, en tjeneste, et produkt eller en bedrift.

pexels.com

Hvorfor er copywriting viktig

Med mindre du allerede har et veletablert merkenavn, trenger du økonomisk copywriting for å fange publikums oppmerksomhet og gjøre besøkende på nettstedet til potensielle kunder. Du må skille deg ut. Det vil bare skje hvis besøkende på nettstedet raskt kan forstå firmaets unike styrker. Dette er hva god copywriting kan gjøre for deg.

Dette gjelder spesielt for små bedrifter. Dessverre undervurderer mange små selskaper rollen som finansiell tekstforfatter. Mange klarer det internt, med marginal suksess.

Finansiell copywriting er en av de viktigste aspektene du bør søke profesjonell hjelp for. Som en engangskostnad er det mindre kostbart enn mange andre markedsføringstiltak. Gitt dens betydning, bør det sees på mer som en investering end en kostnad, siden det vil gjøre alt du gjør senere mer effektivt.

Enten det er sosiale medier eller reklame, vil det å etablere et solid budskap til å begynne med, bidra til å differensiere firmaet ditt effektivt på tvers av alle kanaler. Tekstene vil for eksempel informere om lån online på LoanScouter slik at leseren kan forstå hva LoanScouter har å tilby.

Forstå økonomisk copywriting

Finansiell copywriting innebærer å skrive for finansielle tjenester, men typen skriving er annerledes enn man finner i de fleste andre former for skriving. For å vurdere god økonomisk copywriting, må du justere forventningene dine. Ikke vær så streng på formalitet og tegnsetting. Det vil ofte være korte setninger og engasjerende språk for å få med leseren.  

I praksis er copywriting på mange måter mer en samtale enn en formell tekst. Teksten informerer leserne om fordelene de kan forvente når de bruker tjenesten eller produktene dine. Det oppfordrer dem også til å ta grep. Finansielle tekstforfattere leverer informasjonen som resulterer i oppfordringen til handling, og oppmuntrer dermed leserne til å gjøre mer enn bare å lese innholdet. Det er en krysning mellom informativt innhold og salgsinnhold, og den rette balansen vil skape det ønskede resultatet.

Hvorfor trenger vi finansiell copywriting?

Hvis du allerede har kunder, tror du kanskje at du egentlig ikke trenger økonomisk copywriting. Det er sant at du i flere tiår kunne stole på henvisninger; Men hvis du får en henvisning i dag, vil de sannsynligvis se på nettstedet ditt før de kontakter deg. Nyere forskning tyder på at behovet for et flott nettsted er avgjørende for finansielle rådgiveres suksess siden anslagsvis 90 % av henvisningene aldri kontakter firmaet. Hvis du ikke har et godt nettsted, kortslutter hele denne prosessen fordi henvisningen din ikke vil finne en tvingende grunn til å kontakte firmaet ditt etter å ha sett på nettstedet ditt.

Så copywriting er mer enn bare å fiske etter splitter nye potensielle kunder på internett; det er også den beste måten å posisjonere firmaet for kritiske henvisninger og videre forretningsutvikling.

Er finansiell copywriting forskjellig fra tradisjonell copywriting?

Tradisjonell copywriting kan bidra til å selge omtrent alle produkter eller tjenester. Hovedforskjellen mellom økonomisk innhold og andre typer innhold er spørsmålet om samsvar. Innholdet ditt må ikke bare være lett å lese og fordøye, men det må også følge alle samsvarsregler. Alle kopier må være ærlige og saklige. Resultatet bør være klart for leserne uten falske løfter.